LT1016 GND en virtuele ground

Ik gebruik al een tijd de LT1016 als pwm comparator in een pwm converter.
Bij kleine duty-cycle werkt de schakeling niet lineair, daarom dacht ik in de eerste instantie dat de driehoeksgolf niet lineair was.
Ik heb daarom de schakeling rond de integrator iets kunnen verbeteren, helaas bleek het resultaat hetzelfde.

Een andere ingeving was om de comparator zo aan te sluiten dat de virtuele GND op 6V staat, de integrator geeft een driehoekspanning af welke wisselt rond de 6 Volt.
Link naar de datasheet

Volgens de datasheet moet de negatieve voedingsaansluiting op pen 4, bij mij gaat deze op de GND.
De GND aansluiting, dat is nu de virtuele GND bij mij, die sluit ik aan op +6V.
En natuurlijk de positieve voedingsaansluiting pen 1 op de +12V.
Volgens de datasheet moet de latch pen 5 altijd op de GND ook bij symmetrische voedingsspanning.
De comparator werkt op deze manier helemaal niet.
Volgens de datasheet zou het toch zo aangesloten moeten worden, wat doe ik hier fout?

Zoals ik het eerst had: pen 4,6,5 op GND en de voedingsspanning op +12V niet symmetrische voedingsspanning werkt de comparator dus wel, echter hier was ik dus niet tevreden over de lineariteit bij duty-cycle <10% en >80%.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Hi Martin V,

Ik denk dat je probleem in de print layout zit.
Misschien is het mogelijk om dat stukje van je layout rond de LT1016 te kopiëren.

Verder zou ik de voeding weer gebruiken zoals je heb ontworpen dus asymmetrisch maar 12V is aan de hoge kant of anders symmetrisch 5V.

Gr Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Heb je de offset voldoende gecompenseerd? Gebruik je de ingangen misschien dicht tegen de voedingsrails? Post eens een schema.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Het probleem is inmiddels opgelost, het lag denk ik vermoedelijk aan het het pwm uitgangsfilter.
De pwm versterker is een buck converter, voor audio toepassingen.

Ten eerste heb ik een opto-coupler 6N137 vervangen door een normale mosfet driver,hoewel achter die optocoupler ook een TC4427 zit.
Dit uit noodzaak omdat de gate stroom van de aangestuurde mosfet te groot is voor wat de ir2110 kan schakelen met 4µS.
Nadat ik de condensatoren in het filter had aangepast, ik had er 330nF X2 typen in en vervangen door goede MKP van Evox-Rifa.
Dit gaf al een opmerkelijke verbetering van het geluid; niet een schel geluid.
Nadat ik de filter spoelen van het pwm filter opnieuw berekend en aangepast had, bleek alles volkomen lineair.
Nog bedankt voor uw reacties,

met vriendelijke groet

Martin

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik had de LT1016 op een negatieve spanning gevoed, met als gevolg kortsluiting van de -5V.
Vervolgens heb ik een nieuwe LT1016 gebruikt op +12V.
De opamps ervoor voed ik vanuit 5V met symmetrische voeding.
Nu blijkt de negatieve voeding van de LT1016 opeens wel op -5V mogelijk, vermoedelijk had ik in mijn voorgaande experimenten toch een defecte LT1016 in gebruik.

Telefunken Sender Systeme Berlin