SMD Leds met hoge lichtintensiteit

Hallo,

Een heel kort vraagje.. wat moet de licht intensiteit van een LED zijn zodat je die in het buitenlicht ook nog ziet oplichten ? Iemand ervaring hiermee ?

Groet

Valt weinig over te zeggen.

Als een led bij fel daglicht zichtbaar moet zijn, dan neem ik een heldere led waarbij je direct de led-chip kunt zien. Een diffuse led zie je niet, hoe fel ook, met uitzondering van sommige blauwe leds.

Een lichtgeleider voor een SMD led zal ook geen wonderen doen.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Hangt er ook vanaf wat je precies bedoelt.
Als je naar de led kijkt tegen de zon in, dan zul je hem nooit zien branden, hoe goed 'ie ook is... (hooguit een laserdiode... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een 555 nm geelgroene led is overdag het beste zichtbaar door de fotopische gevoeligheid.
Kijk je vanuit 1 standpunt, dan kun je er een kiezen met een kleine stralinghoek, hierdoor kan het aantal lumen kleiner zijn dan een met een grote stralinghoek.

Pak een Luxeon Rebel Lime ES. Als je die aan zet lijkt de lucht overdag zwart te worden zoveel licht komt daar vanaf. Wel goed koelen! ;)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Ik heb vandaag een nieuwe SMD 0805 groene led getest. Met 0.5 µA konden we hem zien oplichten. Dat is bij normale kantooromstandigheden.......

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik zou dan gaan voor de SMD LED 5630. Tenzij iemand daar bezwaar tegen heeft :-) Want zelf heb ik er geen ervaring mee.

[Bericht gewijzigd door ritmeester op maandag 27 juli 2015 19:10:49 (17%)

I love it when a plan comes together !
Tidak Ada

Golden Member

@darkcrusher:
Je hebt er nog niet bij gezegd hoeveel stroom hij mag gebruiken en hoe lang hij licht moet geven. Een flits-LED van een camera is bij zonlicht duidelijk te zien, maar flitst maar iets van een µs.
Wat is je toepassing? Target?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 27 juli 2015 19:09:59 schreef ritmeester:
Ik zou dan gaan voor de SMD LED 5630. Tenzij iemand daar bezwaar tegen heeft :-) Want zelf heb ik er geen ervaring mee.

Ik wel en ik ben er zeer tevreden over. Leveren best een bak licht. Niels is net weer een SK actie gestart, hij heeft drie verschillende (ik heb de eerste, mooi licht).

Just find out what you like and let it kill you
maartenbakker

Golden Member

Leuk van die samenkopen-verkoop, maar een datasheet (of zelfs maar een typenummer zodat je de datasheet kunt vinden) kan er niet eens af.

@Darkcrusher: 10mcd is ook zowat niks. 1400mcd is best fel als je erin kijkt maar de afstraalhoek is ook belangrijk. Als hij nog wat beter op moet vallen zou je hem kunnen laten knipperen. Een beetje zenuwachtig valt denk ik het meest op, dus een paar flitsjes kort na elkaar dan iets langer pauze en weer een paar flitsjes, enz.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 28 juli 2015 03:55:44 (37%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
elmowww

Golden Member

Wat bij mij vaak werkt is met een lichtgeleidertje naar een zwarte achtegrond. Contrast is altijd belangrijk.

Ik gebruik in een bepaalde applicatie een kingbright KM-23ESGW, weinig mcd en toch goed zichtbaar, ook overdag. (icm met ca 4 cm lichtgeleider)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling