Vermogen CO2 laser modden

Al enige tijd ben ik bezig om een oude CO2 lasercutter nieuw leven in te blazen.
Nu alle mechanische onderdelen zijn geïnstalleerd en uitgebreid zijn getest is het tijd om de laserbuis (40 watt) te installeren.

Nu heb ik enige tijd geleden vier laserbuizen (40watt.) in een partij opgekocht en wil ik wat gaan experimenteren met het afgegeven vermogen.
Nu staat er op de laserbuizen een etiket met hierop het vermogen wat deze heeft afgegeven bij de test in de fabriek. (48watt.)

Nu heb Ik vernomen dat je, "door de voeding op te schroeven" meer output kan creëeren?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft, en mij kan vertellen hoe ik mijn voeding kan modden zodat ik meer vermogen uit mijn laser krijg?
En ja, ik weet dat hierdoor de levensduur van de laserbuis, danwel de voeding minder is dan gebruikelijk. Maar goed, ik heb hier vier buizen liggen, dus wil best een gokje wagen ;-)

Heb je de specs van die buizen ?
Ik bedoel bij hoeveel Volt is die 40 watt bepaald.

Bij de meeste apparatuur geld meer spanning resulteerd in meer opgenomen vermogen P = U x I

Weet niet of dit voor een laserbuis ook opgaat.
Stroom wordt misschien ge- pwm'd ?

Anders ook type voeding vermelden en een paar foto's.
Foto's zeggen vaak meer dan hele lappen tekst.

Op de Makerspace hebben we ook een klein oud snijdertje met 40W buis, deze wordt instabiel als je het vermogen in Visicut boven de "70%" probeert in te stellen.
"70%" is overigens allerminst 28W, het verband is niet lineair en de lasers zijn niet ver onder de 50% terug te regelen.
Mijn vermoeden is dat de negatief spanningsafhankelijke weerstand van de glimontlading gedoe met de stabiliteit geeft, mogelijk is daar met een betere regeling wel wat aan te doen. Buis en voeding zijn bij ons goedkoop Chinees spul.

Ik verwacht dat je in het beschreven geval de meeste "winst" kunt halen door bij de beste buis een optimum te zoeken.

De eerste stap lijkt mij dan een powermeter te maken of kopen, zie hier mijn eigen eerste poging er één te maken.

In de gaten zitten nu LM35's om het temperatuurverschil en daarmee P te meten. Het verwarmingselementje is voor het calibreren.
Het thermische systeem werkt best goed, RTH iets van 0,4 K/W, maar traaag.
Over de coating voor het absorberen van de 10 um straling ben ik nog niet uit, anodiseren en dan inkleuren met tinzouten schijnt de weg zijn om te gaan. Ik heb hem nog niet in de praktijk getest.

Bedankt voor de reactie.
Echter het laatste antwoord (Aart) gaat een beetje ver boven mijn pet :-)
Weet best wel wat van elekto maar nu ook weer niet zo veel.

Ik dacht dat het simpelweg zou moeten kunnen met het opschroeven van een potmeter oid.
Maar als dit niet logisch is dan kan ik beter een keer een buis met sterker vermogen aanschaffen.

Toch bedankt

De efficientie van CO2 lasers is fenomenaal hoog. Toch wel zo'n 5000x beter dan die van bepaalde UV lasers waar ik zijdelings mee te maken heb gehad... Rond de 10%...

Om 40W laser-output te maken, heb je rond de 400W aan elektrisch vermogen nodig. De 360W "verliezen" moeten afgevoerd worden. Het ding is fysiek zo groot gemaakt dat dit mogelijk is.

Verder is het zo dat het "exciteren" van de CO2 niet te heftig moet gebeuren. Ga je het NOG verder doen, dan komen de atomen te veel in ongewenste hogere toestanden en werkt het niet meer.

Als de CO2 lasers waar ik mee te maken heb gehad (8kW elektrisch 600W optisch) veel minder efficient zijn dan de jouwe, zou het best kunnen dat bij die 40W van jou het verlies minder is dan 360W. Maar dan nog blijft dat die buis precies zo groot is gemaakt dat ie die warmte kan afvoeren. Het is niet voor niets dan een 80W buis dan groter en duurder is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Helemaal helder.
Bedankt voor de terugkoppeling.

Ik laat het voor wat het is. Denk dat ik die 40watt buizen maar een te koop ga zetten en dan voor de opbrengst een 60 of 80 watt buis ga aanschaffen

Gr.
Dennis

Hoewel in veel gevallen "meer is beter" geldt, zou ik gewoon eerst eens zien of je met 40W uit de voeten kunt. Daar kan al een hoop mee. Als je gaat graveren zet je hem toch zelden op 100%. Als je gaat snijden kan je "maar" 2x sneller met 80W. Of weet je nu al dat je hem een groot deel van de tijd "aan" gaat hebben? Of dat je materiaal wilt snijden dat met 40W niet gaat?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew,
De laser zal voornamelijk worden gebruikt voor het "snijden" van hout en plexiglas. Met de dikte van het materiaal zal ik moeten experimenteren om te kijken wat mogelijk is.

benleentje

Golden Member

Op 27 augustus 2015 07:55:27 schreef Aart:
Op de Makerspace hebben we ook een klein oud snijdertje met 40W buis, deze wordt instabiel als je het vermogen in Visicut boven de "70%" probeert in te stellen.
"70%" is overigens allerminst 28W, het verband is niet lineair en de lasers zijn niet ver onder de 50% terug te regelen.

Op het werk hebben we een fiberlaser cutter van 3kW die kan ook enkel mW afgeven dat is dus letterlijk van 0% tot 120% omdat het ook op max 3600W mag werken. Hoewel wij hem maar op max 3200W kunnen instellen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.