Luidsprekers aansluiten

Ik heb een oude maar nog prima werkende SONY stereotoren. Was destijds een heel goede, met grote luidsprekers.
Luidsprekers zijn losgehaald en nu vraag ik me af:
Rood is plus en zwart is min staat er op de achterkant van de toren, is het draadje met een extra opstaan randje nu een plus of min draad? of maakt dat niet uit als je maar dezelfde aansluiting dus plus of min in de luidspreker ook op plus of min aansluit?
Ik kan de gebruiksaanwijzing helaas niet meer vinden...

Arco

Special Member

Ik weet niet wat 'een draad met een opstaand randje' is???
Welke draad waar zit maakt weinig uit; als de + en - van de versterker maar correct aan de + en - van de box zitten...
(en links/rechts correct uiteraard)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

En je kan ook testen met een 1 1/2V batterij, afhankelijk van de polariteit zal de woofer conus een uitslag geven, naar voren of naar achteren. Voor stereo moeten beiden dezelfde kant op bewegen. Dan zijn ze 'in fase'

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Poling van luidsprekers maakt niet zoveel uit, zelfs als je het verkeerd doet zul je nog wel klank krijgen.

Wat is eigenlijk je probleem? Heb je compleet geen klank? Dan is er meer aan de hand.

Durf je niet goed? Geen schrik hebben, je kunt niets kapot maken door "verkeerdom" aan te sluiten. Je basweergave zou wat minder kunnen zijn, verder gaat dat niet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Arco

Special Member

Poling van luidsprekers maakt niet zoveel uit

Pardon? :)
Maakt veel uit. Tegenfazig gepoolde speakers geven een heel vreemd geluidsbeeld, niet echt aan te raden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het enige waar je op moet letten is dat ze gelijk gepoold zijn.
Of het nou plus-min is of min-plus maakt niet uit, als het maar bij allebei hetzelfde is.

Bwa, dat is ook niet altijd waar ik heb hier vier pionier speakers en als je die omgekeerd aansluit dan komt er helemaal geen klank uit. Heeft me een tijdje gekost eer ik dat door had. |:( Ik had ze gekregen en dacht dat er twee van stuk waren. Maar na wat prutsen toch maar eens naar de polaritijd gekeken en dat was het dan.

Arco

Special Member

Dat zijn dan geen gewone passieve speakers...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je dubbel aderig snoer gebruikt en de twee geisoleerde aders uit elkaar trekt, dan heeft één ader isolatie de rand/naad waar de twee aders aan elkaar zaten.
Als je deze ader met rand/naad als plus of als min gebruikt maakt niet uit, als je het maar aan beiden zijden gelijk houdt.

Verkeerd om aansluiten kan overigens geen kwaad, alleen je klankbeeld klopt niet. De conussen van de speakers/tweeters slaan naar binnen i.p.v. naar buiten.

Tip: als een speaker geen plus of min aanduiding heeft dan kun je een 1.5 volt AA batterij op de twee speaker polen zetten. Komt de conus dan naar voren dan zit de plus van de batterij op de plus van de speaker. Gaat de conus naar achteren, dan zit de plus van de batterij op de min van de speaker.

Op 26 juli 2015 00:15:35 schreef Arco:
Dat zijn dan geen gewone passieve speakers...

Ja oke mee eens maar ze zien er wel zeer gewoon uit. Ik heb mijn post hier boven aangepast, Ik bedoelde gewoon dat er ietwat van uitzonderingen rondslingerd.

Edit: Hier onder , het ging bij mij nog steeds over een passieve luidspreker. De hoe en waarom is mij een raadsel. Maar ik ben er zeker van dat ze het doen.

[Bericht gewijzigd door IN-14 op maandag 27 juli 2015 21:28:15 (21%)

Tidak Ada

Golden Member

Omgepoolde speakers geven:

  • Een 'gat' in het midden van het geluidsbeeld
  • Een deel van de lage frequenties wordt uitgedoofd door tegenfase
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Absolute fase is bij audio door mensen die ik wel vertrouw tot op zekere hoogte te testen en relevant bevonden, maar dat het anders nergens naar zou klinken is imo onzin, dan was er iets anders aan de hand.

Op 26 juli 2015 00:25:31 schreef IN-14:
[...]

Ja oke mee eens maar ze zien er wel zeer gewoon uit. Ik heb mijn post hier boven aangepast, Ik bedoelde gewoon dat er ietwat van uitzonderingen rondslingerd.

geen passive luidspreker zien er bij mij duidelijk anders uit , zo hebben ze een voeding nodig , meestal 230V en een koelblok vd ingebouwde versterker

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
GJ_

Moderator

Op 25 juli 2015 23:16:32 schreef Arco:
Ik weet niet wat 'een draad met een opstaand randje' is???

Een ader met een ribbel. Een van de manieren om de polariteit aan te geven.

Op 26 juli 2015 13:05:04 schreef Tidak Ada:
Omgepoolde speakers geven:

  • Een 'gat' in het midden van het geluidsbeeld
  • Een deel van de lage frequenties wordt uitgedoofd door tegenfase

Inderdaad, ik hoor altijd meteen als ik ergens binnen kom of ze in (tegen)fase staan.
Dus gewoon van één box de draadjes omdraaien en luisteren wat het beste klinkt.

Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=13476

Op 26 juli 2015 16:20:16 schreef mtb:
..ik hoor altijd meteen als ik ergens binnen kom of ze in (tegen)fase staan

Het zou ook wel heel triest met je gehoor gesteld zijn als je dat niet zou horen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Tidak Ada

Golden Member

Op 26 juli 2015 17:01:37 schreef flipflop:
[...] Het zou ook wel heel triest met je gehoor gesteld zijn als je dat niet zou horen.

Een andere manier is witte ruis. Dan hoor je het gelijk.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Audio test cd's en lp's hebben meestal ook een stereo opname in tegenfase, die zijn heel handig om te testen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Ik vind de gemakkelijkste manier de boxen met de speakers bijna tegen elkaar zetten. (2 cm er tussen of zo)
Als je het dan niet hoort maakt het niet uit hoe je ze aansluit.

RAAF12

Golden Member

Op 26 juli 2015 13:13:49 schreef Aart:
Absolute fase is bij audio door mensen die ik wel vertrouw tot op zekere hoogte te testen en relevant bevonden, maar dat het anders nergens naar zou klinken is imo onzin, dan was er iets anders aan de hand.

Het stereoklankbeeld is volledig in de war als er een luidspreker uit faze is aangesloten. Dat is zelfs door zeer onmuzikale mensen te horen.Voor test draai ik weleens een test CD daarop staan sweeps in zowel infase en uitfase. Nou dat is ook zeer duidelijk. Bij uitfase is er geen focus in het midden tussen de luidsprekers en zoals TidakAda al schreef is de bas weergave slecht door de tegenfasige signalen. In auto's met 2 LS voor en 2 LS achter wordt het ook vaak verkeerd aangesloten als de ISO stekkers eraf geknipt zijn. Kroonsteentje er tussen en er wordt niet meer op de polariteit gelet. Ook dan een beroerd geluid.
edit

hieronder. I stand corrected

Ik had het nadrukkelijk niet over een situatie met één kanaal uit fase, maar over de absolute fase van het audiosignaal, dus of de speakers naar voren gaan als het microfoonmembraan naar achteren beweegt of andersom.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En is er iemand die daarvan wakker ligt? Welk hoorbaar verschil kan dat veroorzaken?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 26 juli 2015 18:48:46 (35%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Het schijnt bij bepaalde geluiden (percussie etc.) waarneembaar te zijn, en daarmee vind ik het persoonlijk wel iets om goed te doen in een audio apparaat, vooral als dat in een studio gebruikt wordt.

Zo moeilijk is het niet, één keer de inversies tellen en pin 2 & 3 correct aansluiten :)

Als een drummer z'n pedaal vd bassdrum intrapt, zal het vel eerst naar voren bewegen en daarna terugvereren naar achteren. Maw, er zal eerst compressie vd lucht zijn. Ik kan me voorstellen dat het uitmaakt als je speaker-membraam dat net andersom doet, al zul je daarvoor wel bovengemiddelde hifi moeten hebben denk ik. My 2 cents.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik probeerde het me voor te stellen, en ja, ook ik kon enkel aan de kick drum denken als mogelijk voorbeeld.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord