Arduino Nano - stk500_getsync() not in sync: resp=0x85

https://40.media.tumblr.com/ecaea983abede41c2904a2544e04ef46/tumblr_nsloo6m5gr1r7lt9lo1_r1_1280.jpg

De Nano zit op dit moment enkel aan een breadboard, zodat hij wat zwaarder is en netjes blijft liggen en ik (straks, als hij werkt) er makkelijker mee kan prototypen.
Als ik hem van de breadboard af haal, blijft het probleem aanwezig.

https://36.media.tumblr.com/65f631ec79f6f897e8280caaf9f52bfc/tumblr_nsloo6m5gr1r7lt9lo3_r1_1280.jpg
https://41.media.tumblr.com/cff7db58c8988e649e8ed44c35a2bcb9/tumblr_nsloo6m5gr1r7lt9lo2_r1_1280.jpg

@Lucky Luke,
Dit is een van de momenten waar mijn onervarenheid begint te spreken,
welk van deze onderdelen zou een condensator moeten zijn?

Ik zal nu eerst even de handmatige reset proberen, kijken of dit voor mij werkt.

*edit: COM4 verdwijnt als ik de nano unplug

ik was ook net met de NANO bezig.
heb ik werkend gekregen met deze link
http://kiguino.moos.io/2014/12/31/how-to-use-arduino-nano-mini-pro-wit…

op MAC en win 7 en win 10 draait mijn chinese NANO

[Bericht gewijzigd door bertus1945 op woensdag 5 augustus 2015 10:38:59 (13%)

(Het kan handig zijn om "verbose" output aan te zetten tijdens upload in arduino prefferences, dat maakt de timing wat makkelijker. Eigenlijk reset ingedrukt houden tot "activating dtr" (Of rts? Welke was het nu?) in beeld komt. En dan loslaten.)

avrdude: Version 6.0.1, compiled on Apr 15 2015 at 19:59:58
Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
Copyright (c) 2007-2009 Joerg Wunsch

System wide configuration file is "C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\tools\avr/etc/avrdude.conf"

Using Port : COM4
Using Programmer : arduino
Overriding Baud Rate : 57600
avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding
avrdude: stk500_getsync() attempt 1 of 10: not in sync: resp=0xd6
avrdude: stk500_recv(): programmer is not responding

Zowel de Activating dtr of rts komen niet in beeld, hij schiet gelijk door naar zijn 10 pogingen om te synchen. Ik heb meerdere pogingen gedaan met verschillende timings, maar niets lijkt te werken.
(Het valt mij wel op dat mijn Baud Rate op 57600 staat, zou dit niet 9600 moeten zijn?)

Ik zal nu even kijken naar de uitleg van @Pertinax, zien of ik hiermee iets aan de praat krijg.

https://41.media.tumblr.com/f6bea8d131b8d411e37faf154d6b59f3/tumblr_nsloo6m5gr1r7lt9lo4_r1_1280.jpg

Ik krijg mijn berichten terug, dus ik ga er vanuit dat dit goed zit.
Zojuist heb ik de CDMninstaller_v1.4 gedownload, ik ga er vanuit dat ik deze zal moeten draaien voordat ik de nieuwe driver kan installeren.
*Edit;
Ik heb echter geen idee wat ik bij de CDM Uninstaller voor de Vendor en Product ID waardes zal moeten invullen

Mijn email adres voor dit soort gevallen is xxx, zodra ik uw mailtje heb ontvangen zal ik hem simpelweg verwijderen uit deze topic.

Mod-edit: gebruik hiervoor je profiel

Op 5 augustus 2015 10:32:41 schreef bertus1945:
ik was ook net met de NANO bezig.
heb ik werkend gekregen met deze link
http://kiguino.moos.io/2014/12/31/how-to-use-arduino-nano-mini-pro-wit…

op MAC en win 7 en win 10 draait mijn chinese NANO

Op de onderkant van mijn chip staat wel "FTDI", dus ik ga er van uit dat deze tutorial niet zal werken in mijn geval.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 5 augustus 2015 20:35:50 (13%)

als je die berichten stuurt, knipper de RX led dan op uwe nano?
want onderaan zie ik TX 132 staan (132 karakters verstuurd) maar RX nog altijd 0. de nano stuurd dus niks terug, jij zit enkel wat je verstuurd.

als je een bericht stuurt en de RX led knippert niet, scheelt er wel degelijk iets.

het enige dat je met die com poort ziet, is de verbinding van die FTDI chip met uwe PC. volgens mij werkt de verbinding niet tussen FTDI chip en de atmega.
al eens andere baudrates geprobeerd?

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 5 augustus 2015 10:58:42 (25%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

http://filecreator.tumblr.com/private/125916872745/tumblr_nslqhmoRZ21r…

Mijn RX led knippert wel, maar mijn TX niet, zoals te zien is in de video.
Bedoelt u dit misschien?

Overigens heb ik nu verschillende hoge en lage Baudrates geprobeerd via de Terminal, maar alles stuurt een signaal terug tot zo ver ik het kan zien in het paneel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 5 augustus 2015 20:36:09 (46%)

Shiptronic

Overleden

* ik moet eerst beter lezen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 5 augustus 2015 11:27:17 (74%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De driver moet inmiddels aangekomen zijn.

Je hebt GEEN verbinding via terminal, het rechtse ledje moet ook knipperen telkens je een karakter tikt.
De instellingen van terminal lijken OK. 1200 is goed.

Zolang dit niet werkt kun je geen sketches uploaden.

Je kan overigens de echo ook via de seriele monitor testen, wel lijn per lijn ipv karakter per karakter.
De bootloader lijkt OK, maar die heeft hier nu niets mee te maken.

Je hebt waarschijnlijk een oude kloon FTDI chip, en problemen met recente drivers. Zie het verhaal en de heisa over het 'bricken' door FTDI. Dave Jones op EEVblog: https://www.youtube.com/watch?v=eU66as4Bbds

Voor de CDMuninstaller, zie schermafdruk.
De Vendor en Product ID zijn van FTDI, gewoon op Add klikken, en 'blauw' maken.
Ik heb zelf geen 'Remove Devices' uitgevoerd uiteraard.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Ik heb inderdaad de nieuwe, oude, driver van je ontvangen.
Alles is gedeïnstalleerd, maar nu heb ik geen idee hoe ik de nieuwe driver moet installeren. Meestal doe ik dit soort dingen via een wizard, maar ik ben bang dat ik van deze file-types geen kaas heb gegeten.

Om een lang verhaal kort te houden, hoe installeer ik nu deze driver..?

Even tussendoor:

Heb je er wel de goede bootloader ingezet? Eerste wat ik doe als ik Nano's binnenkrijg is namelijk de bootloader vervangen door die van de Uno.

Als ik dan Nano kies in de Arduino IDE krijg ik ook jouw foutmelding, als Board moet ik dan gewoon de Uno kiezen en dan gaat het uiteraard wel goed.

ik heb op de achter kant van NANO een ander chipje dan jij hebt ,smaller en minder pootjes.16 pins

Op 5 augustus 2015 16:47:54 schreef BVZ:
Even tussendoor:

Heb je er wel de goede bootloader ingezet? Eerste wat ik doe als ik Nano's binnenkrijg is namelijk de bootloader vervangen door die van de Uno.

Als ik dan Nano kies in de Arduino IDE krijg ik ook jouw foutmelding, als Board moet ik dan gewoon de Uno kiezen en dan gaat het uiteraard wel goed.

Ook als ik een Uno bootloader erop zet krijg ik nog de foutmeldingen tijdens het uploaden.
Overigens, nu ik verbose aan heb staan, viel mij op dat ik een aantal Lock meldingen krijg tijdens het schrijven van de bootloader.

avrdude: Version 6.0.1, compiled on Apr 15 2015 at 19:59:58
Copyright (c) 2000-2005 Brian Dean, http://www.bdmicro.com/
Copyright (c) 2007-2009 Joerg Wunsch

System wide configuration file is "C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\tools\avr/etc/avrdude.conf"

Using Port : COM3
Using Programmer : stk500v1
Overriding Baud Rate : 19200
AVR Part : ATmega328P
Chip Erase delay : 9000 us
PAGEL : PD7
BS2 : PC2
RESET disposition : dedicated
RETRY pulse : SCK
serial program mode : yes
parallel program mode : yes
Timeout : 200
StabDelay : 100
CmdexeDelay : 25
SyncLoops : 32
ByteDelay : 0
PollIndex : 3
PollValue : 0x53
Memory Detail :

Block Poll Page Polled
Memory Type Mode Delay Size Indx Paged Size Size #Pages MinW MaxW ReadBack
----------- ---- ----- ----- ---- ------ ------ ---- ------ ----- ----- ---------
eeprom 65 20 4 0 no 1024 4 0 3600 3600 0xff 0xff
flash 65 6 128 0 yes 32768 128 256 4500 4500 0xff 0xff
lfuse 0 0 0 0 no 1 0 0 4500 4500 0x00 0x00
hfuse 0 0 0 0 no 1 0 0 4500 4500 0x00 0x00
efuse 0 0 0 0 no 1 0 0 4500 4500 0x00 0x00
lock 0 0 0 0 no 1 0 0 4500 4500 0x00 0x00
calibration 0 0 0 0 no 1 0 0 0 0 0x00 0x00
signature 0 0 0 0 no 3 0 0 0 0 0x00 0x00

Programmer Type : STK500
Description : Atmel STK500 Version 1.x firmware
Hardware Version: 2
Firmware Version: 1.18
Topcard : Unknown
Vtarget : 0.0 V
Varef : 0.0 V
Oscillator : Off
SCK period : 0.1 us

avrdude: AVR device initialized and ready to accept instructions

Reading | ################################################## | 100% 0.05s

avrdude: Device signature = 0x1e950f
avrdude: NOTE: "flash" memory has been specified, an erase cycle will be performed
To disable this feature, specify the -D option.
avrdude: erasing chip
avrdude: reading input file "C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\arduino\avr/bootloaders/atmega/ATmegaBOOT_168_atmega328.hex"
avrdude: writing flash (32670 bytes):

Writing | ################################################## | 100% 0.00s

avrdude: 32670 bytes of flash written
avrdude: verifying flash memory against C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\arduino\avr/bootloaders/atmega/ATmegaBOOT_168_atmega328.hex:
avrdude: load data flash data from input file C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\arduino\avr/bootloaders/atmega/ATmegaBOOT_168_atmega328.hex:
avrdude: input file C:\Program Files (x86)\Arduino\hardware\arduino\avr/bootloaders/atmega/ATmegaBOOT_168_atmega328.hex contains 32670 bytes
avrdude: reading on-chip flash data:

Reading | ################################################## | 100% 0.00s

avrdude: verifying ...
avrdude: 32670 bytes of flash verified
avrdude: reading input file "0x0F"
avrdude: writing lock (1 bytes):

Writing | ################################################## | 100% 0.05s

avrdude: 1 bytes of lock written
avrdude: verifying lock memory against 0x0F:
avrdude: load data lock data from input file 0x0F:
avrdude: input file 0x0F contains 1 bytes
avrdude: reading on-chip lock data:

Reading | ################################################## | 100% 0.02s

avrdude: verifying ...
avrdude: 1 bytes of lock verified

avrdude done. Thank you.

Ik weet niet of dit kwaad kan?

Lucky Luke

Golden Member

Op 5 augustus 2015 10:52:39 schreef Filecreator:
[afbeelding]

Ik krijg mijn berichten terug, dus ik ga er vanuit dat dit goed zit.

VAUWDT! Je krijgt geen berichten terug. RX staat op 0, onder in beeld.
Het terminalprogramma geeft weer wat je verstuurd hebt. (Connected, RX en TX in de onderrand van het window).

Dus, ik ga mee in de kloon FakeTDI chip hypothese. Foto's van je arduino gezien en condensatortje is aanwezig, dus vergeet die maar even. Dat zal wel goed zitten. (Ik haal 'm er soms af anders werkt debugwire niet)

Met de goede drivers is dat geloof ik wel te fixen. (Ik heb onder Linux geen last van bewust vermangelde windowsdrivers, dus geen ervaring mee :) ).

[OT: nu wachten tot iemand .xx als TLD registreerd, en xxxx eronder. Gebruik dan donotreply@example.com, die bestaat namelijk al met als enig doel niet te bestaan ;) En je echte e-mail adres kun je spamveilig in je profiel zetten]

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 5 augustus 2015 16:22:54 schreef Filecreator:
Om een lang verhaal kort te houden, hoe installeer ik nu deze driver..?

Hoe ik dat destijds gedaan heb, ben ik vergeten.
Als je nu de nano aansluit komt er normaal een melding van nieuwe hardware gevonden. Ergens zou je dit moeten proberen te onderbreken zodat je zelf de keuze kan maken welke driver geinstalleerd moet worden.
De 'oude' driver ongezipped zet je bvb onder \Arduino\drivers.

Anders als je via apparaatbeheer de COMpoort ziet, daar kiezen om de drivers bij te werken.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Ladies and gentlemen, wij hebben een werkende Arduino Nano in huis!
Dank je wel Pertinax voor de driver!

Ik kreeg spontaan de ingeving om mijn internet uit te zetten zodat windows niet automatisch de laatste driver zou installeren bij het inpluggen van de Nano, waarna ik de juiste, oude driver kon selecteren en installeren.

Al ben ik nu wel een beetje huiverig dat, als ik mijn laptop opnieuw op start, hij gelijk de driver zal proberen te updaten. En ik heb er weinig zin in om elke dag dat ik gebruik maak van mijn Nano, dit hele riedeltje opnieuw af te lopen.

Is er een manier om te garanderen dat hij specifieke drivers niet gaat updaten?

Gefeliciteerd met je werkende NANO Filecreator :)
@perinax,kan je die driver niet online zetten???

microsoft updates uitschakelen.
normaal kan je ergens aanvinken dat je moet kiezen welke updates hij mag binnenhalen (bij mij staat alles af, ik zal zelf wel updaten als er een probleem is)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Graag gedaan en blij te horen dat het probleem hiermee opgelost is!

Mijn PC (Vista jawel) heeft al honderden windows updates binnengekregen, en de driver werd hierbij nooit veranderd.
Van de 'FTDI' gate heb ik geen last gehad. Misschien omdat hij al te oud is.
Geen idee of je de update kunt uitzetten, maar mocht die onverhoopt overschreven worden weet je alvast waar te zoeken.:-)

Als je uw USB kabel in een andere poort steekt, zal er opnieuw 'Nieuwe Hardware Gevonden' verschijnen, maar wordt in mijn geval althans de bestaande driver gebruikt.

@Bertus: zie hieronder voor die driver.
@mods: gelieve te verwijderen indien strijdig met copyright oid.

FTDI version 2.8.14.0 drv.zip

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

ok, nu breekt mijn klomp.

Toen ik vol vreugde mijn vorige bericht had geplaatst, had ik een sketch geupload waarin ik enkel dit had staan;

code:



void setup() {
  // put your setup code here, to run once:
  Serial.begin(9600);
}

void loop() {
  // put your main code here, to run repeatedly:
  Serial.println("Hello World");

}

Deze heeft hij toen geupload en gaf toen ook heel braaf Hello world terug.
Nu kom ik terug bij mijn arduino na een moment van ontspanning, en doet hij het weer niet.

Hij doet het zo ernstig niet zelfs, dat hij bij de 10e poging niet meer verder gaat en ik handmatig mijn Nano moet verwijderen om het uploaden te onderbreken/afbreken.

Als ik nu mijn seriele monitor open, zie ik niet meer "hello world" verschijnen, maar lijkt het eerder alsof hij steeds een spatie plaatst.
Het TX licht op mijn Nano blijft wel constant branden, dus ik ga er van uit dat hij wel data verstuurd, dat deze wel word ontvangen, maar dat mijn PC/Arduino verbinding niet weet hoe deze moet worden vertaald.

Enig idee?

Je hebt blijkbaar nog steeds een probleem met de seriële comminicatie.
Wel raar dat je een sketch kan/kon uploaden.
Gebruik je nu een Nano bootloader?

Om te controleren of de Arduino nog draait kan je bvb. de blink sketch gebruiken, met in de loop een print instructie.
Zelfs al krijg je niets meer binnen, zie je aan de knipperende LED dat de processor nog draait.

Al op een andere PC of USB poort gebrobeerd?
Brak USB kabeltje?

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Op 5 augustus 2015 23:06:18 schreef Filecreator:
Enig idee?

Hij staat nu continu als een malle pietje dingen naar de UART te sturen.

Probeer eens om net voor de IDE omschakelt van compilen naar uploaden handmatig d.m.v. de druktoets op de Nano een reset te geven.

En gebruik anders gewoon de programmer waarmee je de bootloader hebt geupload om het blink-voorbeeldprogramma er weer in te zetten. (Arduino IDE: Bestand -> Uploaden met programmer)

hij blijft nu in een loop hangen waar hij op maximale snelheid "hello world" naar je pc stuurt.
je pc is niet in staat de nano te onderbreken om hem opnieuw te flashen.

volgende keer in uwe loop ergens een delay(1000) bij typen. dan stuurt hij elke seconde dat bericht en kan je pc die wel onderbreken.
manueel continue op reset drukken tot de pc echt begint te sturen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op een normale arduino (ook mijn $2.50 nano uit china) kan je met de (al dan niet vituele) DTR lijn de AVR resetten en naar de bootloader "lokken". Of ie nu als een malle strings staat te sturen of niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 6 augustus 2015 16:53:03 schreef Pertinax:
Gebruik je nu een Nano bootloader?

Net weer opnieuw de Nano bootloader erop gezet, blijkbaar zet hij dan ook de Blink sketch er op. Hiervoor had ik ook de Nano bootloader, ik heb eerder deze week ook de Uno bootloader geprobeerd, maar deze gaf andere errors.

Op 6 augustus 2015 16:53:03 schreef Pertinax:
Al op een andere PC of USB poort gebrobeerd?
Brak USB kabeltje?

Ik heb helaas geen andere USB kabel die hier in past, deze gebruik ik ook voor mijn externe harde schijf en geeft daarbij geen problemen.
Een andere USB poort geeft ook geen ander resultaat.

Op 6 augustus 2015 18:09:09 schreef BVZ:
Probeer eens om net voor de IDE omschakelt van compilen naar uploaden handmatig d.m.v. de druktoets op de Nano een reset te geven.

Ik ben er al achter dat handmatig resetten niet mijn sterkste punt is. Ik heb het nu alweer een aantal pogingen gegeven, maar ik zie niet goed wanneer ik de knop dan moet loslaten.

Op 6 augustus 2015 18:09:09 schreef BVZ:
En gebruik anders gewoon de programmer waarmee je de bootloader hebt geupload om het blink-voorbeeldprogramma er weer in te zetten. (Arduino IDE: Bestand -> Uploaden met programmer)

Als ik mijn Nano aankoppel op de manier om de bootloader te uploaden en direct daarna, zonder de instellingen verander, probeer om een sketch te uploaden, blijf ik dezelfde error krijgen.

https://40.media.tumblr.com/3b8fa027e64f093e57e2f94383540f5e/tumblr_nspjngkw5G1r7lt9lo1_1280.jpg

Op 6 augustus 2015 20:46:10 schreef fcapri:
hij blijft nu in een loop hangen waar hij op maximale snelheid "hello world" naar je pc stuurt.
je pc is niet in staat de nano te onderbreken om hem opnieuw te flashen.

Dat zal inderdaad het geval zijn geweest, al kwam er bij mijn PC geen "hello world" binnen in mijn seriele monitor. Daarom vond ik dit vooral vreemd. Ik heb nu eerst een goede delay aan mijn test code toegevoegd, zodat dit in de toekomst zal worden voorkomen.

Hij blijft nu bij alle pogingen het bericht geven dat de programmer niet reageert. Ik zal nu eerst even kijken of het nut heeft als ik de driver (alweer) opnieuw installeer. Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor de hulp.

En dat is schijnbaar voldoende geweest.
Ik snap niet waarom dat nodig was, hij heeft niet in de tussentijd de driver bijgewerkt etc, maar nu doet hij het weer gewoon.

Ik krijg in mijn seriele monitor elke seconde een "hello world" en een led13 die knippert.

Bedankt weer voor de hulp mensen, zonder jullie had ik nu veel meer hoofdpijn gehad!