Binaire Klok

Hey allemaal, ik ga een binaire klok maken en heb voor het gemak hier en elders rond gekeken en kwam deze tegen:
http://www.danielandrade.net/2008/07/15/binary-clock-with-arduino/

Deze leek mij simpel genoeg en ik offer er gewoon een Chinese Arduino Nano voor op die het geheel laat draaien maar nu liep ik in mijn project tegen een probleempje op.. Ik wil er een RTC op basis van de DS1307 tussen zetten maar alle digitale en dus ook I2C bussen zijn al bezet, iemand een idee hoe dit op te lossen?

Voorbeeld schema's voor de RTC zijn volop te vinden, ik zou een andere kunnen gebruiken alleen heb ik nog honderden van die DS1307 DIPs liggen :p
Voorbeeld:
http://roberthall.net/sites/default/files/field/image/RTC.png

I2C zit bij de Nano op A4 & A5.

A5 is in gebruik zag ik zo 1-2-3, maar die kun je op een andere ingang zetten (A1,2 & 3 zijn vrij dacht ik)

Hmm ja, dan ben ik toch benieuwd waarom ze die druktoets op A5 hebben gezet als je 0-4 hebt :)
En is die 6 pin ICSP doorgelinkt van andere pinnen of gewoon dubbel?
Want daar zit ook een SCK die ik kan gebruiken zie ik nu

http://i60.tinypic.com/106ls3l.png

[Bericht gewijzigd door DennisPochenk op zondag 2 augustus 2015 13:36:08 (31%)

Op 2 augustus 2015 13:34:26 schreef DennisPochenk:
Hmm ja, dan ben ik toch benieuwd waarom ze die druktoets op A5 hebben gezet als je 0-4 hebt :)
En is die 6 pin ICSP doorgelinkt van andere pinnen of gewoon dubbel?
Want daar zit ook een SCK die ik kan gebruiken zie ik nu

Die zijn allemaal doorgelinkt. En SCK is geen SCL, dan hadden ze SCK wel SCL genoemd. SCK is de clock van de SPI bus.

Ze hebben gewoon A5 gebruikt omdat dat wellicht handiger uitkwam qua printlayout/experimenteerbord. Gewoon verplaatsen naar A1 en klaar is klara.

[Bericht gewijzigd door BVZ op zondag 2 augustus 2015 13:45:12 (14%)

@Dennis:
Ik vind deze klok persoonlijk mooier:
https://youtu.be/Ko24kLko1jU

Je ziet dan wat meer gebeuren. :-)

Vervangen DOOR.

Het moet niet teveel afleiden van het werk, het is voor bij mijn vriendin op Kantoor waar een hoop self-proclaimed geniuses rondlopen dus vond het wel een leuk klokje, benieuwd wie het snapt :P

Meesterlijk! Leuk om te zien dat eindelijk iemand een goede reden heeft gevonden om iets in elkaar te draaien. :-)

Eventueel kan je met een extra schakelaartje de seconden optioneel instelbaar maken, dus alleen inschakelen als er van die wise guys in de buurt zijn.
Een zogenaamde smart-ass-switch™, dus... :-)

Vervangen DOOR.

Nee, dat vereist nog 6 digitale ingangen en dan zou ik het niet met een 328 kunnen doen, dus zo is prima :)

Hmm. Ik vind dat een binaire clock niet BCD moet zijn. Inderdaad, zelfs ik moet dan wat langer rekenen. Maar na enige tijd herken je wel meteen "ongeveer kwart voor" (bovenste twee bitjes aan).
Anyway, de mijne draait op een tiny2313. (fors) Minder pootjes dan de mega328.... (en met seconden :-) ). Ik heb een 7x3 ledmatrix. (het bovenste bitje van de uren wordt niet gebruikt).

...die wise guys in de buurt zijn...

In de praktijk wordt ie VEEL makkelijker als de seconden lopen: Dan is het ritme 1x per seconde duidelijk dat er iets met tijd gebeurt. En na 3-4 seconden is het binair tellen patroon ook zichtbaar.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 7 augustus 2015 17:17:26 (25%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb alleen maar 328's en Nano's liggen :)
En inderdaad, met seconden zie je het zo.. Dat is toch niet leuk? :p
Een ledmatrix is ook mooi maar ik heb honderden leds over en ik dat het geheel in 'Rasin' te gieten.. Of hoe het in het Nederlands heet.. Epoxylijm?
Dan kijk je met gewone leds mooi tussen de onderdelen door :)
Een wens van haar was wel roze leds dus ik dacht zoeken naar roze leds die nogal lastig te vinden zijn en een afwijkend verbruik hadden, of 16 RGB leds opofferen die zeker niet goedkoper zijn en nog mee te laten sturen op een specifieke kleur |:(

klein is fijn

Moderator

Op 7 augustus 2015 17:15:39 schreef rew:
Hmm. Ik vind dat een binaire clock niet BCD moet zijn.

32 bits Unix timestamp? Bruikbaar tot 2038.

Op 8 augustus 2015 23:51:15 schreef DennisPochenk:
Een wens van haar was wel roze leds dus ik dacht zoeken naar roze leds die nogal lastig te vinden zijn en een afwijkend verbruik hadden, of 16 RGB leds opofferen die zeker niet goedkoper zijn en nog mee te laten sturen op een specifieke kleur |:(

De techniek achter roze LED's is nooit echt goed geweest, die dingen heb een korte levensduur. Er zit een organische fosforverbinding in die al na een paar branduren op kan zijn.

Ah, geen goed idee dus.. Net als die Nixie Tubes..
Wil ze zo graag ergens voor gebruiken maar ze zijn zo op :(

Arco

Special Member

Hoezo net als Nixie? De ZM1000/1040 bijvoorbeeld hebben een levensduur/mtbf van 200.000+ uur... :)
(als je die goedkope bras uit Rusland bedoelt dan heb je wel gelijk...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bijna 23 jaar dus.. I have been greatly mis informed :O

Arco

Special Member

Russische buisjes mag je met een paar duizend uur al blij zijn... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nu zie ik her en der dat de Nano V3 andere pinouts heeft voor de SDA en SCL, kan iemand dit bevestigen?
Ik heb dus 13 Digitale pootjes een SDA en SCL nodig :/

De chip die er op zit is (op de mijne) een atmega328. Daar zit SDA/SCL op "PA4" en "PA5". In arduino speak heten die A4 en A5.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hi,

Ik zie nergens in de voorbeeld code dat A4 en A5 al in gebruik zijn.
(ietwat verwarrend na de reply van mr. BVZ)

Pin D0 wordt in de code gebruikt als button input pin en pin D1..D13 voor de output van de 13 leds.

Op de nano zijn de I2C SCL en SDA aangesloten op de A4 en A5 pinnen.

De 'nieuwere' nano heeft tevens, t.o.v. de uno, 2 extra analoge input pinnen, A6 en A7.

Alle analoge pinnen kunnen (ook) als digitale in- of outputs worden gebruikt.
(digitalRead(A0))

Dus heb je in deze code naast de 2 pinnen voor I2C klok alsnog 6 vrije pinnen voor jouw eigen toepassing.

De 'pinouts', bij iedere nano zullen de Dx en Ax pinnen op dezelfde positie zitten op de twee randen van de pcb.

Maar die A6 en A7 pinnen zijn bij latere versies geintroduceerd als het oorspronkelijke ontwerp van de nano.

Die locaties kunnen dus per 'clone' verschillen.

Ook zijn de SPI en I2C pinnen mogelijk nog eens extra uitgevoerd, meer bedoeld voor shields en connectors.

Die kunnen ook overal op het pcb zijn gezet bij de clones...

NokDoc

DEADBEEF

Op 12 augustus 2015 15:00:49 schreef NokDoc:
Hi,

Ik zie nergens in de voorbeeld code dat A4 en A5 al in gebruik zijn.
(ietwat verwarrend na de reply van mr. BVZ)

Pin D0 wordt in de code gebruikt als button input pin en pin D1..D13 voor de output van de 13 leds.

Op de nano zijn de I2C SCL en SDA aangesloten op de A4 en A5 pinnen.

De 'nieuwere' nano heeft tevens, t.o.v. de uno, 2 extra analoge input pinnen, A6 en A7.

Alle analoge pinnen kunnen (ook) als digitale in- of outputs worden gebruikt.
(digitalRead(A0))

Dus heb je in deze code naast de 2 pinnen voor I2C klok alsnog 6 vrije pinnen voor jouw eigen toepassing.

De 'pinouts', bij iedere nano zullen de Dx en Ax pinnen op dezelfde positie zitten op de twee randen van de pcb.

Maar die A6 en A7 pinnen zijn bij latere versies geintroduceerd als het oorspronkelijke ontwerp van de nano.

Die locaties kunnen dus per 'clone' verschillen.

Ook zijn de SPI en I2C pinnen mogelijk nog eens extra uitgevoerd, meer bedoeld voor shields en connectors.

Die kunnen ook overal op het pcb zijn gezet bij de clones...

NokDoc

[update, er zijn na het zien van jouw plaatje inderdaad ook verschillen in de pinouts op de randen, excuses...;)]

DEADBEEF

Op 12 augustus 2015 15:00:49 schreef NokDoc:
Ik zie nergens in de voorbeeld code dat A4 en A5 al in gebruik zijn.

A5 wel. Zie regel 90.

Hi,

Inderdaad, excuses, had ik na het (te vluchtig) bestuderen van de pin D0 in de code gewoon overheen gelezen...

Echter wel gezien dat ze een omslachtige methode gebruiken, digitalRead(A0) HIGH of LOW volstaat ook.

offtopic, mods, bestaat er ook een 'edit' optie, ik heb per ongeluk gequote maar kan dat niet herstellen?

NokDoc

DEADBEEF

NokDoc:
Rechts bovenin je bericht staat een tekstwolkje met een asterix waar je je tekst kunt aanpassen..
En met de 2 extra analoge pinnen is het nu dus net als de Spark Core.
Maar handig om te weten, heb er een updated plaatje voor gevonden :)
http://pighixxx.com/nanopdf.pdf

Zucht, vrouwen en hun impulsiviteit..
@Rew: Kun je mij een schema sturen van die ATtiny2313?
En gaat dat ook met I2C RTC en instelknopjes?

Pfoeh! Ik zit in italie. Als ik thuis ben en tijd heb zal ik even kijken of ik dat kan vinden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/