AC (lichtnet) lekstroom meten

Hallo, ik wil een meter bouwen/samenstellen voor het meten van lekstromen naar aarde. Daarbij wil ik gebruik maken van een lcd mA meter/display.
Nu de volgende vraag hierin.
Heb ik een shunt weerstand nodig om mA te meten? En zo ja hoe zwaar moet die zijn. Ik weet wel dat het nodig is bij grotere ampèrage. Maar de twijfel is er als het ook nodig is bij lagere stromen.

mvgr. Stefan

Henk H.

Golden Member

Bij welke spanning moet je schakeling gaan werken? Of dat 5V DC is, of 230 of 380V AC maakt nogal wat uit voor het ontwerp en vooral de componenten die je kunt gebruiken.

De gebruikelijke meetspanningen voor aardlek zijn 250 en 500 volt.

Ik zou de shunt wel beveiligen tegen de meetspanning. Voor de rest hangt de shunt af van de full-scale gevoeligheid van het metertje natuurlijk, en dat is te vinden in de datasheet.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
rbeckers

Overleden

Wil je dat meten m.b.v, een kastje met een 230V stekker en een 230V WCD?

Ik wilde de mA meter gebruiken zoals in de bijlage.

@rbeckers; Ja ik wil het in een kastje bouwen met een wcd en een stekker. Deze is ooit ook door nieaf smitt gemaakt maar helaas niet meer te krijgen. Vandaar ik graag deze wil maken.

Ik zou gewoon een stroom sensor nemen (bijvoorbeeld een current sensing transformer of een hall effect transducer). Dan hoef je ook niet te prutsen in het pad van de aardpen naar de rest van het huis.

maartenbakker

Golden Member

Wil je ook volgens de een of andere EN norm werken? Zo ja dan is de officiële meting bij mijn weten een spanningsmeting over een shunt die bestaat uit een RC-combinatie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

Die meter is niet erg geschikt.
Een AC voltmeter is handiger.

Een 10mΩ (0,01) shunt geeft bij 16A 160mV AC.
Of een 0,1Ω shunt (met twee zware anti parallelle diodes) of een 4,5 digit AC V module over 10mΩ .
Afhankelijk van gewenste nauwkeurigheid.

fred101

Golden Member

Ik heb daar een adapter voor gemaakt. Dat is heel simpel. Ik gebruik een kastje met wcd en steker (zoals van een tijdklok) De aarde tussen in en uitgang heb ik onderbroken en naar twee banaanbussen geleid. Om lekstroom te meten sluit ik een multimeter in de uA range erop aan.
Dat gebruik ik om voedingsfilters te testen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zou een oude Aardlekschakelaar nemen ( die bv mechanisch niet meer goed werkt ),
deze demonteren wat de uitschakel mechanisme betreft,
en van de stroomtrafo de twee uitgangsdraden gebruiken voor de meting.
Wel een afsluit weerstand aanbrengen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
GJ_

Moderator

Gewoon een stroomtang op de fase en de nul tegelijk? Normaal is dat 0A, behalve bij lek naar aarde.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Grappig! @rbeckers denkt in hele ampères, @Fred101 in microampères.

Zelf denk ik dat milliampères het meest voor de hand liggen. Dat zou goed gaan met het metertje dat @TS noemde; dat is een wisselstroom milliampèremeter. Gewoon een stekker aan een tafelstopcontact verbinden, en dan het metertje in de aarde-ader tussen die twee.
Voeden kan met een 9V-batterijtje zo te zien, of anders een adaptertje uit datzelfde stopcontact.. :)

De boel wel aanrakings-proof, voor het geval er ooit iets geks met die aarde is (bijv: het aangesloten apparaat lekt hevig naar aarde, EN je aarde is niet best; dan komt er prik op).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

En wat doet de meter bij een aardsluiting?

Ik ga uit van een zo laag mogelijke shunt voor een stroom van minimaal 16A en pas dan de schakeling aan zo dat er een resolutie van 1mA of 100uA uit komt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ah, op die fiets.
De enige keer dat ik dit ooit heb geprobeerd gebruikte ik een gewone multimeter. Als vanzelf schakel je dan vanaf het hoogste bereik naar beneden. Daar sta je niet bij stil... :)
Normaal verwacht je natuurlijk niet zóveel stroom: de aardlek is er immers nog in.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rbeckers

Overleden

Een zo laag mogelijke shunt om de meting minimaal te beïnvloeden en voor de veiligheid. Zowel de functie van de veiligheidsaarde als het meetapparaat zelf moeten in orde blijven.

Een aardlekschakelaar is, vergeleken met elektronica, vrij traag.
Dus bij een fout krijgt die meter een dreun.
Dat

Als vanzelf

is zowel goed als fout. ;)

mvdk

Golden Member

Op 29 juli 2015 17:15:14 schreef Frederick E. Terman:
De boel wel aanrakings-proof, voor het geval er ooit iets geks met die aarde is (bijv: het aangesloten apparaat lekt hevig naar aarde, EN je aarde is niet best; dan komt er prik op).

Lijkt me het verstandigste om alles in huis maar aanrakingsveilig te maken. Want wat is het doel van deze hele exercitie ? Is het ding kortsluitvast ? Wat gebeurt er bij een volle aardsluiting in een apparaat wat via dit stekkertje loopt ? Als het ding kapot gaat, wat worden dan de vervolgstappen ?
In het algemeen is het niet verstandig om extra weerstand in een aardcircuit aan te brengen.