motor vervangen

ik heb hier een motor met ketting van een poort met eindcontacten en die is kapot. Ik wil dit vervangen maar dit bestaat niet meer. Ze komen nu af met motor met een soort pulsteller in de motor maar daar dit in een zeer stoffige ruimte staat denk ik dat ik daar veel problemen zou mee hebben . Kan ik dit op een andere manier nog oplossen? Kan een stappenmotor daarvoor gebruikt worden? De motor die er nu staat is werkt op 24Vdc

Een pulsgever (encoder?) kan prima werken in een stoffige omgeving, afhankelijk van het gebruikte principe. De meeste encoders met hoge resolutie werken optisch, maar zijn ook helemaal gesloten. Voor zo'n toepassing zou ik eerder een magnetische encoder (magneet en hall effect sensor) verwachten, en die heeft geen last vast stof, zolang het geen ijzervijlsel is.

Een encoder is geen vervanging voor eindcontacten, aangezien je daarmee alleen de verplaatsing kunt meten, en dus nog steeds niet weet wanneer het ding op zijn eindpositie is, tenzij je het op de lompe manier doet, en de motor gewoon blijft aansturen net zolang tot deze mechanische op zijn eind zit, en dus geen pulsen meer geeft.

Weet je zeker dat de bestaande elektronica wel met dat nieuwe type motor overweg kan?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op maandag 27 juli 2015 21:19:30 (37%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

zijn van de oude motor niet gewoon de koolborstels op?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

die motor kun je niet openmaken. Het is hetzelfde als een motor van een ruitenwisser van een auto of camion

die kunnen doorgaans wel open. ze zijn dan wel gepopt oid maar het kan wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

waar de motor eventueel open kan is die dichtgemaakt met een puntlasapparaat en dit kan dan wel open maar niet meer dicht. Ik dacht aan een stappenmotor daar er dan maar enkel een motor voor nodig is en niets van contacten of metingen maar heb dit nog nooit gebruikt.

Arco

Special Member

Een stappenmotor is niet bedoeld om een poort mee op te hijsen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pamwikkeling

Special Member

Een motor met pulsgever en een LOGO! daarmee moet het kunnen.
Ik heb in het verleden zo iets gemaakt om een tafel mee hoger of lager te zetten. Het ging om een tafel waarop twee elektrische kookvuren waren gemonteerd. Rolstoel gebruikers konden de tafel op hoogte zetten om er met hun rolstoel onder te rijden.
Eenmaal de juiste begin en einde referentie waarde ingesteld, was het probleem opgelost.
Het werkte wel met een reduktiekastje en een motortje / frequentie sturing op 220 Volt.

Lambiek

Special Member

Op 27 juli 2015 21:48:26 schreef rikjurne:
waar de motor eventueel open kan is die dichtgemaakt met een puntlasapparaat en dit kan dan wel open maar niet meer dicht.

Dat kan wel hoor, de puntlassen eruit boren en later een gaatje boren en schroefdraad erin tappen. Op die manier kan je de behuizing weer dicht schroeven. Heb ik zelf al meerdere malen gedaan met ruitenwissermotoren, werkt prima.

En anders pak je toch een ander type 24VDC motor met vertraging, die zijn er in vele soorten en maten. Dan kan je gewoon je oude besturing blijven gebruiken.

Kijk anders hier eens.
http://www.minimotor.com/dut/products/8/10/21.aspx

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Kun je een foto maken van de betreffende motor ?
Ik heb er mogelijk nog 1 liggen.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
GJ_

Moderator

IFM heeft een nieuwe sensor die je gewoon op de tanden van een tandwiel kunt "richten". Deze geeft een A en een B signaal af, net als een encoder en is ongevoelig voor vuiligheid en stof. Kost veel minder dan een encoder, de prijs is vergelijkbaar met een naderingsschakelaar.

Lambiek

Special Member

Da's ook een optie GJ, die dingen werken inderdaad perfect.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Ik moest even zoeken. Deze bedoel ik:
http://www.ifm.com/ifmgb/web/pmain/015_020_030_050_010_001.html
Beetje een "automotive" bouwvorm, maar wel met de bijbehorende prijs: goedkoop.