Miele w9059

Mijn Miele wasmachine wil niet meer centrifugeren. Bij start centrifugeren schokt de machine hij een paar keer de ene kant op n gaat vervolgens rustig de andere kant opdraaien. Wie kan mij helpen met de oplossing.

Al vast bedankt.

Piet

vaak zijn de koolborstels op of de relais contacten voor het omkeren van de motor zijn stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor je antwoord,

Half uurtje geleden machine weer aan het draaien gekregen.
Eerst water af laten lopen machine leeggehaald, geen effect.
Daarna slangetje drukwachter doorgeblazen machine weer aangezet en doet het weer.
Staat nu te draaien op 95 graden met soda. Vanavond met was draaien.
Wat vreemd was dat als ik de machine uit zette met de programmaknop de trommel bleef draaien deze stopte pas als ik de aan/uit knop gebruikte.
Zette ik de machine weer aan dan draaide hij niet meer.

Hoop het opgelost te hebben maar verwacht eerlijk gezegd dat ik nog wel een keer terug kom.

Zou het ook de condensator kunnen zijn?

Aangezien de machine bij willen starten even een flinke schok gaf en vervolgens niets en als hij de andere kant op draaide gewoon rustig draaide?

Groeten Piet

als de machine maar 1 kant op wilde draaien, zou ik eerder denken aan het omkeer relais wat gaar is. dit is wrs ook te zien met wassen, dan draait de machine ook om en om de draairichting.. een aanloop condensator heeft een wasmachine uit de 90's al niet meer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Ik heb nog nooit een omkeer relais weten kapot gaan. Brakke soldeerverbindingen kunnen natuurlijk altijd. Een omkeer relais hoeft nooit te schakelen bij stroom. De stroom komt pas als het relais zijn positie heeft gekozen. Toch maar koolborstels denk ik omdat vaak koolborstels niet loodrecht op het anker staan is er een effect om in de ene richting gelicht te worden en in de andere draairichting als het ware mee getrokken te worden. Als de machine toch open moet zeker print en borstels nazien. Zo ook controle van de riemspanning, kabelboom op wrijving aan trommel, ophangpunten van de trommel aan de veren, schokdempers, en niet te vergeten met spuitbus ptfe en een pijpje een flinke spuit in het lekgaatje van het lagerkruis. Zo kan je de levensduur van de dichting en de lagers meer dan verdubbelen. Zelfde voor de schokdempers.

Hoi Jerome en Testman,

Machine heeft zojuist twee draaien volledig goed gedraaid.
Dus probleem lijkt verholpen.
Misschien toch maar eens kijken naar een nieuwe tweedehands deze is per slot van rekening al weer meer dan 20 jaar oud.
Nog tips voor een type?
wensen zijn >1500 rpm en startuitstel

jerome

Golden Member

Probeer het nog wat uit te stellen tot het spaarpotje iets zwaarder is geworden voor een nieuwe eerstehands. Tenslotte ga je die kwaliteit toch nooit meer evenaren, zelfs niet met een ander Miele.

Snel de ene kant op en da andere kant op is het omkeer relais IDD defect, net zoals Testman zegt (en we hebben samen een brok ervaring er mee!!) Maargoed, deze machine kan nog niet versleten zijn, hoogop een paar rotte relais en koolborstels/ schokbrekers. Zou ik nog vervangen en er 30 jaar van maken!!! Zo'n goeie hebben we nog......Maarja, of je koopt een nieuwe en die vervang je ook over een jaar of 10....
PS 1500 toeren of meer heeft totaal geen meerwaarde. Als de omtreksnelheid hoger is doordat de diameter van de trommel groter is, heeft veel meer zin. Alles slijt2x zo hard met die hoge toerentallen!!! (hooguit dat je op een volle draai er 100ml meer water uitwringt. Er waren vroeger al machines met 1800 en zelfs 2000 toere geweest, maar wegens enorm succes (not) verdwenen van de markt...

Ok machine heeft vandaag ook weer gewoon zijn werk gedaan maar ik begrijp dat ik binnenkort een omkeer relais moet vervangen.
Waar vind ik die?
Al vast bedankt voor jullie hulp

het omkeer relais zit op de print die in de voordeur van de miele zit op de stuurprint. vaak een oranje ding van schrack. als je bezig bent check ook de borstels eens. heb je die 2 gehad kan het ding weer jaren mee, tenzij er nu al veel jank bijgeluiden zijn met centrifugeren, dan komen de motorlagers/ of trommellagers ook nog een keer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Maar Testman, dat jankgeluid is alleen met koude motor en centrifugeren. Kan lang aan bij een Miele!!! Dat relais zit op de print in de service deur. 3 boutjes bij de vuldeur en 3 schroeven bij de zeepbak en je draait de hele voorkant naar rechts open.

[Bericht gewijzigd door smd op dinsdag 28 juli 2015 18:58:42 (42%)