hoe werkt zo een electrische vliegenmepper?

Dit topic is gesloten

Op 25 augustus 2004 19:06:55 schreef mark m:
@ electrogek ik weet niet of jij het zelfde probleem hebt?

ik heb nu een ccfl voeding erin zitten maar op een ofandere manier doet hier het niet als ik de rails erop aansluit. als de rails nameet meet ik nergens geen sluiten. met de voeding kan ik ongeveer 3 mm vonken trekken en behouden. iemand raad?

mark

dit zou ik ook graag willen weten, die invertor maakt neem ik aan van gelijkspanning, wisselspanning. Er staat dus ook een zeer grote wisselspanning op het racket maar er slaat maar een heel erg klein vonkje over.

[Bericht gewijzigd door Dupke op donderdag 26 augustus 2004 19:00:53

zo'n inverter heeft een hoge uitgangsimpedantie, en geen buffering (die elko bij die vliegenmeppers). Als er eenmaal een vonkje is, zakt dus meteen de spanning in. Er is gewoon niet genoeg energie beschikbaar voor een grotere.

Daniel

Op 27 augustus 2004 09:11:21 schreef daniel56:
zo'n inverter heeft een hoge uitgangsimpedantie, en geen buffering (die elko bij die vliegenmeppers). Als er eenmaal een vonkje is, zakt dus meteen de spanning in. Er is gewoon niet genoeg energie beschikbaar voor een grotere.

Daniel

ja maar je kunt dus wel een vonk van 0,5cm maken door de uitgang voor de CCFL kort te sluiten. Maar zodra je het racket aan die uitgang maakt krijg je maar een heel klein vonkje

bij mij was het zelfde probleem.
ben er achter gekomen dat er in de plastick rand vonken overspringen.

als je nou eens van die inverter weer eens gelijkspanning zou maken zou dat helpen?

ik had iets van 2 kv maar bij 1kv doet hij het ook niet goed en als je hem bij zijn uitgang kortsluit dan weer wel. of die hele geleiden deel in het plastic isoleren, maar das ook wat ja.

gelijkrichten was ook geen succes volgens mij heb ik mn voedingje opgeblazen, uiteraat wel hoogspannings diodes gebruikt. ik kan niet meer van die grote vonken trekken. naja weer 4 ,- aan de kloten. ik ga denken mn eigen racket maken van hout ofzo leek mij toch niet zo heel moeilijk en neem gewoon de rails van de oude plastic.

als iemand nog tips heeft of iets anders is gelukt met een inverter dan hoor ik het graag.

mark

Vorige week heb ik bij de Xenos zo'n vliegenmepper gehaald. Ik heb er 1,50 voor betaald (excl. bat). Weet iemand hoe ik die kan opvoeren? (topic is erg lang om alles te lezen).

Atmoz

Grote flitselko's van wegwerkcamera's aan de uitgang, voedinkje van een ccfl ipv al die elektronika, er zelf een betere maken, parallel weerstandje over spoeltje verwijderen en hopen met heel je hart dat er geen vonken overspringen.

Ives

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

Op 28 augustus 2004 13:51:05 schreef Ives:
Grote flitselko's van wegwerkcamera's aan de uitgang, voedinkje van een ccfl ipv al die elektronika, er zelf een betere maken, parallel weerstandje over spoeltje verwijderen en hopen met heel je hart dat er geen vonken overspringen.

Ives

Dat is ondertussen al 10 keer uitgelegd in dit topic.

Op 28 augustus 2004 20:47:43 schreef wipi:
[...]
Dat is ondertussen al 10 keer uitgelegd in dit topic.

Ja, en?
Ik vroeg er toch (een paar posts terug) naar...

Op 28 augustus 2004 12:09:47 schreef Atmoz:

Vorige week heb ik bij de Xenos zo'n vliegenmepper gehaald. Ik heb er 1,50 voor betaald (excl. bat). Weet iemand hoe ik die kan opvoeren? (topic is erg lang om alles te lezen).

Atmoz

;)

Op 27 augustus 2004 19:17:33 schreef Electrogek:
bij mij was het zelfde probleem.
ben er achter gekomen dat er in de plastick rand vonken overspringen.

dit heb ik nu verholpen maar ik heb eigenlijk nog niet het gewenste resultaat. Wespen blijven er wel inhangen maar verbranden niet gelijk en vaak helemaal niet. Een wesp moet eigenlijk een instant kill hebben.

ik werk dus nu met een ccfl invertor. Daardoor heb je dus een constante hoge wisselspanning op het ding staan. Is het mogelijk om die energie te concentreren en op het moment dat een wesp het racket raakt die vrij te laten komen. Zoals je dat in het normale racket doet met condensatoren.

Ik neem aan ( maar ik heb er dan ook vrij weinig verstand van) dat je niet zomaar een condensator aan de wisselspanning kan hangen. Als dat wel kan zit je natuurlijk met het voltage. Keb hier bijvoorbeeld een 330V 400 microfahrat condensator liggen. Enige manier om die erop te zetten?

Een ccfl voedinkje moet je eerst gelijkrichten. Dan pas kan je er een condensator over zetten. Let op de werkspanning van de condensator, je kan geen 330v condensator op een meer dan 1000v ccfl voedinkje aansluiten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 28 augustus 2004 12:09:47 schreef Atmoz:

Vorige week heb ik bij de Xenos zo'n vliegenmepper gehaald. Ik heb er 1,50 voor betaald (excl. bat). Weet iemand hoe ik die kan opvoeren? (topic is erg lang om alles te lezen).

Atmoz

220 volt opzetten en dan kijken wat er gebeurd?:p

Arne

Op 29 augustus 2004 11:17:09 schreef ledlover:
Een ccfl voedinkje moet je eerst gelijkrichten. Dan pas kan je er een condensator over zetten. Let op de werkspanning van de condensator, je kan geen 330v condensator op een meer dan 1000v ccfl voedinkje aansluiten.

ja dat dacht ik al, maar dan zou ik dus de spanning ook weer naar beneden moeten transformeren om dat ding te kunnen gebruiken? Of meerdere condensators achter elkaar zetten? En hoe werkt dat gelijkrichten?

Het best is om een andere condensator te gebruiken. Het gelijkrichten, een brugcel is het eenvoudigst. Ik weet alleen niet welk type en welke spanning. Als je echt deze condensator wil maken kan je het invertertje voeden met een lagere spanning. Het dingetje werkt tot 2v. gelijkrichten met een diode(nog eenvoudiger) en meet de gelijkspanning, anders heb je nog kans dat de elko klapt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

ik ben nu bezig met het modificeren van mijn elektrische vliegenmepper, ik vond het niet nuttig om hiervoor een nieuw topic te openen dus doe ik het in dit topic.

ik heb hier nu een vliegenmepper liggen die ik heb gemodificeerd dmv een weerstand weghalen, is het mogelijk om 2 van zulke vliegenmeppers in serie te zetten en dan aan te sluiten op 1 scherm/net zodat ik ipv 1800V 3600V(?) krijg?

Is het opvoeren van de spanning door 1 AA batterij te vervangen door 1 CR-AA batterij (= 3V), wat dus totaal 4,5 V (1 AA en 1 CR-AA batterij) geeft ipv 3V, een oplossing om de vliegenmepper op te voeren? Dit verhoogt dan de transformatorspanning tot 150%.
Of 2 CR-AA battrijen plaatsen?

fred101

Golden Member

Ik denk niet dat ze die vliegenmepper na 11 jaar nog hebben....

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

IK heb pas 2 (gele, merk op de verpakking HGX) elektrische vliegenmeppers in de Colruyt gekocht. Ik veronderstel dat de werking van elektrische vliegenmeppers hetzelfde is.
Dus als iemand een antwoord weet op mijn vraag ivm de batterijen hoor ik het graag.

in heel veel elektrische circuits zitten componenten die een duidelijke max hebben. Nu zullen er wel niet veel componenten zijn die direct een max hebben die tussen die 3V en die 4.5V zit, maar dat kan ook indirect. Als ie begint met een spanning keer 5 stap, dan kan je dat prima maken met componenten die "20V Max" hebben, maar 4.5*5 gaat dan fout. Ook kan het zijn dat er afgeleide dingen zijn. Zoals "de schakelfrequentie". Die kan dan te hoog of te laag worden zodat eea sneuveld.

Kortom, als je bereid bent om een vliegenmepper er aan op te offeren kan je het wel proberen.

Maar wat is het nut? In mijn beleving zit de uitgangsspanning als dicht in de buurt van de doorslag spanning van de lucht. Gaje hoger, slaat ie meteen door en kan je geen vliegen meer vangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fred101

Golden Member

Lees het topic eens door. Alles wat er kan is daar wel geprobeerd. Ik denk niet dat die knoopcellen genoeg stroom kunnen leveren. Ook kunnen de gebruikte onderdelen waarschijnlijk niet tegen meer spanning/stroom.
Je hebt niet meer spanning nodig maar meer joules.

Ik heb zo'n ding ook eens opgevoerd. Dit oa door de condensator te vervangen door een grotere. Het resultaat was prima maar het opladen duurde veel langer. Daardoor werd het redelijk onbruikbaar. Je hoort daarbij de trafo in verzadiging gaan. Die zal dat niet lang overleven, net als de overige onderdelen. Meer spanninh ging ook niet lang goed, hij begon intern over te slaan.

Daarna een serieuze 230V gebaseerde gemaakt,met HV cascade, welke een vlieg in 1 keer verdampte als ik hem er op gooide. Een bakje vuil caviazaagsel eronder als lokkertje. Het werkte wel maar ik heb hem toch maar weer afgebroken. Was ook voor de honden en mensen een gevaarlijk ding.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De reden dat ik het wat wil opvoeren is dat deze wel goed genoeg is voor een motvliegje, maar een gewone vlieg doet het blijkbaar niets die blijft gewoon rustig verder vliegen.

GJ_

Moderator

Harder slaan? Betere mepper kopen?
Deze goedkope elektrische meppers modificeren is tamelijk nutteloos. Lees het hele topic eens door en bedenk dan nog eens of het zinvol was een 11 jaar oud topic uit de sloot te halen.

Dit topic is gesloten