Toch wifi allergie?

http://nos.nl/artikel/2054400-franse-vrouw-krijgt-geld-vanwege-wifi-al…

Er word gesteld dat het nog niet wetenschappelijk bewezen is, maar als rechters het al gaan bestempelen als ziekte.

Kijk ook het filmpje de mensen naar de mensen in de supermarkt op het einden ;-)

Mwah, ik weet niet wat de bron van de NOS is, maar als ik dit artikel in de franse krant goed begrijp heeft die vrouw een soort gehandicapten uitkering gekregen gebaseerd op haar klinische symptomen.

Dat mensen allerlei klachten kunnen hebben zonder medische verklaring is bekend.
Dat cognitieve gedragstherapie het enige is dat dan helpt is ook bekend.
Dat het grootste deel van de wereld dan concludeerd dat het probleem tussen de oren zit is ook bekend.

Maar geestelijk gehandicapt is toch echt ook gehandicapt.

Helaas heb ik niet de gave om franse tekst te kunnen lezen.

Heb jaren terug een vriendin gehad die fysiotherapeute was. Volgens haar was het ook het grootse deel van de klachten "psychosomatisch". Die klachten zijn er wel degelijk, maar komen voort uit iets tussen je oren. Aan de andere kant helpt het denken dat je een bepaalde aandoening hebt en daardoor heel je handelen verkrampt te gaan doen ook niet.

Doe wat in de lokale politiek, waar eens in de zoveel tijd als er ergens een nieuwe mast komt, of mast word uitgebreid er gemor is rond dit thema. Mijn mening is altijd: 1. niet wetenschappelijke bewezen, 2. veldsterkte bij oor veel sterker als naast de mast.

Maar goed politiek gaat vaak niet over feiten maar over het gevoel wat mensen er bij hebben.

Een geestelijke handicap is wat anders in mijn beleving

Sine

Moderator

Er zijn goede best aardige vertalers tegenwoordig, als je maar niet naar het nederlands probeert te vertalen ;)

Ohja, En completere artikels

https://translate.google.nl/translate?sl=fr&tl=en&js=y&pre…

Op 28 augustus 2015 09:41:35 schreef Jan klaasen:
2. veldsterkte bij oor veel sterker als naast de mast.

Klopt, maar er zijn genoed EHS'ers die zelf geen mobiel gebruiken, geen magnetron hebben, geen WiFi, etc. Dus voor hen is het veld van die mast inderdaad het sterkste veld dat ze ondergaan.

Daarnaast staat een mast 24/7 aan, en slechts een zeer gering aantal mensen heeft zijn telefoon 24/7 aan zijn oor. Dat de duur van blootstelling aan EM-velden van belang is is bewezen: Zonnebrand.

Tot slot is geestelijk gehandicapt inderdaad meestal iets anders. Maar lichamelijk gehandicapt is dat ook, en deze mensen zijn wel degelijk gehandicapt. Psychosomatisch gehandicapt misschien?

Sine

Moderator

Die moest ik toch ff opzoeken blurp "Elektro High Sensitive"

Op 28 augustus 2015 09:31:37 schreef blurp:Dat cognitieve gedragstherapie het enige is dat dan helpt is ook bekend.

Dat is niet waar, heel veel mensen hebben ook baat bij het 'alternatieve' circuit, waar bijvoorbeeld revalidatie centra zoals Ciran gebruik van maken voor klachten waarmee het reguliere circuits niets (meer) mee kan.

Ik heb er in ieder geval veel meer aan gehad dan cognitieve gedragtherapie, voor mij was dat te rationeel. Maar het is ook niet zo dat ik er helemaal niets aan gehad heb.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

@shizzle: Ik moet mij preciezer uitdrukken: Cognitieve gedragstherapie is de enige "evidence based" methode die werkt.

Alternatieve therapien kunnen absoluut als heilzaam ervaren worden, maar omdat er geen werkingsmethode is die getest kan worden zijn ze niet wetenschappelijk onderbouwbaar.

De cynicus zou zeggen: Dat alternatieve therapien werken bewijst juist dat de EM-velden geen enkele invloed hebben :-)

Daar is het meeste geld in te verdienen: het genezen van niet-bewezen-bestaande aandoeningen m.b.v. niet-bewezen-werkende therapie.

Op 28 augustus 2015 09:41:35 schreef Jan klaasen:
...
Volgens haar was het ook het grootse deel van de klachten "psychosomatisch". Die klachten zijn er wel degelijk, maar komen voort uit iets tussen je oren.
...

Psychosomatische klachten zijn vaak ook lichamelijke klachten waarvan de artsen de oorzaak niet kunnen vinden.

evdweele

Overleden

Zou niemand die Franse mevrouw verteld hebben dat ze continu wordt gebombardeerd met duizenden satellietsignalen uit de ruimte? Ook in dat tentje op die berg? :-)

[Bericht gewijzigd door evdweele op vrijdag 28 augustus 2015 14:16:44 (11%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 28 augustus 2015 10:03:54 schreef blurp:
(...)
Dat de duur van blootstelling aan EM-velden van belang is is bewezen: Zonnebrand.
(...)

Hola, hier gaat mijn nekhaar wel van rechtstaan!

Ooit al gehoord van ioniserende straling? Elektromagnetische straling met een voldoend korte golflengte is ioniserend, maw. heeft een dermate hoog energieniveau dat die op atomair niveau elektronen kan wegknikkeren, of in mensentaal: zonnebrand veroorzaken.

Vanaf waar is straling ioniserend? Ongeveer vanaf UVB licht met een golflengte van kleiner dan 400 nanometer. Daarom gebruik je in de zon een zonnecrème die UVB, UVC tegenhoudt.

GSM-straling heeft een golflengte die ongeveer een half miljoen keer groter is dan UVB. Het energieniveau is zodanig laag dat je wel met heel grote zekerheid kan zeggen dat die niét ioniserend is. GSM-straling met zonnebrand linken is dus wel heel hard bij het haar gegrepen.

joopv

Golden Member

Op 28 augustus 2015 14:05:47 schreef evdweele:
.... Ook in dat tentje op die berg? :-)

Sterker nog: het wonen in een tentje op die berg zou best wel eens een hogere belasting kunnen opleveren van ioniserende (radio-actieve) straling uit de rotspartijen, dan het wonen in een stad. Het is maar wat je het liefste hebt.

Electromagnetische "straling" wordt bij de meesten op dezelfde hoop gegooid als radioactiviteit. Wat doe je er aan ?

Op 28 augustus 2015 09:41:35 schreef Jan klaasen:
Die klachten zijn er wel degelijk, maar komen voort uit iets tussen je oren.

Maar iets als overgevoeligheid voor straling is toch gewoon wetenschappelijk te testen....

Zet een caravan in een weiland... een Wifi-modem in de buurt dat met een tijdklok aan- en uit wordt geschakeld. En dan de testpersoon in de caravan per kwartier laten opschrijven of hij of zij last van de straling heeft.

En dan vooral veel testen... met veel testpersonen. En natuurlijk ook wat andere situaties waarbij het modem continu aan staat of continu uit staat.

Ik krijg de indruk dat met name de tegenstanders van Wifi tegen dit soort onderzoeken zijn.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Bovendien, als ik TS goed begrijp heeft deze mevrouw helemaal geen last van de tientallen of honderden watts uit telefoonmasten, maar wel van de enkele milliwatts van Wifi.
Dat zou je 'selectieve gevoeligheid' kunnen noemen.

Het is wel jammer dat je hier geen logica op mag loslaten. Zou dat wel mogen, dan zou je twee correlaties kunnen onderzoeken:

1. klachten en denken dat er wifi in de buurt is (verwacht: R= 0.99)
2. klachten en feitelijk wifi in de buurt (verwacht: R= 0.01)

Sommigen lijden aan nefofobie. Dat zijn ook serieuze klachten! Tot nu toe hebben deze ongelukkigen nog niet geëist dat wolken worden weggehaald, maar na deze uitspraak hebben ze daar alle recht en reden toe.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 28 augustus 2015 10:45:36 schreef blurp:
@shizzle: Ik moet mij preciezer uitdrukken: Cognitieve gedragstherapie is de enige "evidence based" methode die werkt.

Natuurlijk zijn er ook goede onderzoeken, maar ik heb in de loop der jaren een beetje argwaan gekregen bij de woorden 'evidence based'. Net nog in het nieuws:

http://nos.nl/artikel/2054549-psychologische-studies-vallen-door-de-ma…

Wat is dan nog de waarde van 'evidence based' ? Ik heb ook het boek van Diederik Stapel gelezen, de druk op wetenschappers is ontzettend hoog om artikelen te publiceren, waarbij fraude dus blijkbaar aanlokkelijk is.
Is het bijvoorbeeld toeval dat 'onafhankelijke' onderzoeken gefinancierd door de telecomproviders naar de schadelijkheid van GSM straling vaak negatief uitvallen en onderzoeken die niet gefinancierd zijn door de telecomproviders vaak positief zijn ? Wat is dan de waarheid ? 'Absence of evidence is not evidence for absence'

Hetzelfde geldt voor de farmaceutische industrie, daar gaat trouwens tig meer omzet om dan in de alternatieve circuit, daar zetten ze ook vaak onderzoeken naar hun hand om pillen te kunnen verkopen. Maar ook in het alternatieve therapie heb je rotte appels.

Natuurlijk zijn er ook goede farmaceutische bedrijven en betrouwbare onderzoeken. Ik denk dat het belangrijkste is dat je je boerenverstand/intuïtie/gevoel moet vetrouwen op wat goed of slecht voor je is, althans dat heb ik wel geleerd na jaren van ellende en pijn. En wat goed voor je is, dat is voor iedereen weer anders. Het blijft gewoon ontzettend lastig om met een open blik naar de wereld te kijken.

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
Frederick E. Terman

Honourable Member

Iemand die iets doet, is nu eenmaal schuldig. Degenen die op hun luie r**t de boel afkraken hebben altijd gelijk.

Maar in elk geval wat betreft hersentumoren is er gelukkig één heel duidelijk bewijs over of draadloze telefonie daarop invloed heeft of niet.
Want ook zonder te snappen wàt het mechanisme erachter ook mag zijn: àls er een verband zou zijn, moet het aantal van die tumoren toegenomen zijn sinds we draadloze telefoons gebruiken (ATF, GSM, UTMS, etc.).

Welnu: het totaal aantal gevallen is niét toegenomen. Dat kun je gewoon tellen, dat werd ook al jaren gedaan (en niet nu opeens gauw-gauw), en die toename is er niet.

https://www.youtube.com/watch?v=wU5XkhUGzBs&list=LLZV53-41Gcy_-SrH…

Ook als een telecomprovider dat zou zeggen, zou het evengoed waar zijn, hoe vervelend ook voor de haatzaaiers.

Maar, nogmaals: dat is niet waar de vrouw uit de startpost last van heeft. Zij heeft geen last van de watts, maar van de milliwatts.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit doet me denken aan de stralingsklachten die ontstonden toen er in een bepaalde flat een zendmast geplaatst werd. Nadat er klachten kwamen heeft de telecommaatschappij heeft toen besloten de mast niet in gebruik te nemen...

pa3gws

Golden Member

Het is natuurlijk al heel lang zo dat wanneer men een antenne ziet men er last van heeft.
Toen ik mijn eerste mini amateur antenne parkje op het dak had gezet had ik direct de volgende dag klachten over storing (de coax was nog niet op het dak).
Als men kans ziet om de UMTS, GSM en welke andere antennes goed te camoufleren neemt het aantal klachten gestaag af.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 28 augustus 2015 14:57:58 schreef subsonik:
[...]
Hola, hier gaat mijn nekhaar wel van rechtstaan!

Scheer ze maar af. Volgens mijn definitieboekje is UV pas onder de 121nm ioniserend, maar de atmosfeer houd alles onder de 280nm al tegen.

Dus het zonnespectrum dat de aarde bereikt (en voor zonnebrand zorgt) is niet meer ioniserend.

@Shizzle: Psychologie en geneeskunde zijn erg verschillend. Het is niet voor niets dat psychologen geen geneesmiddellen mogen voorschrijven:)

joopv

Golden Member

Op 28 augustus 2015 18:02:02 schreef shizzle dizzle:
[...]
Is het bijvoorbeeld toeval dat 'onafhankelijke' onderzoeken gefinancierd door de telecomproviders naar de schadelijkheid van GSM straling vaak negatief uitvallen en onderzoeken die niet gefinancierd zijn door de telecomproviders vaak positief zijn ?

Ik ben benieuwd naar de onderbouwing van deze uitspraak.

Je suggereert met je zinsbouw een voldongen feit, maar waar komt die schijnbare zekerheid vandaan?

benleentje

Golden Member

Er was laats ook zo iets dat vliegen gevaarlijk is omdat iemand met een röntgenstraling meter in de lucht een hogere uitslag heeft gemeten.

En toch zou een piloot meer als een leven lang continu in de lucht moeten zijn om in de buurt te komen van wat nog een veilige maximum dosis is. Dus laat staan iemand die 2 keer per jaar vliegt.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Redelijke indicatie:
vlucht van 6 uur op 10 km is het dubbele van de achtergrondstraling op de grond.

In het juiste perspectief gezien is het dan weer niet veel..

https://xkcd.com/radiation/

(Ik reis voor mijn werk. Meeste tot nu toe was 100 uur aan lijnvluchten in een jaar)

GMT+1

In de USA, waar advocaten werken tegen een percentage van de winst en miljoenenvergoedingen heel normaal zijn, zijn er allang slimmeriken geweest die vergeefs hebben geprobeerd de telefoonmaatschappijen een poot uit te draaien, neem ik aan.

Anoniem

jan Klaassen heeft zijn nick alle eer aangedaan en hier weer eens een storm in een glas water ontketend.
Het artikel onderschrijft helemaal niet wat hij als suggestieve titel voert: "toch wifiallergie", integendeel.
Het artikel verhaalt dat een vrouw naar eigen zeggen beweert zodanig last te hebben van wifi , dat ze niet meer kan werken.
Ondanks dat er geen aanwijzingen zijn dat wifi schadelijk is, kent de rechtbank haar toch een uitkering toe.
Het onderwerp is dus niet de schadelijkheid van radiogolven, maar op welke manier kun je onterecht aan een uitkering geraken door niet controleerbare klachten te simuleren?
Enkele jaren geleden vroeg een bedrijf me om een veldsterktemeting in hunkantoren uit te voeren. Omdat de veldsterkte van de gSM te laag was had men een repeater geplaatst en binnen de week waren meerdere werknemers ziek thuis. Met als klachten hoofdpijn en misselijkheid.
Ik was verwonderd slechts 0.08V/m te meten in de burelen en contacteerde de telecomoperator daarover. De installateur zei me dat dit heel normaal was omdat de installatie geplaatst maar nog niet aangesloten was.
Het probleem was dus weeral niet de radiogolven, zelfs geen autosuggestie, maar gewoon de mentaliteit van sommigen die uit elke situatie proberen een slaatje te slaan. Dikke profiteurs minder diplomatisch gezegd.