Wisp648 via USB

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik aan het proberen mijn Wisp648 via een serieel naar USB-kabel te koppelen aan mijn PC. Ik heb al in PICBasic
en de website van VOTI gezocht naar info, maar vind hierover
echter niets. Heeft iemand van jullie ervaring hoe je dit aan de praat krijgt?
Alvast bedankt voor jullie inbreng.

Arco

Special Member

Als het een goede USB-RS232 adapter is (bijv. FTDI), met de juiste drivers geinstalleerd, dan zou het gewoon moeten werken. (is tenslotte een 'gewone' COM poort)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Welk besturingssysteem gebruik je? En welke USB-RS232 adapter gebruik je?

Ik heb hier met Windows 8 veel problemen mee met een Prolific convertertje. Ik heb dit opgelost door een Windows XP te draaien onder een virtual box.

Bram

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Mijn win7 desktop heeft een normale RS232, dus zeker geen problemen.

Met mijn laptop met win7 met een Prolific converter heb ik ook nog geen problemen gehad, maar ik gebruik toch het meest mijn desktop.

Welk programma gebruik je? want als ik het juist heb kan Bumblebee geen compoorten aan > dan nr 4, correct me if i'm wrong....

Edit: maar dat kun je aanpassen in windows.

LDmicro user.
Arco

Special Member

Veel oudere software kon alleen COM1:...COM4: gebruiken, en virtuele COM poorten worden ook vaak niet ondersteund.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@MGP

Onder Windows 7 is er inderdaad geen probleem maar bij Windows 8 is dit wel helaas anders. Ik weet nu niet of het probleem misschien is opgelost in Windows 10.

Er is trouwens wel een mogelijkheid voor een Prolific adapter te gebruiken onder Windows 8 maar dan moet je herstarten onder de advanced mode en kiezen voor "Disable driver signature enforcement". Maar het probleem hier bij is dat eens je de converter uit trekt moet je het weer opnieuw doen. Dat was bij mij het voornaamste probleem omdat mijn USB poort soms wel is wou wegvallen en ik terug kon herstarten.

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Hartelijk dank voor het gegeven advies.
Ik draai op Windows 7 32 bit.
Ik heb een Prolific USB - Serial converter met het Hardware ID: USB\VID_067B&PID_2303&REV_0300

In device manager krijg ik de volgende foutmelding:
Apparaat status: Dit apparaat start niet. (Code 10)

Het apparaat is toegewezen aan com-port3.
De onderstaande drivers heb ik reeds proberen te installeren, maar helaas zonder resultaat.
- Prolific website: PL2303_Prolific_DriverInstaller_v1.11.0.exe
- Mini-CD meegeleverd geïnstalleerd (Surveillance Software Driver)
- http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm (Windows versie x86 V2.12.04)

Ondersteunde software gebruik ik: XWisp. Echter aangezien ik een foutmelding krijg in device manager denk ik dat het te maken heeft met een verkeerd geïnstalleerde driver en niet met XWisp. Correct me if I'm wrong.

Alvast bedankt.

Apparaat status: Dit apparaat start niet. (Code 10)

Dit is de foutmelding die ik ook altijd kreeg maar ik dacht dat het pas was bij Windows 8 maar dan zal ik verkeerd zitten. Juist Windows 7 heb ik nooit gehad ik heb daarvoor altijd gewerkt met Vista.

Als je in device manager onder de Prolific device is naar het tabblad stuurprogramma gaat kun je dan de button "Vorig stuurprogramma" klikken? Dit wilt ook wel eens werken :p

Elektronica werkt op rook, als de rook er uit is werkt het niet meer!!!

Bedankt bramvr voor je snelle reactie.

Ik heb even in device manager gekeken en heb helaas niet de mogelijkheid om het vorige stuurprogramma te installeren.

Helaas heeft Prolific zo te zien ook niet de mogelijkheid om oudere drivers (geschikt voor Windows 7) te downloaden.

Arco

Special Member

Zo te zien heb je een stokoude driver voor XP daar... :)
Prolific site geeft versie v3.6.78.350 als Windows 7 certified driver...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco,

Bedankt voor de tip! Ik heb de driver gedownload van deze website: http://www.prolific.com.tw/US/ShowProduct.aspx?p_id=225&pcid=41

Wellicht zit ik op de verkeerde site te kijken?

Arco

Special Member

Daar staat toch heel duidelijk:

"Windows Vista/7/8/8.1/10 (32 & 64-bit) WDF WHQL Driver: v3.6.78.350 (06/05/2015) "

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dat leek mij ook, vandaar ook mijn veronderstelling dat de download file, "PL2303_Prolific_DriverInstaller_v1.11.0.zip" het gewoon zou moeten doen. Maar aangezien je aangaf dat ik naar alle waarschijnlijkheid een oude WinXP driver te pakken heb, dacht ik dat je hier een andere site/download link voor had?

Arco

Special Member

Ik heb (gelukkig) geen Prolific... ;) Maar ik vond wel deze oplossing:

Installing the Prolific PL-2303 driver and the “The device cannot be started (code 10)" was such a head ache. But it appears that I found the workaround and the problem.
I have installed and used this technique on XP, Vista and Win7 (32 and 64 bit).
And I never ran the “compatibility wizard or tried to change the compatibility. I just ran the installer on whatever system I put it on…

Apparently the driver from http://www.prolific.com.tw/eng/downloads.asp?ID=31 DOES work however I think the installer program corrupts SER2PL.SYS, the very driver that is needed. Here’s my workaround.

Download from Prolific http://www.prolific.com.tw/eng/downloads.asp?ID=31
1. PL2303_Prolific_DriverInstaller_v1.5.0.zip
2. PL2303DRemover_v1001.zip

And from http://sysfiles-download.com/sysindex/ser2pl.sys.html#edown
1. Download ser2pl.sys
2. Don’t worry about the other 3 or 4 files that come with it ALL YOU NEED IS SER2PL.SYS

Ok let’s get started,

* REMEMBER WHERE YOU EXTRACTED ALL THE FILES TO INCLUDING SER2PL.SYS
* After all downloads and extractions from Zip, run the prolific driver installer.
* Run the PL2303 remover program, all this does is remove the SER2PL.SYS file from your system.

NOW comes the fun part (/sarc)

Go to your device manager (your Prolific USB to Serial cable plugged in)
* XP> control panel > System> Hardware tab>Device Manager. Click on “ports (com & LPT)
* Or however you know how to get there!
You should see the “prolific” device, “Prolific USB to Serial COM Port (com#)” If you don’t it’s not plugged in!
* right click and select “update driver”
* select “install from a list, or specific place(advanced)
* On the next menu select the radio button “search for the best driver in these locations”
* Deselect the tick box for “search for removable media”
* Select the tick box for “Include this location in the search”
* Browse to the folder where you extracted and saved the SER2PL.SYS file.
* Press next and install the driver.

Your USB to SERIAL cable now works!
This is the process I used for XP and it is in general the same process I used for Vista and Win7 (32 and 64 Bit).

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Ik heb zelf ook een Wisp648 en een prolific USB naar serieelkabel. Prolific heeft aan Microsoft een driver geleverd die alle oudere chips niet meer ondersteund om de chineesche imitatie chips te weren. Ik gebruik onder Windows 8 de driver die je hier kunt downloaden:
http://www.sweex.com/nl/beeld-geluid/cd005/ Bij service en downloads staat deze driver: CD005_Setup_200110128.exe

Let op, laat de computer niet zoeken naar updates van deze driver.

Deze driver werkt met alle Prolific adapters die ik tot op heden ben tegen gekomen.

Veel succes :-)

GJ_

Moderator

Helaas is het nog steeds onvoorspelbaar of een USB naar RS232 omzetter gaat werken. Ik heb een nieuwe laptop, en een van de toepassingen die op geen enkele laptop eerder ooit voor problemen zorgde is nu ineens instabiel.

Alles bij elkaar heb ik hier een stapel van 6 laptops, allemaal met exact dezelfde WINXP, met identieke software en dan nog werkt een USB <> RS232 overal anders.

Maar een RS232 express card met PCI communicatie bijvoorbeeld werkt wel altijd. Helaas is het ook niet meer erg gebruikelijk om cardslots in laptop's te bouwen, zodoende heb ik weer gewoon een nieuwe laptop met een echte RS232 moeten kopen. Was wel weer ietsje duurder.

Zure appel bijten.... Pickit kopen.

Nooit meer problemen, 20x zo snel programmeren, ondersteuning voor debuggen in MPLAB.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Shiptronic

Overleden

Op 29 juli 2015 08:34:28 schreef GJ_:
Helaas is het nog steeds onvoorspelbaar of een USB naar RS232 omzetter gaat werken. Ik heb een nieuwe laptop, en een van de toepassingen die op geen enkele laptop eerder ooit voor problemen zorgde is nu ineens instabiel.

Alles bij elkaar heb ik hier een stapel van 6 laptops, allemaal met exact dezelfde WINXP, met identieke software en dan nog werkt een USB <> RS232 overal anders.

Maar een RS232 express card met PCI communicatie bijvoorbeeld werkt wel altijd. Helaas is het ook niet meer erg gebruikelijk om cardslots in laptop's te bouwen, zodoende heb ik weer gewoon een nieuwe laptop met een echte RS232 moeten kopen. Was wel weer ietsje duurder.

Hier dezelfde ervaring, voor welke laptop heb je nu gekozen (hier Panasonic toughbook, maar die zijn idd duur)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.