positie van schroefterminal op print

Als ik een schroefterminal op een print plaats twijfel ik altijd hoe ik ze moet plaatsen. Aan welke kant komen de draadjes eruit

In dit geval zouden de draadjes naar de buitenkanten uit de terminal moeten komen. Voor mijn gevoel staat de terminal nu verkeerd om.

Is hier een standaard methode voor zodat iedereen snapt wat de bedoeling is?

Is dit een strikvraag? Je kunt die terminal er zelf opsolderen hoe je wilt. Hoe het silk getekend is doet er in feite niet toe, zeker als je van mening bent dat het niet overeenkomt met de werkelijke terminal. Je hebt dit component blijkbaar niet zelf getekend a.d.h.v. een datasheet?

En verder lijkt me dat terminal 1 normaal links zit, dus dat ze zoals getekend juist zouden moeten zitten.

If you want to succeed, double your failure rate.

Gebruikelijk is om van links naar rechts te tellen vanaf de insteekzijde gezien.
In dat geval komen de draden inderdaad aan de buitenkant.

Ik zal ook ook zeggen dat aan de draden naar "buiten" gaan. Misschien even een klein tipje. Zorg ervoor dat de draden die in de connector komt geen last krijgt van die montage schroeven.

Een terminal is een tamelijk generiek onderdeel. Als ik in de verschillende datasheets kijk dan zie ik verschillende wijze van tekenen.

Als een terminal aan de rand van een print staat is dat voor iedereen die de print moet bestucken logisch. In dit geval zie je dat de terminals min of meer in het midden van de print staan en links en rechts van de print komt er dus een draad uit. Dit uiteraard om inbouw gemakkelijker en aansluiten te maken.

In dit geval kun je zelf kiezen. Hangt er vanaf hoe en waar de print gemonteerd wordt, en hoe de draden verder lopen.
Als die in een doosje komt, dan kun je de draden aan de binnenkant zetten, dan kunnen ze middenonder door 1 opening naar buiten.

Dus een kwestie van degene die de assemmbly doet goede instructies geven. Uiteindelijk maakt het niet heel veel uit als het fout gaat.

Ik vind (en dacht dat dat ook standaard was) dat je pin 1 van through hole altijd een vierkante pad moet geven.

Dan weet je assambleur ook zonder silkscreen wat pin 1 is, en in combinatie met de gewoonte om van links naar rechts te nummeren zou het ook goed moeten kunnen gaan.

Als je silkscreen hebt zou ik in dit geval overwegen om daar aan te geven aan welke kant de draad moet komen.

Hallo Jan,

Je ontwerp later produceren is altijd meer dan alleen je gerbers en stuklijst over de schutting gooien en hopen dat het goed gaat.
Dus inderdaad goede instructie zijn belangrijk ;-)
Een voorbeeld print of foto's van details helpen de assemblage bedrijven kwaliteit te leveren.
Ik probeer mijn assemblage instructie altijd zo uitgebreid mogelijk te maken.

Eenvoud is al moeilijk genoeg.
EricP

mét CE

Er zijn ook housings waar een klein gaatje in zit. Dat staat dan ook op de tekening. Daarmee is het duidelijk hoe om het moet.

Verder is het een lastige als je laat assembleren. Als jij de 'verkeerde' 'standaard' aanhoudt, gaat je assemblage toko natuurlijk piepen dat hun machine volgens jouw instructies gewerkt heeft.

Als je laat assembleren, dan zou ik het (per mail) met de assemblage toko kortsluiten. Gaat het daarna fout, dan is het ook duidelijk waar de fout ligt en wie het op gaat lossen.

Henry S.

Moderator

Op 27 juli 2015 12:36:37 schreef Jan klaasen:
In dit geval zouden de draadjes naar de buitenkanten uit de terminal moeten komen. Voor mijn gevoel staat de terminal nu verkeerd om.

Is hier een standaard methode voor zodat iedereen snapt wat de bedoeling is?

Standaard staan eventuele nummers op de aansluitkant.

Phoenix Contact PCB connectors hebben daarvoor een schuin vlak met een randje om een nummer op te plakken.

http://www.akshatautomation.com/pcb-connector-mkds.jpg

Heeft je shape geen Phoenix Contact code?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
klein is fijn

Moderator

Ik heb de Eagle shape een keertje verbouwd om van dat probleem af te zijn.

http://www.kleinisfijn.nl/co/pcbs/eagle_phoenix_terminal.png

Bij de eerste afbeeldingen van Henry S. is de MKDSN 1,5/ 2-5,08 uit de libary van Eagle. Daarin is te zien dat er een stukje uit steekt.Zie afbeelding hieronder.

En dat kan je ook in de datasheet op blz. 5 terug zien.

Brandon.

Henry S.

Moderator

En staat de nummering dit keer niet aan de aansluitkant.

In Ultiboard is dat ook het geval, maar zijn duidelijke uitsparingen aan de aansluitkant getekend.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik denk dat ik een aanpassing zoals KIF die heeft gedaan ga doen. Dan is het voor mij in ieder geval duidelijk, en voor anderen vast ook wel.