Ventilator laten schakelen bij bepaalde temperatuur

Beste,

Nu mijn groepenkast klaar is ben ik begonnen aan een bel voor onze poort naar de achtertuin. Ik heb dit gemaakt van componenten die ik voor handen had.

tekening:

Foto's:

Nu heb ik gemerkt dat het in de schakelkast erg warm wordt en het tijdrelais soms niet schakelt. Als ik de deksel eraf haal is deze storing verholpen.

Ik heb daarom een ventilator (230V) geplaatst aan de zijkant van de kast:

Deze draait in de huidige situatie continue. Ik wil deze eigenlijk pas aan hebben bij een temperatuur van +-30 graden. Dit vanwege het geluid maar ook de energiekosten (ventilator is 4 Watt dus toch zo een 8 euro per jaar).

Hoe kan ik dit het makkelijkste maken in de huidige opstelling?

Alvast bedankt,

Geert

Zo'n klein rittal kast thermostaatje erin ,3 bij 3 bij 5 centimeter.
heb ze wel liggen, voor postzegelprijs stuur ik m op.

Dat zou heel fijn zijn! Super bedankt!

fred101

Golden Member

Als al die warmte wordt geproduceerd door je bel electronica zou ik me niet druk maken over een 4W fan maar eerst eens het opgenomen vermogen van je bel installatie meten. Dat lijkt me veel meer dan 4W als het die hele kast opwarmt.

De fan kun je schakelen met een comparator en een ntc of ptc. Hier op de site bij schakelingen staan er een paar voorbeelden. Kan ook met een transistor ipv een comparator

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Jemig, dat zijn een heleboel spullen voor een bel. Hoeveel vermogen trekt dat wel niet?!

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik zal eens meten

Dit is het vermogen als de ventilator van 4 Watt aanstaat:

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 3 augustus 2015 19:15:45 (13%)

Sine

Moderator

Meten moet bijna niet nodig zijn, warmte = verbruik.

Die fotocel en dat comat timertje gebruiken amper wat, het enige wat dan nog overblijft is het eigen vebruik van het phoenix voedinkje.

damn, wat een bak elektronica voor een belletje, heb al vaker van die lichtsluizen gemaakt maar daar was geen tijdrelais voor nodig. die multicomat heb ik ook nog liggen, zijn niet moeders zuinigste.

een beetje lichtsluis heeft een ingebouwde timer erin zitten, dat scheelt al. deze opstelling trekt 17,50€ aan stroom weg per jaar, met de fan aan. als je een 230v model lichtsluis neemt met relais uitgang, kan de zoemer direct achter de trafo zitten, deze gaat dan alleen aan als de bel afgaat.

afhankelijk van de gebruikte stand van het tijdrelais, kun je het tijdrelais mee laten schakelen met z'n eigen ingebouwde relais. ding krijgt een puls van het voorliggende relais, schakelt in voor 4 seconden en houdt tevens z'n eigen "spoel" aangetrokken. valt het ding uit na de ingestelde tijd, geen stby stroomverbruik meer.

zet er een efficient voedingkje in en het fannetje is niet meer nodig. die gaten onder en boven in de kast zijn dan genoeg..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 2 augustus 2015 20:16:57 (32%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom een fan, onder en boven in gaatjes in de kast geeft voldoende luchtstroom.

Misschien een iets kleinere 230/24V voeding zoeken, die oude phoenix dingen worden al warm zonder belasting.
De relais , timer en fotocel doen het ook wel op een 500 mA ongregelde voeding 20-24Vddc

ondanks oud topic even reageren
dit zoals de meeste forum leden al aangeven is dit werkelijk veel te veel van het goede
ik ga zelf ook dit toepassen (en heeft in een test opstelling gezeten een jaar)
een oog met een draadloze bel
ik had aan een simpel adaptor genoeg
ik ga dit nu anders aanpassen

1e problemen bel ging vaak blad vogels spinnen zonlicht enz.
vertraging op gezet 1 sec (net genoeg voor personen auto,s enz.)
probleem was er nog maar zelden

nu nieuwe opstelling
siemens logo en 2 sensoren ir 3 meter tussen de 2 sluizen
met een logo kun je veel tijden programmeren en aanpassen zonder de hele installatie om te gooien
hier komt dus sluis 1 en 2
doel is ook dat het automatische poort niet sluit bij onderbreken
maar daar ga ik verder niet op in
1 en 2 moeten actief zijn voor dat de bel mag gaan
dus als sluis 1 actief word gaat er geen bel
via logo pak ik dan bv 3 sec binnen 3 sec moet sluis 2 actief worden voordat de bel kan gaan

met dit systeem kunnen valse meldingen voorkomen worden