AEG Favorit vaatwasser warmt niet op > vuile vaat

AEG Favorit F65030VIP vaatwasser
Type 911D92163A
P/N 9119436005/03

Toestel doet volledig zijn programma, geeft echter geen code's in de display, maar warmt niet op.
Alle vaat is nat bij einde programma en vaat blijft vuil

Ligt de oorzaak in de temperatuursensor, onderin de machine
of ligt de oorzaak in een printplaat.

Zit er een "foutmeldsysteem" in de machine, met geheugen?
Zo ja hoe kom je in dit menu?
Een service manual kan ik op het web niet vinden.

Moet ik de vaatwasser uitbouwen om te kunnen gaan meten en om bij de onderdelen te komen of kan men alles, bv printplaat etc van "buiten af bereiken"?

Dank alvast voor de hulp

als dit een machine is van ruim 10 jaar oud, is vaak het relais van de verwarming op de printplaat los in de soldeer komen zitten. deze print zit bovenin de deur..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman, bedankt voor je reactie.

De machine is 3,5 -4 jaar oud.
Als deze storingsoorzaak al zolang bekend is, mag je toch verwachten dat onderhand er iets aan gedaan is?

Geeft een kapotte temperatuursensor wel een melding op de display?
Of hoort er geen foutcode bij?

3,5 4 jaar is een ander probleem denk ik. het komt bij die machines juist vaker voor dat het element of het relais stuk is. zeker die witte relais zijn slecht. ook kan er een thermistor op het element zitten die stuk is.

raar dat ergeen fout van komt, dat zou wel moeten gezien het ding op het signaal op temperatuur zit te wachten. je kunt eens checken of de machine op een 50 graden servies programma ( geen eco )na een minuut of 10-15 warm is geworden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Testman en anderen

Tja, was even verrast dat de machine op 60 graden eco wel ineens lekker warm werd, echter op het einde toch niet droogde.
Dat bleek tot nog toe eenmalig te zijn.
Nu ook nog even de 50 graden kort, de auto stand geprobeerd en weer de 60 graden eco > blijft nu dus ijskoud.

Die warme actie bleek dus een positieve uitschieter te zijn.
Geen fout meldingen in de display.
Zit er ook niet een testloop in de computer?

Zijn en nog tips

Groet Peper_tuun

het lijkt toch wel op een los contact. duurt het programma niet langer als normaal als deze niet warm wordt? het kan ook een probleem met de waterdruk zijn. als de pressostaat defect is of de hoofdpomp bouwt niet genoeg druk op gaat de verwarming ook niet aan. als de machine draait en je trekt deze snel open, spettert het water je dan in je gezicht of zie je het nog net uit de sproeiers lekken? dat heb ik ook al gehad bij bosch, daar bleek de pomp geen druk zat meer op te bouwen door een versleten pompchassis.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik ga voor de hoofdpomp, tacho niet in orde foutcode Id0 13x knipperen.
Deze kan je uitlezen dan moet wel de deur dicht zijn dus je moet hem iets naar voren halen.

1.Toestel resetten en uitschakelen.
2.Knop 1 en 3 indrukken en ingedrukt houden , apparaat aanzetten en dan de knoppen loslaten.
Dan nog een keer op knop 1 drukken en het aantal keer knipperen tellen.

AEG vaatwassers zijn altijd dwars geweest met verwarmingsfouten en gaan gewoon door met het programma met dezelfde tijd. Vervang eerst het relais IPV slecht bokkie wokkie china relais. Als dat niet lukt, kan het zijn dat er geen toeren van een tacho gecontroleerde motor komt. Lees dan de fout eerst uit zoals door S.Oldeerbout beschreven is.

@ Testman S.Oldeerbout @Smd

Duurt allemaal wat langer dan gedacht maar ik moet er van de vrouw toch aan.

1) Waterdruk vol op. Sproeier gaat goed rond dus hoofdpomp lijkt goed (en spettert bij opendoen).
Programmaduur en programma afwikkeling lijkt allemaal OK

2) UITLEZEN; gaat niet. als ik knoppen 1 en 3 samen met de aan/uit knop volgens je procedure loslaat en 1 weer indruk volgt er geen enkel knippersignaal, ( ik had die procedure al eens elders gelezen).
3)Waar zit dat IPV relais?????????? Herkenbaar?

PS vanavond maar weer eens geprobeerd.
-60 graden 30 min >>> heet water !!!!!
-auto stand > lauw water ca 20-25 graden
-6o graden nogmaals > koud
-60 graden nogmaals> koud

Maar weer gestopt

Ik weet het niet meer
Nog iemand een goed idee?

Peper_tuun

relais zit op de stuurprint bovenin de deur, de verwarming heeft vaak een stevigere kabel op de print als de rest, dat zijn op de print geschoven stekkers waar de verwarming een faston heeft met echte stekker op de print.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tsja, of wat ik hier had, rook kwam uit de deur een knal en klaar volgens klant. Deur geopend, gehele voeding en verwarmingsstekker verbrand en niet zo'n beetje ook!!!

Deur moet dicht zijn om in servicemenu te komen!!!
Een goed draaiende hoofdpomp staat helemaal los van een niet goed werkende tacho , hij draait alleen veel ongecontroleerder.
Vaak gaat pomp ook gelijk op volle toeren i.p.v rustig te beginnen , en doet ook geen pulswassen meer.
De tacho zit achterop de pomp met gele draadjes , nogal in een vervelende hoek gepropt met snel een draadbreukje.
Als je je meter op de draadjes zet en afkoppel mag deze niet onderbroken worden of in weerstandswaarde veranderen als je de draden beweeg.

En als de Tacho niet rond de 200 Ohm meet, direct vervangen. Meet de tacho als hij nog op de motor zit De tacho's gaan vaak na verwijderen weer (even) spontaan werken.

Dank voor de reacties.

Ik zal op jacht gaan naar de print en de tacho.

@ S. Soldeerbout
Ik had al begrepen dat de deur dicht moest, zelfs dan komt hij niet in het servicemenu. Vreemd !

Peper_tuun

De print zit achter de metalen deur, de tacho zit achter rechter plaat.

2) UITLEZEN; gaat niet. als ik knoppen 1 en 3 samen met de aan/uit knop volgens je procedure loslaat en 1 weer indruk volgt er geen enkel knippersignaal, ( ik had die procedure al eens elders gelezen).

Toestel mag niet in een programma staan , dus moet staan in de instelmodus , en dan uitzetten.
Toetsen 1 en 3 moet je minimaal 3 tot 5 seconden ingedrukt houden na inschakelen tot de eerste 3 ledjes gaan knipperen.

Ik heb de tacho inmiddels vervangen. De machine is consequent in 60 graden programma warm.
De andere programma's nog altijd koud.

De print er uit gehaald en ziet er keurig uit, geen brand- of schroeiplekken te gezien.
Print weer gemonteerd.
Echter na inschakelen: start met pompen en een foutmelding op de display 40 en een blijvend piepsignaal.
Na ca een minuut pomp uit en melding blijft staan.

Deze code staat niet op mijn lijst en internet geeft niet direct antwoord voor een vaatwasser > wat zou dit betekenen?
Iemand een idee.

Alvast bedankt.

Peper_tuun

Geen signaal van drukschakelaar (pressostaat), bekijk even of het slangetje niet verstopt zit met rotzooi.

@ S.Oldeerbout,

Pressostaat functioneert weer.
Bedankt voor de tip.

De het aanvankelijke probleem blijft.
Daar kom ik denk ik niet uit en ben wel zover dat ik het aan een reparateur in handen moet geven.

heb je al nageken of het element geen last heeft van een verbrande stekker? er zit als t goed is een doorstroom element in welke dat vaker heeft.

wanneer test je overigens de temperatuur? niet elk programma gaat meteen al verwarmen, dat duurt vaak tot na de 2e keer afpompen. ook eindigt niet elk programma hetzelfde, soms is het heet in de machine bij einde programma en soms maar lauw.

het kan dan net zo goed zijn dat je filterzeef stuk is en zo vuil doorlaat wat blijft rondpompen. check ook of de schoepen wel ronddraaien als de machine loopt, ze mogen niet blijven hangen op 1 punt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ testman,

Kon je opmerkingen niet negeren.
De stekker van de heater maar even niet naar gekeken omdat de machine inmiddels consequent op het 60 graden programma warm wordt.
De zeven had ik al 100% gereinigd en zijn heel.
De pomp (waterstroom) vindt ik niet een constant geluid maken; volgens mij is dit wel een beetje vreemd.

Echter de tip dat de verwarming niet gelijk ( na circa 3 minuten, wat hij wel doet op 60 graden prog) aangaat is goud waard.

Inmiddels het 45 graden en het auto programma gedraaid en in beide gevallen is de machine weer heet geworden.

Volgende fase wordt de test met vuile vaat.

Voorlopig wil ik alle respondenten danken voor alle tips.
Ik meld hoe het met de vaat verloopt.

Groet Peper_tuun

dat de waterstroom niet gelijk klinkt kan wel goed zijn. de schoepen als ze draaien maken een zwoep zwoep geluid, ook hoor je water over de deur kletteren, niet met een vast geluid. deur snel open trekken en je ziet ze nog nadraaien als t goed is.

vond die fout ook al raar eigenlijk, als het verwarmen te lang duurt komt er een foutmelding of duurt het programma erg lang..

de filterzeef kan losgekomen zijn van de rand, en laat dan klein grut door als broodkruimels.. of de filterplaat zit gewoon scheef in de bodemplaat gedrukt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat de waterstroom niet gelijkmatig klinkt komt onder andere door een goed werkende tacho en door het pulswassen wat de hoofdpomp doet.
In het begin loopt de pomp langzaam en gaat steeds harder , daarna pulserend om een zo hoog mogelijk druk op te bouwen om goed te kunnen wassen.