220 AC naar 24V DC max 800mA

Hallo, Ik zo groen als gras, als het op elektronica aankomt en kon in de zoekfunctie mijn antwoord niet vinden. Dus hier komt mijn vraag: Wat is de beste(goedkoopste) manier om mijn Chinese vijverpompje van 24v DC max 800mA te laten draaien op netspanning. Het is voor een bierbrouwinstallatie.

Bvd
hylke

Als je weinig van elektronica kent is het beste en veiligste een netstekkervoeding van 24Vdc >1A te kopen.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 1 augustus 2015 12:24:44 (49%)

LDmicro user.
Sine

Moderator

Een 24V DC voeding,

En dat hoeft helemaal niets spannends te zijn.

Het veiligst is wellicht een netstekkervoeding, dan hoef je niet met 230V te gaan klooien

bijvoorbeeld deze: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewProd&productId=13063

Kan zo'n net stekker goed omgaan met de start stroom? Ik kan me voortstellen dat die motor wel even een stroom piek heeft omdat die wel onderbelasting start.

De startstroom is niet van belang bij die brushless pompjes, eerder de spanning.
Die pompjes bevatten namelijk een elektronische schakeling en overspanning betekent meestal ook het einde.

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Bij de kringloop voor € 4,-- een laptop adapter uit de bak vissen, die doen 19V prima voor het pompje.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Er staat op het etiket van de pomp 24V, 800mA max, 220V ? Lekker duidelijk. Waarschijnlijk is de gene met de minste rook de goede ;-)

Verder sluit ik me bij de rest aan. Als het op een vochtige plaats komt neem dan een voeding die daar tegen kan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Aangezien het '220V' er met grote letters en in het rood opstaat zal dat wel een waarschuwing zijn om dat er niet op te zetten...
(mijn Chinees is helaas wat roestig... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Een mooie schakelende voeding voor DIN rail montage kost geen 20 euro. Keuze genoeg. Ik zou een wat grotere nemen, 24Vdc is nou eenmaal DE spanning voor sensoren, actuatoren en allerlei andere automatiseringscomponenten. Een flink grotere (5A) zal rond de 35 euro kosten.

Op 1 augustus 2015 14:22:38 schreef Arco:
Aangezien het '220V' er met grote letters en in het rood opstaat zal dat wel een waarschuwing zijn om dat er niet op te zetten...
(mijn Chinees is helaas wat roestig... :) )

Ja, lekker verwarrend :-) Het lijkt op Kantonees of anders mandarijn uit Taiwan. Kantonees word sowieso nog met de oude karakters geschreven, mandarijn alleen op Taiwan. Helaas is de foto te wazig om jouw opmerking te bevestigen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zaterdag 1 augustus 2015 14:38:17 (49%)

Hallo,
Vriendelijk bedankt voor de vele en snelle reacties!
Ik ga er mee aan de gang, eerst maar eens een netstekkervoeding.
groet hylke