laminineer apparaat geschikt???

fred101

Golden Member

De meeste mensen gebruiken gemodificeerde laminators.

Het gaat niet alleen om de temperatuur. Er moet ook een pcb tussen de rollen passen. Ook is de doorvoer snelheid belangrijk. Een heel heet ding met te hoge snelheid werkt niet beter dan een koudere met lage snelheid. De hitte moet voldoende zijn en er moet genoeg overbrenging naar het pcb mogelijk zijn. En dat is gebonden aan de snelheid.
Snel je vinger door een kaarsvlam bewegen doet geen zeer, hem daar een minuut houden is een ander gevoel ;-)

Er is weinig serieuze onderbouwde info over te vinden omdat de meeste mensen maar wat dingen modden totdat het werkt. Er zijn heel goed gedocumenteerde dingen te vinden over sommige merken, bv over een of andere Apache.

Ik las bv op diverse plekken dat men de snelheid regelt met een dimmer. Bij mijn laminatormotor werkt dat alleen niet.

Ik heb de temperatuur regelbaar gemaakt (tot +200). Hoe heet hij wordt kun je meten maar mogelijk ook zien aan de klixon die er in zit. Ik dacht dat de meeste onder de 140 graden blijven. Bij mij deed hij daar helemaal niets. Nu werkt hij een stuk beter (gisteren voor het eerst getest) maar dan zet ik hem onbelast op 190 graden. De volgende stap wordt bij mij een tragere doorvoer.

Ik weet niet wat de temperatuur voor toner moet zijn. Ik lees waarden tussen de 150 en 210 graden. Bij mij zakt de temp in het begin met een koud pcb een graad of 30 terug. Er zijn mensen die bij 1x doorvoeren al een perfect resultaat halen. Anderen pas na 20 keer.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

nou het is niet mijn bedoeling ,om te modden.
kan ik ook niet.
dus het apparaat moet gewoon zo werken als dat het is.

dus het apparaat moet gewoon zo werken als dat het is.

Vergeet het maar, dat is je in het vorige topic ook al verteld.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/126602

Zet een oproep in V&A om iemand de laminator die je al had gekocht te laten modificeren tegen een vergoeding.

<edit>

Ik heb op Aliexpress wel een geschikte laminator gevonden, snelheid en temperatuur instelbaar. Nadeel is de prijs, 200 € incl verzenden maar nog zonder de invoerkosten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

die andere laminator had ik gekocht voor 5 euro.
en was veel te koud en kwam van aldi volgens mij,(2de hands gekocht,was wel nieuw)
En verkocht voor 17 euro.
maar omdat de lidl een heel anders uitziende heeft maandag,dacht ik ik vraag het de experts ,of die wel geschikt is.

fred101

Golden Member

Als hij standaard en niet instelbaar zo heet wordt en traag gaat dat je hem voor pcb's zo uit de box kan gebruiken ben ik bang dat hij voor het oorspronkelijke doel, lamineren, niet geschikt is.

Naast de laminator temperatuur en snelheid is er dan nog het soort papier. Mijn laminator doet het nu maar mijn laserprinter wil niet op het supergladde papier (fotopapier, bakpapier, glossy tijdschrift) printen. Hij "smeert" de print dan uit over een bijna 2x zo lange afstand. Misschien omdat het een kleuren laser is. Met gewoon semi-glanzend tijdschrift papier werkt het wel maar lukt de transfer naar pcb minder goed. Het is ook een gedoe om alle papierresten te verwijderen zonder de afdruk te beschadigen.

De methode werkt zeker, maar het vergt blijkbaar de nodige experimenten om het onder de knie te krijgen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Mijn laminator doet het nu maar mijn laserprinter wil niet op het supergladde papier (fotopapier, bakpapier, glossy tijdschrift) printen. Hij "smeert" de print dan uit over een bijna 2x zo lange afstand.

Press-n-Peel gebruiken. http://www.techniks.com/information.htm

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Je ge(mis)bruikt een apparaat voor een heel ander doel als waar het voor gemaakt is. Dus of het werkt is gewoon een gok, hangt van de interne opbouw af.
Als de rollers ver genoeg van elkaar kunnen, zou het mogelijk zijn. (is nu eenmaal niet bedoeld om er iets van een paar mm dik tussen te proppen)
Rollers moeten ook met sterke veren op elkaar drukken. Bij goedkope zitten de rollers soms statisch vast, dat gaat niet goed als je daar iets lomps tussen steekt.
Een goede laminator is niet goedkoop. Alle van onder de 40 euro die ik heb gehad waren een ramp (en dat was met papier lamineren, waar ze voor bedoeld zijn! :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

nou Roland 200 euro is me te gek,dat snap je wel.
nou ik ga het wel met strijkbout doen,voor die paar printjes.
ik een maand terug 1 printje voor elkaar gekregen.
dus we zien wel.
Hartelijk dank allen,voor super antwoorden.

Even een wild idee:
Kan een electrisch/keramische kookplaat hier niet voor gebruikt worden?
De temperatuur is te regelen.
Misschien het proberen waard.

Kan best, dat soort apparaten zijn er al, zelfde techniek als het bedrukken van t-shirts.

http://www.techniks.com/images/hobby%20lite%20new.jpg

http://www.techniks.com/information.htm

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
flash2b

Special Member

Op 31 juli 2015 11:16:41 schreef Roland van Leusden:
[...]
Ik heb op Aliexpress wel een geschikte laminator gevonden, snelheid en temperatuur instelbaar. Nadeel is de prijs, 200 € incl verzenden maar nog zonder de invoerkosten.

Minder fancy, maar goedkoper zijn ze er ook:
http://g04.a.alicdn.com/kf/HTB1ZQJgIXXXXXcLXpXXq6xXFXXXw/1pcs-A3-laminator-hot-and-cold-lamintor-laminating-machine-320-hot-laminator-hot-machine-Free-shipping.jpg_220x220.jpg

Klopt, maar die hebben weer geen instelbare snelheid. Bertus wou iets wat hij "out of the box" kon gebruiken zonder modificeren.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.