+/_400VDC voeding voor pv inverter

als ik panelen bijna geen spanning meer leveren omdat het inmiddels donker is dan moet iemand de volgende dag terug en dat wil ik voorkomen.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

is ook een idee maar komt uit die omvormer een zuivere sinus?

zat te denken aan gelijkrichten 4 diodes en elco zou dat voldoende zijn

en de netspanning van een wcd in de woning zou ik die kunnen nemen en dan gelijkrichten

Arco

Special Member

Het hangt er vanaf hoe de installatie in elkaar steekt.
Als die ook teruglevert aan het net, dan krijg je een onvoorspelbare situatie als je de spanning voor de 'zonnepaneelsimulatie' uit datzelfde net haalt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 juli 2015 16:19:47 schreef biezen:
is ook een idee maar komt uit die omvormer een zuivere sinus?

zat te denken aan gelijkrichten 4 diodes en elco zou dat voldoende zijn

en de netspanning van een wcd in de woning zou ik die kunnen nemen en dan gelijkrichten

* Wat moet je met een zuiver sinus in dit geval ?

* 4 diodes en een Elco is leuk, moet je wel oppassen dat je er zelf niet aan blijft hangen, DC ≥ 200 V is best plakkerig.

* De netspanning gebruiken, hmm, wat weet je van moderne inverters en hun opbouw? Kennelijk niet zoveel:( gaat vast heel mooi vuurwerk geven als je de uitgang van de inverter gelijkgericht gaat terugkoppelen naar de ingang.
Met een dikke , veilige, trafo ertussen kom je waarschijnlijk verder.

Een omvormer zoals aangegeven lijkt me ook aardig, maar liever heb je iets regelbaars zodat je de spanning kunt opvoeren van 0 naar veel, en dan de stroom ook nog kunt begrenzen.
Hoe zou de MPPT reageren op zo'n kunstmatige spanningsbron - of kun je beter een kunstmatige stroombron gebruiken .... vragen vragen vragen ....

stop het overmatig spatiegebruik !

ja die levert terug aan het net dus die optie wordt het niet,

maakt het iets uit of we een zuivere sinus of een gemodificeerde sinus omvormer gelijk gaan richten?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

De zonnepanelen leveren een gelijkspanning aan de inverter.
Die gelijkspanning kan dan toch ook van een andere bron komen?
Moet natuurlijk wel gescheiden van het net zijn.
Dus via een trafo en gelijkrichter en afvlakking.
300 V bij 2 A is wel 600 W !!!!

en een scheidingstrafo die gelijk gaan richten is dat een optie dan kun je hem namelijk wel vanaf het lichtnet voeden

Wat moet je allemaal inregelen ?
Kun je dat dan niet vooraf doen thuis?

Op 30 juli 2015 16:52:36 schreef biezen:
en een scheidingstrafo die gelijk gaan richten is dat een optie dan kun je hem namelijk wel vanaf het lichtnet voeden

Ja, maar wel stroombegrenzing erachter. Je kunt een gloeilamp 230V/100W ermee in serie zetten.

Kruimel

Golden Member

Om eerlijk te zijn vind ik dit allemaal wel een beetje houtje-touwtje oplossingen. Dit omdat het zonder verdere kennis van de werking van de inverter lastig te zeggen is hoe hij reageert op bijvoorbeeld brom op de spanning of "stijve" voedingen (met een lage uitgangsweerstand). Daarover moet de fabrikant uitsluitsel geven. Neem even contact met ze op en wellicht zijn ze zo behulpzaam dat ze uitzoeken wat er mogelijk is wat betreft het aansluiten van externe energiebronnen.

Recent zag ik een topic waar het er op leek dat de stroom gemeten werd door het paneel kort te sluiten en de stroom te meten. Dat maakt het plotseling aansluiten van een externe spanning riskant. De piekstromen/-spanningen zouden schade kunnen aanrichten. Dit soort dingen zouden een kostbare inverter om zeep kunnen helpen.

Groet,
Kruimel

een inverter bouwen die van 2 gereedschap accu's 300vdc maakt miss? als je tussen de inverter en het net ook een lange dunne verlengkabel steekt zal deze geen 600w terug gaan leveren. de spanning loopt op naar 251vac en de inverter gaat in protect. op die manier kan het ding uit accu's worden gevoed als zijnde "zonepanelen"..

anders een variac kopen die netgescheiden is, deze gelijkrichten en afvlakken dan kun je naargelang de spanning regelen voor de inverter..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Niet gehinderd door enige kennis van zaken kan ik me zomaar even voorstellen dat die omvormers zich niet voor niets pas inregelen als er prik van de zonnepanelen komt.

Misschien om iets aan parameters van die panelen te bepalen ??

een inverter bouwen die van 2 gereedschap accu's 300vdc maakt miss?

Dat mogen dan wel hele pittige accu's zijn. hoeveel Wh zou zo'n accu zijn? als je een kwartiertje wilt inregelen mag je toch wel even rekenen hoeveel accu's je dan naar zolder moet sjouwen !
Dealtje met het KNMI maken ljkt me handiger ;-)

Die gelijkspanning kan dan toch ook van een andere bron komen?

Ja, dat zal wel mogen, maar je moet rekening houden met de MPPT, die gaat zoeken naar het punt waarbij produkt van U en I maximaal zijn en het paneel dus optimaal presteert. Probeer die eigenschap maar eens kunstmatig op te wekken !

houd het profi : http://www.ttms.nl/Testen-van-zonnepaneel-inverters

<off topic>
mooi voorbeeld van overbodig spatie gebruik: zet er gewoon nog een woord tussen ...

en een scheidingstrafo die gelijk gaan richten is dat een optie

mag ik ook straks richten, of moet het echt meteen ? En waarop moet ik dan richten ?

en een scheidingstrafo, die gelijkrichten, is dat een optie

/<off topic>

stop het overmatig spatiegebruik !

als je m'n hele bericht had gelezen had je gezien, dat die accu's met de lange verlengkabel samen moesten. inverters gaan boven de 251v plat als protectie.. anders heb je toch echt een netgevoedde "dummy" nodig. zodra de inverter vermogen gaat leveren, heb je veel vermogen nodig wat alleen uit het net te halen is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

koop bij delta in zierikzee een voeding en je bent klaar..

niet te lang over zwammen...
SM 400-AR-8 is de makkelijkste oplossing. Heb je 4 A ter beschikking op 400 V
zit in de SM-1500 serie. Been there, done that.

die dingen zijn gescheiden van het net. dus geen gezeur.

enne je unt ook een beunhaas voeding kopen. ik geef geen garanties dat ze ook gescheiden zijn en heb zelf ervaren dat de ene voeding de andere niet is (mijn eleshop doet het nog, maar prefereer de HP)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 30 juli 2015 23:58:54 (43%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

@ Sine: ik heb dat probleem ook wel, maar ik probeer dat meestal te ondervangen door de omvomer even via een stekker aan te sluiten en dan in te stellen, en daarna pas de echte kabel te gaan trekken, vaak lukt t op die manier ook wel.
Soms moet je de katjes buiten laten pairen met de kast binnen, soms moet je land, datum, tijd, wifi, etc. instellen. Verder moet je van te voren al hebben bedacht hoeveel en welke panelen er aan komen te hangen, dus dat hoeft niet.

zit sinds 2009 in de PV.

Mijn eerste ingeving was ook: Diodebrug en elko, klaar. Dan: het zou veel beter zijn(*) (mogelijke problemen voorkomen) als je netgescheiden werkt. Dus: scheidingstrafo -> brugcel -> elko. (= ongeveer 320V DC).

Maarrr....

Een zonnepaneel omvormer heeft een MPPT regelaar. Die probeert het maximum vermogen uit de DC bron te halen. Deze DC bron levert 300W bij 1A, 600W bij 2A, 900W bij 3A en 1200W bij 4A. Als je diode en elko daarop berekend zijn kan je kijken of ie dan netjes stopt bij z'n opgegeven vermogen. (als ie dat niet doet, gaat ie kapot, of je voeding natuurlijk...)

Om de MPPT wat "werk" te geven zou ik een 600W lamp regelen en die dan in serie zetten. Dan begrens je de stroom tot ongeveer 2A. Als de lamp dan precies zich als weerstand zou gedragen, krijg kan je uitrekenen dat het MPPT bij de helft van de spanning zit. 160V op de PV installatie, 160V over de lamp. In de praktijk wordt de lamp dan niet warm genoeg, zal een lagere weerstand hebben, waardoor het MPPT naar een hogere spanning verschuift.

Let op: Normaal brandt zo'n lamp op 230V, nu krijg je het voor mekaar om ruim 300V aan te bieden. Dus als je PV installatie de boel korsluit gaan je lampen naar de haaien.

Mijn advies. scheidingstrafo -> brugcel -> elko -> Dikke halogeenlampen (2x300W) -> DC uitgang van de "tester".

Even googlen op "scheidingstrafo" (in het NL om hopelijk nederlandse winkels te krijgen) en "prijs" gaf een link naar de grote C. Lulletjes: Die hebben bij "specs" dus niet staan wat ie aankan. Anyway, was 10x te klein. De volgende link was naar Farnell. Dan zit je meteen bij een ding wat ook te klein is. Maar in de categorie er boven kan je makkelijk selecteren op vermogen. Ik kom dan op deze zoekactie uit. De bovenste is "in de aanbieding" omdat het de laatste is. Kijk maar naar "nummer twee": Da's een heftig ding, maar dus net zo "in prijs verlaagd totdat ie verkocht wordt..."

Maar goed. 600VA is EIGENLIJK niet genoeg. Je zal officieel een kVA moeten hebben. En voor rond de 170 euro zijn die al te krijgen. (als je 300V 2A aan de uitgang hebt, doet ie rond de 230V 3A aan de ingang. Het is NOG ongustiger maar dat is lastiger uit te leggen, vandaar het advies: neem een 1kVA scheidingstrafo.

(*) Ik kan me zomaar voorstellen dat de zonnepaneel installatie het nodig vindt om 1 kant van de DC aan de PE te hangen. Dan doet ie zonder scheidingstrafo POEF!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

en dan kun je nog niets regelen.

Als de inverter een DOA is, is alles om zeep. STroom begrenzing is ERG fijn weet ik uit ervaring. En spanningregeling ook.

JE moet echt gewoon een labvoeding hebben van minimaal 1.5 KW...en dan dus een galvanisch gescheiden exemplaar.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Een beetje raar allemaal...

Een pv inverter instellen kunnen wij zelfs zonder panelen of zonlicht. Als die gekoppeld is aan het net kan je die tijdelijk opschakelen om de instellingen aan te passen dmv de juiste knopjes in te drukken. Dat kan bij elk merk.

En toch lijkt "een test" me wel handig bij het installeren. Wat nu als er iets stoms niet klopt en jij gaat na het instellen gewoon naar huis? drie maanden later merkt de klant pas dat het niet werkt en moet je terugkomen terwijl ie een hele periode dus geen "productie" heeft gedraaid.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

dit lijkt me dat dit gewoon bij de prijs inbegrepen is..
en een beetje inbedrijfsteller gaat niet weg , eer het werkt...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 31 juli 2015 07:51:47 schreef Appel:
Een beetje raar allemaal...

Een pv inverter instellen kunnen wij zelfs zonder panelen of zonlicht. Als die gekoppeld is aan het net kan je die tijdelijk opschakelen om de instellingen aan te passen dmv de juiste knopjes in te drukken. Dat kan bij elk merk.

Nou, jij hebt er kennelijk erg veel verstand van, leg ons even uit hoe ik dat bij een GroWatt 3000TL kan doen ?

stop het overmatig spatiegebruik !

Op 31 juli 2015 07:51:47 schreef Appel:
Een beetje raar allemaal...

Een pv inverter instellen kunnen wij zelfs zonder panelen of zonlicht. Als die gekoppeld is aan het net kan je die tijdelijk opschakelen om de instellingen aan te passen dmv de juiste knopjes in te drukken. Dat kan bij elk merk.

inderdaad bij mijn Omnik is het echt niet mogelijk .

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer