2 parallelle transistoren vervangen voor één zwaardere?

Hallo,
ik ben een eindversterker aan het herstellen die ik zo'n 10 jaar geleden ook al eens onder handen genomen heb voor hetzelfde probleem.
Het gaat om een Transpow PR-240 (lijkt me een bouwkit te zijn, je vindt er alleszins zeer weinig over) die per kanaal als eindtrappen 2 2SB539B's en 2 2SD287B's heeft. De eindtrappen zijn via een emitterweerstand aan elkaar verbonden, collector en basis hangen gewoon aan elkaar.
Op één kanaal is er telkens één van de twee eindtrappen kortgesloten. Ik heb die verwijderd en nu werkt de versterker weer normaal, zij het dat één kanaal "op halve kracht" draait.

Nu heb ik volgende thread doorgelezen:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/117491/ waar oa vermeldt wordt dat de MJ15024/MJ15025 een geschikte vervanger kan zijn. Toeval wil dat ik nog een paar nieuwe MJ15024's heb liggen.
Het is me niet helemaal duidelijk of de hFE ongeveer gelijk is omdat de datasheets die niet aan dezelfde Ic opgeven, maar mijlenver zal het er alvast niet afzitten.
Deze eindtrappen lijken echter een stuk krachtiger, en kunnen tot 250W dissipiëren terwijl de originele torren maar 100W kunnen wegwerken. Daarom vraag ik me af of ik niet gewoon de twee parallele transistoren door één zwaardere transistor kan vervangen. Dan hoef ik me meteen ook geen zorgen meer te maken over verbranden door slechte matching :)

Volgens mij kan ik dit doen, of zie ik iets over het hoofd?

benleentje

Golden Member

Hfe is van een zwaardere transistor bijna altijd slechter ook in dit geval dus.

Moet de versterker veel vermogen of veel stroom kunnen leveren.
Dus wat zijn de spec's. Is het voor normale speakers of voor in de auto?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Er gaan 8 Ohm speakers aan gehangen worden, dus stroom is niet zo'n issue denk ik. Vermogen is naar schatting ongeveer 150 watt per kanaal.

Arco

Special Member

Hfe is inderdaad een stuk minder. Ik denk ook dat 2 torren de warmte beter verdelen.
(de versterker is gespecificeerd als 2x240W@8Ω, 2x480W@2Ω, da's een hoop warmte... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik denk niet dat dat vermogen kan kloppen... 480 watt met die twee torretjes?

benleentje

Golden Member

Het is niet het vermogen in de toren maar het vermogen dat de speaker ingaat dat word opgegeven. En je hebt 4 toren per kanaal.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ja, klopt. Maar typisch zie ik dat versterkers die pakweg 500W kunnen leveren, 4 of 6 torren per voedingslijn (dus 8 of 12 in totaal per kant) hebben. 480W lijkt me sowieso onrealistisch veel voor deze versterker.

Kruimel

Golden Member

Hee KellyDK,

Kan je, omdat er zo weinig over deze versterker te vinden is, misschien wat linkjes/foto's plaatsen? Het lijkt een beetje een zelfbouwprojectje geweest, en als ik ga googlen op "power amplifier diy" krijg ik ook allemaal resultaten in de categorie met een matige bedrijfszekerheid. Als dit een diy'tje is denk ik dat de transistoren niet de schuld zijn van het falen van je versterker. ;-) In dat geval kan je de behuizing misschien beter recyclen en er iets nieuws in bouwen. De foto's die ik vond toen ik "Transpow PR-240" googlede toonden bijvoorbeeld een koelplaatje in plaats van een immens koelprofiel zoals ik zou verwachten. Bij een 240W versterker hoort een groot koellichaam.

Ik vond deze datasheet van de betrokken transistor, en zelfs in paren zou ik er geen 480W versterker mee maken, en eigenlijk ook geen 240W. Ik denk dat de 480W misschien tijdelijk mogelijk is, maar klinkt als een bedenksel van de marketingafdeling, zoiets als PMPO vermogen. De datasheet zegt "Recommended for 70~80W high-fidelity audio frequency amplifier output stage", en ik denk dat dat realistisch is, en het dubbele voor een dubbel paar, mits alles goed gekoeld wordt!

Op 28 augustus 2015 19:31:09 schreef benleentje:
Hfe is van een zwaardere transistor bijna altijd slechter ook in dit geval dus.

Vaak wel, maar in dit geval zit hem het verschil ook in de verschillende meetomstandigheden. Bij 2A is de versterkingsfactor van de MJ15023 ook aanzienlijk hoger dan bij de 5A die gebruikt wordt voor de meting (check figuur 4 in de datasheet. Persoonlijk heb ik ook iets meer vertrouwen in de datasheet van On ten opzichte van Inchange. ;-)

In elk geval laat ik het even van de beelden van de binnenkant van de versterker en de overige details afhangen of ik zou aanraden de transistoren te vervangen. Als je het echt wilt zullen de MJ'tjes zeker even goed werken 2S'jes, maar ja, die zijn natuurlijk ook stuk gegaan.

Vervangen met een enkel exemplaar zou ik niet aanraden, zelfs als de dissipatie dat toestaat. Dit is in verband met de soa curve. Bij hoge spanningen mag een transistor onevenredig minder stroom voeren. Die beperking gaat verder dan wat door het maximum vermogen wordt veroorzaakt, maar heeft wat te maken met het instabiel worden van de warmteproductie op de chip bij hogere spanningen. Je kunt het zien in figuur 1 in de datasheet van de MJ15023. Daar gaat de lijn eerst omlaag door de vermogensbeperking, maar daarna het laatste stuk (bij de hogere spanningen) sneller door dit effect.

Ik denk ook dat dit een van de dingen is die bijgedragen heeft aan het overlijden van je versterker, maar bij de originele transistoren kon ik geen informatie vinden over de soa curve, maar het effect is intrinsiek aan de meeste halfgeleiders (ook mosfets in lineaire modus). Bij het ontwerpen van audioversterkers wordt vaak vergeten dat dit effect een rol speelt. Zie hier en hier voor meer details over bescherming hiervoor. Audioversterkers zijn lastig beveiligen omdat er grote spanningen en stromen nodig (en voorhanden) zijn.

Wat betreft current sharing tussen transistoren met emitterweerstanden hoef je je niet heel veel zorgen te maken. Met weerstanden van zo veel als 0,1Ω kom je een heel eind. Dit komt omdat de UBE vrij klein is, dus bij redelijk kleine stromen domineert de RE al. Bovendien is de relatie tussen UBE en IC een intrinsieke voor een device van een bepaalde geometrie en zal weinig verschillen tussen devices. Alleen als ze thermisch slecht gekoppeld zijn (als in: andere koellichamen of in elkaars convectiestromen) zou ik me er zorgen om maken.

Groet,
Kruimel

Arco

Special Member

Als de transistoren op die zielige stukjes aluminiumplaat de eindtorren zijn, verwondert het me niks dat ze regelmatig kapot gaan... :)
Ik zou ze dan liever een fatsoenlijke koeling geven, dat heeft meer effect. De zaak ziet er inderdaad nogal zelfbouwachtig uit.

http://i137.photobucket.com/albums/q225/pimhansen/DSCF4164.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Even wat achtergrond:
Ik heb de versterker 10 jaar geleden defect gekregen, ook toen waren twee van de eindtrappen kapot. Vorig jaar heb ik die op een feestje gebruikt waarbij één kanaal een 4 Ohm subwoofer heeft moeten aansturen; het toestel werd behoorlijk warm en op een bepaald moment was het helemaal gedaan, nu zijn er terug twee transistoren kapot (de originele 2SB en de 10 jaar geleden vervangen 2SD). Doordat de versterker dubbel mono is heb ik de subwoofer dan maar op het andere kanaal gehangen en de muziek iets stiller gezet :)

Er is gelukkig iets meer koeling dan uit de internetfoto's blijkt, zie bijlage. De volledige versterker-module zit in op soort U-vormige aluminium plaat gemonteerd, die (met warmtegeleidende pasta) op de zijkanten van de behuizing geschroefd is. De zijkant van de behuizing fungeert mee als koellichaam, wat je ook kan zien aan het profiel.
Anyway, ik blijf bij mijn idee dat 240 watt (of zelfs 480) een stevige overdrijving is. Misschien komt het typenummer wel van 2*120 watt; mijn eigen schatting (door vergelijkingen met andere versterkers waarvan ik het opgegeven vermogen ken) is dat dit exemplaar iets van een 150 watt kan leveren.

Terug on topic:
De versterker wordt gevoed met + en - 65 volt, maar gezien mijn vermogensschatting heb je zelfs aan 8 Ohm eigenlijk niet meer dan 35 volt nodig. Dat resulteert in een stroom van iets meer dan 4A; op de limiet van wat een MJ15023 doet volgens die sheet, maar nog (nipt) haalbaar zou ik denken. 't Is trouwens een terechte opmerking van Kruimel: who knows wat de curve van de originele transistoren was...

Het is ook niet echt mijn bedoeling om de versterker "beter" te maken dan die oorspronkelijk was. 'k Heb ondertussen geleerd dat die niet zo van lage impedanties houdt, dus dat ga ik in de toekomst niet meer doen. De eigenlijke vraag waar ik dus mee worstel is: maak ik die slechter als ik 2 * 2SB539B vervang door 1 * MJ15024, rekening houdend met een belasting van 8 Ohm en niet meer dan 150W aan vermogenafname?

Sine

Moderator

Dan nog, die stukjes waggel ALU gaan nooit veel warmte transporteren. Het zou me niets verbazen als die het wat heet gekregen hebben.

Arco

Special Member

Boor ze direct op het profiel vast aan de buitenkant, da's een stuk beter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Normaal zijn zo L profieltjes 5 mm dik:
https://www.conrad.nl/nl/fischer-elektronik-wp-403090-al-koellichaam-4…

Ik vermoed dat het gemakkelijker is ze rechtstreeks op de koelplaat te bevestigen dan die L-profielen te vervangen. (en zoals Arco zegt het best)

Kruimel

Golden Member

Op 29 augustus 2015 00:25:47 schreef KellyDK:
De versterker wordt gevoed met + en - 65 volt, maar gezien mijn vermogensschatting heb je zelfs aan 8 Ohm eigenlijk niet meer dan 35 volt nodig. Dat resulteert in een stroom van iets meer dan 4A; op de limiet van wat een MJ15023 doet volgens die sheet, maar nog (nipt) haalbaar zou ik denken. 't Is trouwens een terechte opmerking van Kruimel: who knows wat de curve van de originele transistoren was...

Het is ook niet echt mijn bedoeling om de versterker "beter" te maken dan die oorspronkelijk was. 'k Heb ondertussen geleerd dat die niet zo van lage impedanties houdt, dus dat ga ik in de toekomst niet meer doen. De eigenlijke vraag waar ik dus mee worstel is: maak ik die slechter als ik 2 * 2SB539B vervang door 1 * MJ15024, rekening houdend met een belasting van 8 Ohm en niet meer dan 150W aan vermogenafname?

Door de zeer hoge voedingsspanning waren de originele transistoren vanaf het begin ongeschikt voor het werk. Lees dit (ik linkte er al eerder naar) dan zie dat in een simulatie van de werkelijkheid je ook rekening moet houden met een redelijke fasedraaiing. Een luidspreker is gewoonlijk over een groot deel van het spectrum inductief, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de filters met hun complexe reactieve gedrag. Daarom overschrijdt je makkelijk de soa curve omdat er momenten zijn dat er veel spanning over de transistoren staat en tegelijk een flinke stroom. Let op! In de grafiekjes wordt de situatie met 40V weergegeven. De schrijver trekt de conclusie dat met meer dan 40V een enkele transistor al niet genoeg is, en dan hebben we het nog niet gehad over temperatuur.

Het is moeilijk garanties te geven, maar voor een 8Ω belasting zou ik twee MJ1502x'jes per kant acceptabel vinden gegeven een goede koeling. De MJ2119x serie heeft trouwens een net wat ruimere soa curve bij hogere spanningen, en is dus waarschijnlijk (net) iets geschikter. Voor 4Ω belastingen kan het aantal transistoren verdubbeld worden om binnen de specificaties te blijven. De warmtedissipatie is dan ook evenredig groter, maar bij deze vermogens is de soa een veel urgentere kwestie. Daar gaat het vaak om milliseconden terwijl warmtedissipatie kan uitmiddelen over vele seconden door de thermische capaciteit van je koelsysteem.

Conclusie is dus: niet goedkoop doen, vervangen met twee nieuwe en betere transistoren, anders blijf je zitten met zichzelf opblazende eindtrappen. Vervang ook de aluminium plaat met een dikkere (≥5mm) of monteer de transistoren direct op het koellichaam. De aanwezigheid van 130V (!) aan voedingsspanning is een gevaar voor vele transistoren. Vervang ze ook per trap, dus als je de NPN's vervangt, vervang ook de PNP's en andersom. De originele transistoren niet laten zitten, want die zijn ongeschikt.

Groet,
Kruimel

Behalve dat dat koellichaam te klein is, staan de koelvinnen ook verkeerd, die moeten verticaal staan zodat de warme lucht ertussen goed kan opstijgen.

Ik zou hier een ventilator op zetten met temperatuurregeling, zodat de ventilator pas aanspringt als het koellichaam warm is, ten tweede lijkt het mij ook een goed idee om hier met een bimetaalschakelaar een temperatuurbeveiliging op te maken, zodat de versterker uit gaat als hij echt te warm is.

Kruimel

Golden Member

Zeker een goed idee, ik wilde zoiets voorstellen maar de ts meldde dat hij de versterker eigenlijk niet wilde verbeteren. Eigenlijk had ik toen moeten zeggen dat hij een nieuw stel 2SB's en 2SD's had moeten kopen, maar dan was hij niet verder gekomen en was de versterker precies net zo crap geweest als eerst. :-D

Ok, maar ff zonder gekheid: ik kijk nog een keer en zie dat er 63V elco's in zitten voor 65V aan spanning. Ook een beetje kantje boord. Elco's zijn redelijk bestendig tegen overbelasting, maar als ze dan ook nog eens in een hete omgeving zitten gaan die natuurlijk ook nog eens de geest geven. Het zijn wel Nichicons, dat scheelt want die hebben vaak vanaf het begin al redelijke goede ontwerpspecificaties. Is deze versterker toevallig gebouwd in het 220V tijdperk (toen dit nog net wel ging)? In ieder geval zal hij niet zijn gebouwd in de tijd dat convectie horizontaal ging, dus alle koellichamen in het hele ding zitten verkeerd en zijn te klein. Misschien is het ding ooit bedoeld geweest om actief gekoeld te worden zoals bobo1on1 suggereert. Actief geregelde koeling is geen slecht idee. Bij 2x150W aan vermogen zal je een fan echt niet horen. Ik heb hier een 2x80W Denon staan en daar wil je niet in de buurt zijn als dat vol staat de blazen. :+

Anywayz, de ontwerper is volgens mij van het slag "I'm un Ummericun, biggâh is bettâh!" Alles is een beetje ontworpen met een heel oppervlakkig idee over maximale specificaties en dat marges alleen maar zijn voor de zwakkeren. Mocht je eens tijd willen steken in het aanpassen ervan kan ik je de boeken van Douglas Self van harte aanraden (over voor- en eindversterkers, vooral de laatste is ook nog wel bij bibliotheken te krijgen). Dit gaat je wel tijd en moeite kosten om goed te krijgen, maar er zit veel waarde aan onderdelen in deze kast, dus als je een beetje een idee hebt over versterkers is er wel wat moois van te maken. Op dit moment is het ontwerp van je versterker zo marginaal dat het niet te zeggen is of hij wel betrouwbaar gaat functioneren als je de bovenstaande adviezen ter harte neemt.

Groet,
Kruimel

maartenbakker

Golden Member

Meerdere transistoren paralllel waren hier waarschijnlijk hard nodig omdat de koelplaat anders helemaal geen effect had. Nu werd de dissipatie nog een klein beetje gespreid.

En er zullen dus 80V elco's in moeten. Zelfs als je de voedingsspanning 10% verlaagt zit je nog eng dicht bij het maximum van 63V elco's.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 29 augustus 2015 14:34:35 (29%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Inderdaad; het is niet mijn ambitie om deze versterker te gaan opwaarderen tot een superkrachtig én ruim overgedimensioneerd toestel. Dan zou ik wel van iets anders vertrekken :) Door de opbouw is het toestel trouwens ook niet geweldig servicevriendelijk... En hoe slecht het design ook mag zijn, door de gebruikte componenten lijkt het me een toestel van de jaren '70 dus het feit dat die er nu nog is wil toch zeggen dat het niet door en door slecht was :) Het ding is alleszins al ouder dan ikzelf...

De reden waarom ik één transistor per kant overweeg is omdat ik gewoon wat schrik heb van parallelle transistoren. Ik heb in't verleden al verschillende versterkers met meerdere eindtrappen na enkele minuten plots in rook zien opgaan; waarschijnlijk omdat ik niet gematchte transistoren gebruikte maar dat wist ik toen niet...

Ik heb bv 15 jaar geleden een Ecler PAM1400 van een plaatselijke discotheek proberen te herstellen. Alle eindtrappen en drivers van het defecte kanaal vervangen, het toestel heeft twee minuten prima gespeeld en is dan met een overtuigende rookwolk terug kapot gegaan. Ik heb het toen maar teruggegeven met de boodschap: laat het maar door een echt reparatiebedrijf herstellen :)
Ondertussen is dat toestel afgedankt en heb ik het gekregen. 'k Heb er nu op het defecte kanaal één P-channel en één N-channel mosfet ingezet en het toestel werkt terug (zij het aan zeer gereduceerd vermogen) maar ondanks de emitterweerstanden durf ik de resterende 5 FET's per kanaal niet echt bijbestellen. Ik vrees dat ik er gewoon te weining van af ken om dit soort versterkers te herstellen...
Maar met versterkers met slechts één eindtrap heb ik nog nooit problemen gehad na herstelling.

Kruimel

Golden Member

Op 29 augustus 2015 14:40:41 schreef KellyDK:
[...] dus het feit dat die er nu nog is wil toch zeggen dat het niet door en door slecht was :) Het ding is alleszins al ouder dan ikzelf...

... en heeft de helft van zijn leven kapot in de kast stof staan vangen. Ik snap je sentiment (ik heb het ook wel met dingen hier), maar het is een intrinsiek onbetrouwbaar apparaat. Dat je niet weet wanneer hij in je gezicht zal ontploffen wil niet zeggen dat hij dat niet gaat doen! ;-)

De reden waarom ik één transistor per kant overweeg is omdat ik gewoon wat schrik heb van parallelle transistoren. Ik heb in't verleden al verschillende versterkers met meerdere eindtrappen na enkele minuten plots in rook zien opgaan; waarschijnlijk omdat ik niet gematchte transistoren gebruikte maar dat wist ik toen niet...

Ik blijf bij mijn eerdere opmerking: "Met weerstanden van zo veel als 0,1Ω kom je een heel eind. Dit komt omdat de UBE vrij klein is, dus bij redelijk kleine stromen domineert de RE al. Bovendien is de relatie tussen UBE en IC een intrinsieke voor een device van een bepaalde geometrie en zal weinig verschillen tussen devices. Alleen als ze thermisch slecht gekoppeld zijn (als in: andere koellichamen of in elkaars convectiestromen) zou ik me er zorgen om maken." Weerstanden van 0,22Ω kunnen ook, dan loop je minder risico. Bij 0,47Ω ga je echt inleveren aan vermogen denk ik, maar het ontwerp heeft zoveel marge dat dit zo kan. De ruststroom moet eigenlijk wel opnieuw worden afgesteld als je de weerstanden verandert. De matching tussen transistoren van dezelfde geometrie is intrinsiek, en grote verschillen zou je niet verwachten als de transistoren dezelfde productiedatum hebben. Dan komen ze namelijk van dezelfde wafer en is het aantal verschillen dat er kan zijn niet zo groot meer. Als ze van verschillende fabrikanten of productiebatches komen is het lastiger, want dan zou het proces kunnen verschillen.

Ik heb bv 15 jaar geleden een Ecler PAM1400 van een plaatselijke discotheek proberen te herstellen. Alle eindtrappen en drivers van het defecte kanaal vervangen, het toestel heeft twee minuten prima gespeeld en is dan met een overtuigende rookwolk terug kapot gegaan. Ik heb het toen maar teruggegeven met de boodschap: laat het maar door een echt reparatiebedrijf herstellen :)
Ondertussen is dat toestel afgedankt en heb ik het gekregen. 'k Heb er nu op het defecte kanaal één P-channel en één N-channel mosfet ingezet en het toestel werkt terug (zij het aan zeer gereduceerd vermogen) maar ondanks de emitterweerstanden durf ik de resterende 5 FET's per kanaal niet echt bijbestellen. Ik vrees dat ik er gewoon te weining van af ken om dit soort versterkers te herstellen...
Maar met versterkers met slechts één eindtrap heb ik nog nooit problemen gehad na herstelling.

Mosfets zijn anders, die hebben een veel grotere spreiding in threshold spanning. Daar moet je de matching (in lineaire modus) heel anders aanpakken. Daar moet de stroomverdeling in het ontwerp al zijn geregeld, handmatige matching zou daar niet moeten hoeven. Dit is trouwens een klasse D versterker, en daar gelden heel andere regels, meer in de richting van SMPS voedingen dan die van analoge versterkers. Ik kan met redelijke overtuiging zeggen dat jij inderdaad te weinig weet om deze dingen te herstellen. Dit is een zeer specialistische tak van sport! :-)

Groet,
Kruimel

De helft van zijn leven is wat overdreven; ik heb die 10 jaar geleden eens hersteld, toen is die jaarlijks op feestjes ingeschakeld, tot het dus vorig jaar mis ging. Nu is die weeral een jaartje buiten dienst.

Emitterweerstanden zijn 0,39 Ohm (3 Watt) dus is héél veilig als ik het goed begrijp.

Die Ecler is bij mijn weten wel een gewone klasse AB hoor. Maar matching zou volgens jou dus niet hoeven?

ik neem aan dat je de torren ook hebt berekend als het koelblok 65 graden is? dan nemen de max stroom waarden die de eindtorren kunnen hebben wel een stukje af. met een hoge voeding spanning en een 4 ohm sub eraan die alleen maar bass doet, met dus het hoogste vermogen is het niet gek dat deze juist vorig jaar stuk ging. met gewone boxen eraan van 8 ohm de stuk loopt er veel minder stroom tijdens de bassen, ding kan dat nog wel aan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Op 29 augustus 2015 15:26:56 schreef KellyDK:
De helft van zijn leven is wat overdreven; ik heb die 10 jaar geleden eens hersteld, toen is die jaarlijks op feestjes ingeschakeld, tot het dus vorig jaar mis ging. Nu is die weeral een jaartje buiten dienst.

Ik overdreef het ook wat hoor... :-D Feit is wel dat er zo weinig marges in het ontwerp zijn dat je er aan vast zit dat je om zoveel tijd wel een duur component zal moeten vervangen. Zijn het eens geen eindtorren, kunnen het je condensatoren wel zijn. Volgende item: who knows?

Emitterweerstanden zijn 0,39 Ohm (3 Watt) dus is héél veilig als ik het goed begrijp.

Wat betreft matching zou dat voldoende moeten zijn. Bij hoge spanningen moet de weerstand groter zijn omdat het thermal runaway effect sterker is bij hogere spanningen. Dan is het vermogen dat er per Ampère wordt gegenereerd groter, en loopt een klein initieel temperatuursverschil makkelijker uit de hand. Als de transistoren goed thermisch zijn verbonden is de noodzakelijke grootte van de emitterweerstanden kleiner. Een specifiek getal geven is moeilijk, en ik vrees dat door een specifiek getal te noemen ik me in een wespennest heb gestoken. |:-( Er zullen immers situaties blijven waarin de getallen niet kloppen.

Die Ecler is bij mijn weten wel een gewone klasse AB hoor. Maar matching zou volgens jou dus niet hoeven?

Bedoel je deze waar "Switching Power Mosfet Amplifier" op staat? Het lijkt niet op een klasse D (grote transformator, enorme koelribben en fans), maar het lijkt er wel op te staan. Ik weet niet wat ik er van moet denken om eerlijk te zijn, maar ik nam aan dat het een klasse D was, maar bij nader inzien was dat misschien voorbarig. Misschien hebben ze schakelmosfets lineair gebruikt (wat ik geen goed idee vind, omdat ze daar niet voor zijn ontworpen). Het opschrift is verwarrend in ieder geval.

Wat betreft matchen van output devices is het een slechte ontwerppraktijk om te moeten rekenen op de onderlinge matching om betrouwbaar te functioneren. Dat gebeurt echter vaak wel, maar maakt het product duurder. Je moet immers alle devices voor productie gaan sorteren. Volgens mij is de matching een functie van oxidedikte en verandert niet na de productie van de devices en kan dus wel betrouwbare resultaten opleveren. In ieder geval moet je meer weten over het ontwerp om matching parameters te kunnen geven. Had je de ferrietkraaltjes aan de gate-aansluiting van de mosfets ook meeverhuisd? Oscilleren is de oorzaak van het overlijden van veel mosfet versterkers.

Groet,
Kruimel

De MOSfets van die PAM1400 zijn IRFP9240 en IRFP240's, zijn volgens mij lineair. Hoewel je van een merk als Ecler niet zou verwachten dat ze zomaar wat op hun behuizingen schrijven, let ik daar al lang niet meer op :)

De ferrietkraaltjes waren wel degelijk mee overgezet, dus daar zou het niet aan mogen liggen. Nu, ik was nog geen 20 en had nog niet zoveel herstel-ervaringen, dus misschien heb ik toen gewoon iets heel basic over het hoofd gezien. Maar toch zie ik er tegenop om die versterker verder af te werken. Temeer omdat ik die niet nodig heb :)

Kruimel

Golden Member

Mosfet's "zijn" niet lineair, je kunt ze alleen zo gebruiken. Elke mosfet heeft een lineair gebied. Je kunt er voor kiezen dat te gebruiken, maar ze lenen zich het beste voor schakelen, terwijl bjt's zich juist beter lenen voor het lineaire gebied. De keuze voor mosfet's en de tekst op de behuizing zal iets van de marketingafdeling zijn denk ik. ;-)

De spreiding van de Uth van deze mosfet's is vrij standaard (2 tot 4V), dus dat maakt matching noodzakelijk. Je zou er eens 20 of zo kunnen bestellen en het handmatig doen, want ze zijn niet heel duur. Misschien de emitterweerstanden nog iets verhogen (volgens mij zag ik ergens 0,22Ω), want de temperatuursafhankelijkheid van mosfet's in het lineaire gebied is vergelijkbaar met die van bjt's.

Groet,
Kruimel

edit: En ruststroominstelling wordt nu wel belangrijk, omdat een mosfet met een andere Uth wel tot veranderde eigenschappen gaat leiden.

Ah, dus het zou toch wel eens aan de gebruikte (en ongematchte) mosfets kunnen liggen. Ik zie idd dat je voor zo'n 30 eur op Aliexpress er 20 van elk type kan kopen, misschien nog het overwegen waard.
Deze amp geeft echter 700W aan 4 Ohm, met verhoogde emitterweerstanden beginnen we dan wel serieus wat vermogen in de weerstanden op te stoken. Ze zijn nu idd 0,22 Ohm.