stroom is al een paar keer uitgevallen op 1 week

op 1 week is onze stroom zomaar opeens al 2 keer uitgevallen.wij hebben voor de leefruimte 2x 16 amp,voor de keuken 20 amp,en voor de badkamer 20 amp.nu heb ik wel onze buitenverlichting laten binnenkomen,wat ervoor niet zo was,en die zit nu ook op een stopkontakt in de leefruimte,waar er al het 1 en ander opzit.wat ik nu zou willen weten is,als je 2x 16amp hebt in de leefruimte,dan zijn er toch 2 aparte stopkontakten,dus 2 aparte groepen,ik zie hier 8 stopkontakten.dus ik heb waarschijnlijk teveel apparaten op 1 groep zitten(16 amp)hoe kan ik dit nu uitzoeken?probleem is,wij hebben ons huis een paar jaar geleden gekocht,en wij hebben daar nergens een papier of schema van hoe de electriciteit ligt in huis.dus hoe kan ik dit oplossen,alvast bedankt

benleentje

Golden Member

Je verhaal is maar ten dele duidelijk.
Wat is er precies uitgevallen,

  1. De hele stroom in de wijk.
  2. De hele stroom in je huis en dus waarschijnlijk een aardlekschakelaar
  3. Of is er maar 1 enkele groep uitgevallen.

,en wij hebben daar nergens een papier of schema van hoe de elektriciteit ligt in huis.

Dat is in een woning vrij simpel.
Nummer eerst je groepen in de groepenkast.

Zet nu alleen groep nr1 aan. Kijk welke verlichting het allemaal doet. Steek een lampje of ander klein apparaat in elk stopcontact en kijk of dat werkt. Als het lampje werkt heb je daar stroom.

Zet nu groep nr2 aan groep nr1 uit. En controleer weer alles. Het is dan goed om ook even wat stopcontacten van groep nr1 te controleren zodat je zeker weet dat ze ook weer uit gaan en er geen vermenging van groepen heeft plaats gevonden. En dan bedoel ik dus verkeerd bedraad.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

nu heb ik wel onze buitenverlichting laten binnenkomen,wat ervoor niet zo was

Zonder kristallen bol klinkt dat zomaar eens als een verdachte ...

en wij hebben daar nergens een papier of schema van hoe de electriciteit ligt in huis.

Dat kun je toch zelf even oplossen ... alles uit, 1 groep aan, met een schemerlampje oid alle stopcontacten afrennen en alle lichtknopjes proberen, opschrijven wat werkt, groep weer uit, voglende groep aan, weer een rondje hollen, net zolang totdat je alle groepen geprobeerd hebt.

stop het overmatig spatiegebruik !

de stroom in ons huis benleentje,ik ga datmorgen allemaal eens t'checken.alvast bedankt

evdweele

Overleden

Maar wat heb je moeten doen om die stroom weer terug te krijgen?
Of ging dat vanzelf?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

20 amp eindgroepen? klinkt als belgie.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

de stroom in ons huis benleentje,

Kan je toch even wat specifieker zijn.

Op 2 augustus 2015 20:03:19 schreef evdweele:
Maar wat heb je moeten doen om die stroom weer terug te krijgen?
Of ging dat vanzelf?

Ik vermoed dat je de aardlekautomaat heb moeten aanzetten. Waarom willen we dit weten? dan weten we ook waar we naar moeten zoeken. Als het de aardlekautomaat is dan is het zeer waarschijnlijk de buitenlamp waar water/ vocht in is gekomen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

20 amp eindgroepen? klinkt als belgie.

Dat ljkt me uit het taalgebruik onmiskenbaar :)

is dan is het zeer waarschijnlijk de buitenlamp waar water/ vocht in is gekomen.

Dat kan niet, want die hangt nu binnen:

nu heb ik wel onze buitenverlichting laten binnenkomen

[Bericht gewijzigd door JvdBe op zondag 2 augustus 2015 21:54:16 (51%)

stop het overmatig spatiegebruik !

Ik zou een plattegrondje van het huis tekenen met de stopcontacten er op en een cijfer er bij welke groep het is.
Als je daarmee klaar bent voel je je al een halve elektricien! :)
Leg het plattegrondje in de meterkast en je bent de king.
In mijn geval was het heel gemakkelijk omdat de lichtschakelaars steeds een geheel zijn met een stopcontact dus het licht hoef ik niet apart aan te geven op de tekening.

evdweele

Overleden

Het cijfer van de groep op het stopcontact en lichtschakelaar schrijven (of een stickertje plakken) is nog makkelijker. _Vind ik_
De tv is uitgevallen. Dat is groep 2.
Dan loop je naar de meterkast en herstelt de zekering van groep 2.
Of je wilt de wasmachine spanningsloos maken. Dat is groep 5. Schakelaar van 5 omhalen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mvdk

Golden Member

Dat ligt er aan hoe oud je bent. Als je een beetje slecht geheugen hebt, en een groot huis, ben je het groepnummer vergeten tegen de tijd dat je de meterkastdeur open doet.
Een groepenverklaring in de meterkast, dat is 't beste.
Maar ook al zou je tien groepen op een aardlekschakelaar hebben, wat in sommige landen toegelaten is, is het zonder meetapparatuur zoeken naar een aardlek, in de groep die je uiteindelijk vastgesteld hebt, een beetje een gedoe.

evdweele

Overleden

Op 3 augustus 2015 01:31:24 schreef mvdk:
Een groepenverklaring in de meterkast, dat is 't beste.

In het geval van de TS lost het niets op,

de stroom in ons huis

want 'huis' staat niet op de groepenverklaring ;-)

Zolang de TS niet specifiek aangeeft wat er uitviel en hoe hij weer aan 'stroom' kwam is het allemaal speculatief.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik verwacht inderdaad een aardlek. Maar hoofdautomaat zou ook kunnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 3 augustus 2015 01:46:48 schreef evdweele:
[...]In het geval van de TS lost het niets op,[...]want 'huis' staat niet op de groepenverklaring ;-)

Zolang de TS niet specifiek aangeeft wat er uitviel en hoe hij weer aan 'stroom' kwam is het allemaal speculatief.

een doosje kilovolts gekocht bij de Aldi? :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
benleentje

Golden Member

Jammer genoeg heeft TS helemaal geen stroom meer en kan dan ook niet meer online komen :).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Het cijfer van de groep op het stopcontact en lichtschakelaar schrijven (of een stickertje plakken) is nog makkelijker. _Vind ik_

Tja, in kantoorpanden is dat handig en noodzakelijk (ook de UTP patches), maar daar hoeven velen hier op het forum denk ik thuis niet mee aan te komen :)

stop het overmatig spatiegebruik !
benleentje

Golden Member

Als je maar weinig groepen heb en in 1 groepenkast is dat allemaal toch niet nodig, je ziet vanzelf wel wat er is uitgevallen.
Als je de installatie wilt uitbreiden dan is het wel noodzakelijk de groepen in kaart te brengen om te bepalen of extra groepen nodig zijn of dat het er nog bij kan.
Of als je gaat werken aan de installatie moet je wel de goede groep uitzetten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.