Probleem met Bosch combioven HBC86E650/01

Mijn combi oven geeft kortsluiting als ik de magnetron gebruik.
De automaat in de meterkast schakeld uit ( niet de aardlek)
Ik heb het apparaat uitgebouwd en deachterplaat verwijderd.
Ik heb de buis met antenne uitgeschakeld, maar dat heft de sluiting niet op.
Zou het in de stuurprint kunnen zitten, en hoe kom ik daar achter.
Wie kan mij verder helpen?

Kruimel

Golden Member

Magnetrons bevatten een condensator die stuk kan (door overspanning), een diode (door overspanning of slecht gedimensioneerd), een HV inverter (van alles) en een magnetronbuis (meestal door leeftijd). De stuurprint bevat meestal niet meer dan een relaisje of triac, maar die zou je relatief makkelijk moeten kunnen vinden door de stroomdraden te volgen. Relais gaan niet vaak stuk met kortsluiting, maar zijn vaak makkelijk te vervangen. Triacs schakelen meestal maar één fase, dus dan zou het symptoom van falen anders moeten zijn (continu aan).

Groet,
Kruimel

edit: Transformator aangepast, het zou best kunnen dat die stuk gaan door matige constructiekwaliteit of schade. Check de bedrading op verkleuring.
edit2: Transformator verwijderd, er zit een elektronische inverter in dit toestel. Dit zijn verdachte componenten en moeten als geheel worden vervangen. De eerste plek waar ik er een vond via Google was wel vrij prijzig. Als dit het is wordt het een prijzige aangelegenheid.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 13 augustus 2015 19:13:45 (25%)

Inverterprint sluiting, HV transformator zal je niet vinden in het toestel :)

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op donderdag 13 augustus 2015 19:03:48 (56%)

Oei dat is prijzig, ik ga morgen eerst maar eeens wat onderdelen eruit solderen en dan door meten.
Er zit o.a een transister of triac in type GT30J322 van Toshiba.
Die schijnen er nog wel eens uit te klappen.
Wordt vervolgt.

Panasonic is de maker van deze inverterprint E606Y4V00BP deze is dan direct 2x "goedkoper"
Vervangen van GT60N321 schijnt te werken , maar kijk goed naar de buis , golfpijp op verbranding en vastgelopen antennne.
Een metalen bakplaat gebruiken op magnetronstand is ook funest , evenals testen zonder iets in de oven!
Tevens zijn bij sommige modellen het vermogen van de buis via een servicemenu instelling af te regelen op vermogen.
Pas dus op met bv 800 watt magnetron dit kan best zomaar 1200 watt zijn door afwijking van de inverterprint-elektronica daar waar je bij de vertrouwde trafo geen last van hebt.
Zet de magnetronstand liever wat lager bij een inverterprint.

Iedereen begint direct te sleutelen.
Maar hoe oud is het apparaat?
Misschien zit er nog garantie op. Of reparatie onder coulance.
Zelfs na 2 jaar heb je meer garantie dan je denkt.
Bijna niemand weet dit, of maakt er gebruik van.

Er ist wieder da...

Ik heb de GT60N321 en de GT30J322 doorgemeten
De eerste geeft in beide richtingen 177 ohm tussen C en E
en tweede geeft 2,2Ohm in beide richtingen tussen C en E
Volgens mij moet dan oneindig zijn dus zullen ze wel kapot zijn.
De hoogspannings C's geven oneindig ( 1 kant losgesoldeerd)
De hoogspannings dioden heb ik met de ohmmeter niet doorkunnen meten, maar met een voeding en een lampje in serie brand het lampje in de doorlaat richting, dus ook goed denk ik.
De rugcel heb ik niet door kunnen meten.
Dus ik moet 2 nieuwe transistoren zien te krijgen.
Weten iemand waar ik die kan kopen?
Alvast bedankt,
Groet smile48

jerome

Golden Member

Heeft de oven dan geen primaire glaszekering aan boord? Als de 16A stop in de meterkast eruit gaat moet de print wel een redelijke optater hebben gekregen. Als de torren ook sluiting meten met de basis of gate is er aan aanzienlijke kans dat ook de driver en/of zenerdiode dit niet heeft overleeft.

Ik heb helaas geen schema kunnen vinden dus ik weet niet waar de driver transistor zit en ook de zener weet ik niet te vinden.
Het is een redelijk complexe print,

Een van die transistoren vond ik bij Farnell. Voor 8 euro ex BTW.
Farnell heeft wel een minimum order bedrag van 50 euro.

Een witgoedmonteur heeft deze transistoren waarschijnlijk gewoon liggen (en ook goedkoper).
Hij heeft de andere onderdelen ook zo liggen, of kan er heel snel en goedkoop aankomen.

U maakt ook kans dat een (mogelijk) defecte buis ALWEER uw met moeite gerepareerde electronica zal vernielen.

Opgeteld daarbij het GEVAAR van de hoge spanningen in het apparaat, en het feit dat in uw profiel geen elektronica opleiding of ervaring staat kan ik u zeer dringend adviseren deze reparatie zelf niet voor te zetten.

Het gaat u relatief veel geld kosten, de kans op succes is zeer klein, en uw leven komt in gevaar.

Een wasmachine of vaatwasser is geen probleem voor elke beun. Dat is wel te doen.
Magnetrons--> geen ervaring--> witgoedmonteur.

Er ist wieder da...
jerome

Golden Member

Op 15 augustus 2015 17:48:15 schreef hobby-ist:
Een witgoedmonteur heeft deze transistoren waarschijnlijk gewoon liggen .

Moet de eerste monteur nog ontmoeten die op component basis gaat herstellen, met uitzondering van een zekering, gelijkrichter of elco in een industriële voeding.
Je mag ze natuurlijk niet allen over dezelfde kam scheren, maar het volgende is waar gebeurd.
Een vrij duur toestel is niet meer onder garantie en wordt meegenomen door de monteur. Deze ziet de herstelling niet echt zitten en bewerkt de pcb met een brander zodat dit in aanmerking kan komen voor de verzekering en zodoende de opleg voor een nieuw toestel beperkt blijft. Je raad het al, de gast van de verzekering is slimmer, doet zijn werk uitstekend en merkt eveneens geen rookschade op de binnenkant van de behuizing.(even off topic)

Ik ken 2 witgoedmonteurs die het echt moeten hebben van reparaties.
Alleen een reparatie brengt echt geld op.
En ja, die hebben componenten liggen. Dat weet ik uit ervaring.
Dat zijn lui die kunnen nog wat.
Met printplaten en modules gooien kan iedere gek wel.

Als je als witgoedman vaker magnetrons repareert, dan heb je ook onderdelen liggen, en testopstellingen, en diverse defecte printplaten voor onderdelen etc etc. Anders ben je niet serieus bezig.

Er ist wieder da...

@hierboven:
Een ZZP-er/Eenmanszaak heel misschien.
Voor de rest kun je dat rustig vergeten.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

eenmanszaak, klopt.
Maar ook als je 3 man personeel rond hebt lopen kan ik je een grijpvoorraad spareparts wel aanbevelen.
Of je moet alleen maar printplaten wisselen. Dan moet je wel voor elke reparatie de hoofdprijs vragen.
De witgoedman waar ik kom kan nog echt printplaten repareren.
Enkele grote namen in de witgoedwereld hebben hem al gevonden, en hij doet nu reparaties voor hun.

Er ist wieder da...
jerome

Golden Member

Als monteur zal je ook een aantal maand garantie moeten kunnen geven. Stel, je hersteld op componentbasis en 4 maand later gaat het opnieuw stuk en moet de monteur toch een nieuwe print plaatsen. Wie gaat dat ophoesten? In garage sector weten ze dat al te goed. Daarom dat ze nooit zelf een startmotor of alternator ed. gaan open maken om zelf te herstellen.

Jerome,

Tenzij je bij een garagebedrijf komt die ook startmotoren en dynamo's reviseren. Het is een vak apart, waar je weer apparte kennis en gereedschappen voor nodig hebt.

Maar je hebt gelijk, veruit de meeste garages zullen gebruik maken van compleet nieuwe, of door anderen gereviseerde onderdelen.
misschien soms een tweedehands onderdeel van een sloper, maar dan is het wel een risico.

Er ist wieder da...
maartenbakker

Golden Member

Op 16 augustus 2015 12:49:14 schreef jerome:
Als monteur zal je ook een aantal maand garantie moeten kunnen geven. Stel, je hersteld op componentbasis en 4 maand later gaat het opnieuw stuk en moet de monteur toch een nieuwe print plaatsen. Wie gaat dat ophoesten? In garage sector weten ze dat al te goed. Daarom dat ze nooit zelf een startmotor of alternator ed. gaan open maken om zelf te herstellen.

Volgens die redenatie kan elke reparateur in elke branche acuut met zijn werk stoppen. Bovendien: Ook als je een nieuwe print plaatst kan deze stukgaan als er een onderliggende oorzaak was. De reden dat dit in de autobranche vaak zo gebeurt, is dat het om meerdere sterk verschillende vakken gaat. Bij witgoed is dat verschijnsel minder aanwezig en bij bruingoed bijna niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De printen gaan vaker stuk. Heb er een paar gereviseerd en al voor 35 Eu Pst liggen (wel oude terugsturen!!)

Nou het is me gelukt. Eerst even nog met vakantie geweest vandaar dit wat late bericht.
Op componenten niveau de combioven gerepareerd.
Ik heb de 2 ( GT60N321 en GT30J322 ) gekocht bij Radio Piet in Arnhem.
Prima service prijs iets hoger maar ik heb ze.
Er in gezet, alles weer gemonteerd. eerst geprobeerd op lager niveau met een bakje water in de oven, en werken dus. Vermogen opgeschroefd naar 1000W.
En de zekeringen bleven heel.
Dus voor €32, was ik klaar.
Hartelijk dank allemaal voor het meedenken, en de adviezen.
Groet Smile48

prijs valt wel mee, ze kosten bij RS ook al 16 dollar de stuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou het merk/type van deze componenten ergens opschrijven.
Dit klusje ga je over een jaar of 3-4 nog weer eens doen.

Er ist wieder da...