Vaatwasser geeft kortsluiting na vullen met water

Ik heb een AEG Favorit 65080Vi van 10 jaar oud.
Elke keer als het programma gaat draaien en de vaatwasser vult zich met water, slaat de stoppenkast door. Dat is al met een klein beetje water dat onderin de vaatwasser als plasje zichtbaar is. Ik kan de schakelaar dan nog niet terugzetten.
Pas wanneer ik aan de afvoerslang heb geschud, loopt het water uit de vaatwasser en kan ik de schakelaar in de stoppenkast weer terugzetten en gaat de machine weer draaien. Tot er na 3 minuten weer een klein laagje water onderin staat, slaat de stop weer door. Schudden, water eruit, stop weer aan etc.

Er was eerst ook even sprake van een lekkende aansluiting. Ik dacht dat dat de boosdoener was, maar die heb ik gedicht en die geeft nu geen vocht meer.
Ik heb er al aardig wat tijd inzitten. Ook het waterreservoir losgemaakt en schoon gemaakt. Het reservoir met dat oranje goedje(?) los gemaakt en leeg gespoeld.

Ik ben geen expert, maar probeer gewoon van alles tot ie het hopelijk weer doet.
Kan iemand mij helpen?

Arco

Special Member

Elke keer als het programma gaat draaien en de vaatwasser vult zich met water, slaat de stoppenkast door.

Wat houdt dat precies in? Springt de zekering of gaat de aardlek eruit?...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik twijfel of het de aardlek is of de zekering. Het is de schakelaar waar alleen de vaatwasser op zit. Die schiet naar beneden.

uh, als je het verschil niet weet tussen een aardlekschakelaar en een automaat, kun je maar beter ook van die vaatwasser afblijven. water en netspanning zijn een gevaarlijke combinatie, en zo te zien ben je al ver over het randje van veilig aan het experimenteren.

stop het overmatig spatiegebruik !

dit is idd een aardlekautomaat. als deze er op kortsluiting uitgaat maakt hij een klap en valt tegelijk uit. op aardsluiting valt hij gewoon uit..

klinkt als een gaar element, of de aansluiting van het element is verbrand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De aansluitingslang aan het verwarmingselement lekte water. Dat heb ik professorisch(!) verholpen met vochtwerende afdichtingskit en ducktape. Het lekt nu geen water meer.

Anoniem

Ik denk dat het lekwater nu naar de elektrische aansluiting van het element loopt. Ik zou geen provisorische reparaties uitvoeren maar de lekkage echt verhelpen met een nieuwe slang o.i.d.

de tape heeft geen nut zo, de druk van de pomp is dermate groot dat het water ergens anders langs gaat lopen. gewoon een andere slangklem erop en de slang een cm inkorten. heb dat in het verleden vaker met die goede zwarte tayraps gemaakt met rvs nokje..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 juli 2015 23:53:35 schreef spachtelputz:
De aansluitingslang aan het verwarmingselement lekte water. Dat heb ik professorisch(!) verholpen met vochtwerende afdichtingskit en ducktape. Het lekt nu geen water meer.

Ik neem aan dat dit een grapje is.

I love it when a plan comes together !

Dank zover. Testman ik volg je advies op en probeer de slang in te korten.
Wordt vervolgd.

maartenbakker

Golden Member

Professorisch is een grappige autocorrect of typo, want ik zie het zo voor me. Sommige professoren zijn heel goed in de theorie maar zouden zo'n fout inderdaad met ongeschikt materiaal proberen te dichten ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

OK nieuwe standpijp aangeschaft (53 euri!) en oude vervangen en aan het element vastgemaakt. Nu dus geen lekkage meer, maar..,,,na 1 minuutje water stromen slaat de aardlekschakelaar weer uit. Ik kan deze pas weer aanschakelen wanneer ik een beetje water uit de afvoerslang schud. Dan aardlekschakelaar weer aan, machine draait weer, water gaat weer stromen en aardlekschakelaar slaat weer uit. Er staat dan maar een klein beetje water (zichtbaar onder de zeef in het wasgedeelte). Weer aan slang schudden tot het water weer uit de machine stroomt etc. ;-(
Wat te doen?

Arco

Special Member

Water er in, stroom er af en meten wat/waar er weerstand naar aarde meet.
Met logisch nadenken kom je meestal ook een eind. Het moet iets zijn wat in aanraking komt met het water op het moment van uitspringen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Om te testen, verwarmingselement even loskoppelen.
Als de aardlekautomaat er dan in blijft dan weet je waar de fout zit.

klinkt idd als het element wat gaar is. als er verder geen lekwater is te zien houd je dat over.. het zal ook wel te meten zijn, want dat type element heeft de verwarming over een stuk rvs buis heen lopen, er komt dus geen water bij het element zelf. dit zou dus toeval zijn, machine pakt water en dan komt ook pas het element in als de pomp gaat lopen. dit element schakelt in op de pompdruk..

kijk goed naar de stekker op het element of die niet is verbrand, dat gebeurt vaker en triggert ook de aardlek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor het meedenken! Ik denk dat jullie gelijk hebben, jullie hebben er tenslotte veel meer verstand van dan ik, maar wat ik vreemd vind is dat de aardlek met het niveau van het water onderin de machine te maken lijkt te hebben.
Wanneer de aardlek eruit springt kan ik deze niet direct terugzetten. Kantel ik de machine iets naar achteren, dan kan de aardlek weer aan, stroomt er weer water in en slaat de aardlek er pas weer uit omdat het waterniveau onderin de machine is gestegen. Er is volgens mij dan nog helemaal geen water bij het verwarmingselement.

PS1. ik zou niet weten hoe ik meet waar weerstand naar aarde meet.

PS2. als ik het verwarmingselement loskoppel stroomt er dan straks niet water onder de machine door?

Je moet hem electrisch afkoppelen :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

OK dat klinkt logisch. Sorry niet mijn hobby ;-)

Maar wat blijkt na afkoppeling....de machine draait zonder dat de aardlek eruit slaat!!!

Met een nieuw verwarmingselement zou die het dus weer moeten doen. Toch?

als het omgekeerde ook zo is, dan lijkt dat wel de oorzaak te zijn ...

stop het overmatig spatiegebruik !

Op 29 juli 2015 22:12:13 schreef spachtelputz:
OK dat klinkt logisch. Sorry niet mijn hobby ;-)

Maar wat blijkt na afkoppeling....de machine draait zonder dat de aardlek eruit slaat!!!

Met een nieuw verwarmingselement zou die het dus weer moeten doen. Toch?

Zou er zeker een nieuwe inzetten, let ook op de afdichtingen.
Eventueel nieuwe meebestellen.

Verwarmingsement heb ik vervangen en aansluitingen ook. Alles werkt weer perfect en als nieuw! Iedereen bedankt voor advies en meedenken!

Fijn dat het weer werkt. En leuk dat je het ook even laat weten. Geeft voldoening voor de mensen die geholpen hebben en je de juiste richting in gestuurd hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/