Philips 28PW8505/12 knipperen bij licht beeld

Goededag heren,

Ik heb sinds kort het volgende verschijnsel met de TV.
Als er veel lichte kleuren in beeld zijn dan knippert het beeld, net of er een kleur wegvalt en direct weer terug komt. De ondertitling heeft dan witte letters maar de zwarte rand lijkt dan wel meer blauw.

Bij een donkerder beeld kan ik geen geknipper zien.

Ik denk zelf aan de condensatoren, echter heb ik er echt geen verstand van.
Als iemand een goede tip heeft, hoor ik die graag.

Bij voorbaat dank.

Arno

Beroep: Hoofd prutser

klinkt alsof het rode kleurkanon uitvalt. dit kan een losse soldering zijn of de beeldbuis is aan het overlijden, dit laatste is eerder aan de hand als er terugslaglijnen zichtbaar worden..

de kleurverzadiging lager instellen en het contrast wat lager zetten wil de levensduur iets rekken nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Knippert er één kleur of is het willekeurig ? Alleen over de tuner/CVBS scart of ook met een RGB bron ?

Beeldbuis kun je makkelijk testen door zachtjes op de half te tikken. Veranderd daarmee het beeld, einde buis.

[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op maandag 27 juli 2015 22:37:29 (12%)

Bedankt voor de tips mannen.

@Testman, wat zijn terugslaglijnen?

@elektro-manneke, ik kan slecht zien of het maar een kleur is die knippert.
Dat ik het zag heb ik meteen de DVD via scart geprobeerd en deze gaf hetzelfde resultaat. Dit was voor mij het signaal dat het niet via de antenne kwam, maar dat het probleem in de TV zit.

Ik zal vanavond het een en ander proberen.

Beroep: Hoofd prutser

terugslaglijnen zijn lijnen in wit rood groen of blauw die schuin door het beeld lopen. als je die krijgt terwijl er 1 kleur uitvalt zit er sluiting in het kleurkanon van de beeldbuis. dacht de gloeidraad welke dat veroorzaakte.. dit kun je vaak oproepen door te tikken op de hals van de buis.

als je veel blauw denkt te zien is vaak juist rood weggevallen. als de kleurverzadiging al op max staat en je geen overdadig rode huid in beeld krijgt of rode vlakken die overmatig rood zijn is het rood in de buis al bijna op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Varieert de beeldgrootte ook aanzienlijk wanneer het beeld knippert? In dat geval elco's in de voeding eens nakijken.

Terugslag lijnen krijg je als de video versterkers vastlopen, dit kan zowel door een sluiting in de buis zijn alsook verre slijtage waardoor de versterker dusdanig op z'n teentjes loopt dat deze clipt.

Als de buis versleten is, helpt het soms de G2 (doorgaans onderste potmeter op de lijntrafo, altijd even controleren!) iets verder open te draaien. Geld niet als er sluiting in de buis zit.

[Bericht gewijzigd door elektro-manneke op dinsdag 28 juli 2015 11:47:26 (21%)

Het beeld formaat veranderd niet bij het knipperen.
Het is alleen dat bij een heel helder beeld het beeld begint te knipperen, lichter en donkerder.

Als ik op de klem met schroef op hals klop zie ik niets veranderen.

Op het ogenblik is de TV open en kijk ik naar het beeld, maar nu gebeurt er niets vreemds. Het beeld is nu ook wel donker.

Beroep: Hoofd prutser

Klinkt mij niet in de oren als een slechte buis.

Als ik het goed heb is het een MG2.1e chassis
(https://www.doknet.nl/content/vestel/mg21man.pdf voor de service manual)

Staan er foutcodes in het SAM menu ? (op te roepen door pin 1 en 2 kort te sluiten van connector 0356)

Ik denk zelf aan een voedingsprobleem of een defect in het beam limit circuit. Heb je een scope om de B+ (voeding voor de lijntrap) te controleren?

elektro-manneke, het is inderdaad een MG2.1E chassis.
Ik ben de manual aan het downloaden, en ik heb een scoop.

Ik ben echter altijd voorzichtig met de scoop, wil de scoop of TV niet opblazen namelijk.
Waar kan ik de B+ vinden (staat ook niet in de maual)?
Ik heb drie printplaten.
Achter op de buis
Onderin het chassis (voeding en hoog spanningstrafo)
Controle print

Ik zal het nameten en even laten weten.

Het service menu geeft geen error code of defecte modules.
Date: 2 maart 2000
Operation hours: 16440 uur

Functional test gaat ook goed.

Beroep: Hoofd prutser

De manual is zo te zien niet compleet. In deze staan ook de schema's (wel zo handig )

http://elektrotanya.com/philips_chassis_mg2.1e.pdf/download.html

De lijntrap voeding wordt in dit toestel de VBAT genoemd. Volgens het service manual testpunt P19.

+B vind je oa op pootje 1 en 2 op de stekker naar het afbuigjuk. Daar moet 141 volt staan, maar dat dit het verschijnsel creëert, daar geloof ik niet in!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ik heb het vandaag nagemeten en de spanning was 140V, even afgeregeld op 141V. Er is weining tot geen rimpel te zien. Plaatje lukt even niet.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat 1V het probleem kan veroorzaken.

Kon even het opslaan op USB niet aan de praat krijgen.

Misschien alle solderingen op de print nalopen die op de buis geprikt is.

Beroep: Hoofd prutser

Dan is de voeding in orde. Mogelijke zakte de voedingsspanning in bij veel wit, vandaar het nameten van de VBAT maar zoef had gelijk ;)

Knippert het OSD mee trouwens ? Wanneer niet zit de storing in de signaal verwerking. Anders mogelijk beam limit circuit. Lastige fout, mogelijk iemand anders een idee ?