JAL library voor T6963c graphic LCD

Na al een hele lange tijd aan het zoeken naar een JAL v2 library voor een T6963c display. ik heb een aantal grafische displays type MTG-24064F met een T6963c controller gekregen en wil deze graag in mijn projecten gaan gebruiken.

op Jallib, casadeyork, GitHub, e.d. wordt wel over diverse projecten met een library als glcd_t6963c.jal en t6963c.jal gesproken maar alle links hierin zijn inmiddels verouderd.

Is er iemand in het bezit van deze library of weet waar ik deze kan downloaden?

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Thanks, dit is AVR/AT89C52 code,
Helaas gaat het mijn krachten te boven om deze C code om te zetten naar een deftige JAL library.

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Paul,
Ik heb sinds kort de beschikking over twee displaytjes met t6963c interface. Er zijn in Jallib wel libraries voor verschillende glcd's, maar ik kan me niet herinneren ooit iets over een t6963c interface te hebben gelezen
Ik ben bezig om er iets van te maken, tot nog toe niet met veel succes, maar ik vind het wel een aardige uitdaging!
NB: Ik ben niet erg actief op Circuits-Online, wel in Jallist en Jallib.
Groeten, Rob.

RobH

@ digithalys, Ik heb inmiddels van Stef Mientki een experimentele JAL library voor een T6963c display gehad :-) Stef heeft dit werkend gehad.
vanwege de vakantie heb ik het zelf echter nog niet aan de gang.

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Paul, Stef was oorspronkelijk een bijna onuitputtelijke bron voor Jallib. Zijn naam komt in veel van die libraries als oorspronkelijk voor. Maar hij is geloof ik geen gebruiker van Jallib, mogelijk omdat de naamgeving van registers en bits iets anders is dat wat hij gewend was.
Is het onder embargo of mag je mij een kopietjes sturen?
Als je iets aan de gang krijgt hoor ik dat graag, en als ik intussen iets redelijk aan de praat krijg zal ik het laten weten.
Zo'n library zou een gewaardeerde aanvulling van Jallib kunnen worden.

RobH

Rob, zou je mij een mail willen sturen, jouw mailadres staat niet openbaar.

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

@Paul50,
Ik heb intussen een werkende testopstelling: kwestie van juist bedrading ;-) ! Maar dat was wel het grootste probleem door ontbreken van documentatie van 'mijn' display-tje. Er zijn vrij veel glcds die de t6963c gebruiken, maar de aansluitingen willen nogal verschillen: fysiek 20 of 22 pins inline of 2x10 pins, wel of geen background verlichting, en dan ook nog de juiste plaats van Reset, FS en d0-d7).
De demo van John Becker (EPE febr 2001) werkt, zie bijgaande foto.
Nu nog tijd vrijmaken om er een behoorlijke JalV2 library van te maken...
Groeten, Rob.

RobH

Netjes, dan weet je in ieder geval zeker dat je de juiste aansluitingen hebt.
Ook mooi hoe je dit op gaatjesprint gemaakt hebt :-)
Geven die lange datalijnen naar het display geen problemen?

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Hier ook een site die ik via EPE heb gevonden.
Misschien zijn er nog liefhebbers.

LDmicro user.

@Paul50: Blijkbaar gaat het allemaal goed ondanks de lange lijnen. Maar ik heb de PIC op 4 MHz draaien omdat de hex-file van John Becker in EPE feb 2001 wilde kunnen laden. Nu ik mijn eigen programma redelijk aan de praat heb zal ik de frequentie eens wat verhogen om te zien of het dan nog goed werkt.

@MGP: Dank, die info had ik ook gevonden en die zette me juist op het verkeerde been. Op de connector van mijn display blijken de datalijnen 1 positie verder te zitten. Ja, dat werkt natuuurlijk niet. Maar afgezien daarvan is het toch wel een redelijke bron van info.

@all: Mijn display blijkt 120x64 pixels te hebben en alleen 6x8 font te ondersteunen. Dat is nogal beperkt, er schijnen vrij veel displays op basis van de T6963C te bestaan die meer pixels en ook 8x8 font ondersteunen. Een beetje library moet meer dan een type ondersteunen! Dus ik ben op zoek! Wie heeft nog zo'n display overcompleet? Ik heb op eBay gesnuffeld maar niets 'betaalbaars' gevonden. Weet iemand een bron waar ze tegen redelijke prijs verkrijgbaar zijn?

RobH
Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

@Paul: De Jallib library is naar mijn idee wel rijp voor publicatie. Ik heb 'm met 3 verschillende displays getest. Een van de drie (niet dat van jou) geeft nog wat vreemde - althans voor mij onverklarbare - effecten: extra pixels of verminkte tekens. Ik zoek verder, maar intussen kan men dan alvast genieten resp. profiteren en onvolkomenheden melden.

RobH
Arco

Special Member

Fonts in 6x8(5x7) zijn standaard; voor afwijkende fonts moet je zelf even een tabelletje in mekaar kloppen.
(er zijn er genoeg te vinden, ook software om charactersets te maken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Inmiddels ook het 240 x 128 display aan de gang.
dit is een DG24128 display van Datavision met een behoorlijk afwijkende aansluiting.
(Op de foto zit nog niet de software met de juiste resolutie erin)

Nu alleen nog even software aanpassen en alle functies van de Jallib library en grafisch display uitproberen :-) :-)

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet wanneer je de correcte dimensies van het display hebt gespecificeerd. De library voorziet (nog) niet in aansturen van de MD2 pin. Ik heb bij andere displays gezien dat het aantal kolommen rechtstreeks werd bepaald door de font-keuze met de FS1 pin. Bij dit display lijkt het anders te gaan. Je kunt evt. vanuit het testprogramma MD2 aansturen om te zien wat er gebeurt. Houd ons op de hoogte!

RobH

MD2 pin,
Volgens datasheet van Datavision pin18 MD2 H = 32 L = 40
Normaal beeld bij 40 kolommen selecteren en aansturen:

Het resultaat van 32 kolommen selecteren en 40 kolommen aansturen:

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling

@Paul50: In de eerste plaats goed om te zien dat 128 pixels vertikaal werkt met de huidige library (NB: ik heb net vandaag een update op Jallib geplaatst)!
En inderdaad, wanneer je specificaties in het programma niet overeenkomen met de hardware en/of aansturing van MD2 en FS, dan kun je 'echos' op het display krijgen. Dit komt doordat de T6963 auto-wrapping voor tekst doet aan de hand van het via de software ingestelde aantal kolommen
Ik moet nog uitzoeken of, resp. in hoeverre MD2 en FS afhankelijk van elkaar zijn. Ik heb bij een display (zonder externe MD2 aansluiting) gezien dat wanneer je een 8x8 font selecteert met FS het aantal kolommen minder wordt (bijv van 40 naar 32). De tekens zijn echter precies hetzelfde als bij het 6x8 font, alleen staan ze 2 pixels extra uit elkaar. Dat ziet er niet echt fraai uit, 6x8 is prettiger leesbaar.

RobH

Dit 128x240 display heeft de Font select op pin 19 en MD2 op pin 18

Wel apart:
Bij font 8x8 geven 16 rijen en 32 kolommen 128x256 pixels!
Helaas is er van dit display geen datasheet terug te vinden waar
over het gebruik van FS tezamen met MD2 enige uitleg wordt gegeven.

Wat nog wel een puntje van aandacht is,
Bij het clearen van het display blijft soms op de onderste 4 ~ 5 rijen de tekst gewoon staan.

Ik zal de laatste versie library even van Jallib ophalen en uitproberen.

Een onuitgesproken verwachting leidt tot een teleurstelling