Bosch SBV65U20EU/50 foutcode e31

Ik heb een Bosch vaatwasser type SBV65U20EU/50. Deze machine geeft de foutcode e31. Ik begrijp dat dit te maken heeft met de druksensor en een bandkabel.

Iemand hier ervaring mee?

Bijna altijd problemen met de hittepomp.

S.Oldeerbout, bedankt voor je reactie. Moet ik de hittepomp dan vervangen? Ik ben vrij handig, kan ik dat zelf of is daar speciaal gereedschap voor nodig?

Is geen speciaal gereedschap voor nodig, een Torx 15 is voldoende

Ik heb de hittepomp uit elkaar gehaald, en daar is niet veel aan te zien. Wel zien de verwarmingselementen bij de lucht ventilator er ietwat gehavend uit.

Vraag: is er altijd wat te zien aan de hittepomp als deze stuk is of kan het ook zo zijn dat er onzichtbare schade is?

Lager is meestal naar 1 kant versleten en zit enorme speling in. Ten tweede als het een dubbeld verwarmings element is is er meestal 1 geklapt.

Bedankt voor je antwoord SMD. De lagering in de hittepomp heeft geen voelbare speling. Verder heb ik aan de blauwe band om de cilinder heen in de pomp geen zichtbare schade kunnen zien. Mij lijkt het erop dat de hittepomp ok is.

in mijn vorige post schreef ik over de verwarmingselementen. Dat betrof niet het element in de hittepomp, maar de elementen in het warme lucht gedeelte. Er zit een glasachtige bescherming omheen. Die laatste zat wel los. Is dat met gewone siliconen kit te repareren? Ook die elementen vertonen geen sporen van doorbranding, wel liggen in dezelfde spiraal enkele windingen tegen elkaar. De spiralen onderling liggen vrij.

Tot slot, komt het bij het genoemde type machine voor dat het schakel gedeelte in de deur kapot is? Ik lees regelmatig dat men verkleurde soldeerverbindingen tegenkomt. Voor zover ik het kon zien is de unit in deze machine niet met zichtbare soldeerverbindingen uitgevoerd. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik de unit niet echt goed heb kunnen bekijken.

Een aparte verwarming er in?? Geen id , nog niet gezien. Repareren met siliconen lijkt me geen optie, vervangen is enigste optie. Kan je er een foto van plaatsen?? Deurslot problemen vallen best mee zolang er niet met de deur word gesmeten...

http://de.reclabox.com/beschwerde/72617-robert-bosch-hausgeraete-muenc…

Het betreft hier een Zeolith element voor het drogen:
http://www.ebay.de/itm/Siemens-Spuelmaschine-Zeolith-Heizung-fuer-Troc…

Kan je die doormeten?
Zou ruim 1600 watt zijn.

Opvallend is probleem met de "Zeolithbehälterdeckel".
En mag het element dus niet onder water komen te staan.

Dus waarschijnlijk is je droogelement defect doordat er water in is gekomen door een slecht sluitende deksel!!??

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op woensdag 9 september 2015 21:18:33 (25%)

Ok, duidelijk. Bij mijn machine zat er wel water in het zeoliet element maar dat lag onderin de zeolithbox. Ook zaten er vochtige zwarte deeltjes, alsof het oude sla was, op de verwarmingselementen. Hoe ik het ook bekijk, er is dus wel water in dat gedeelte gekomen.

Vraag 1: moet nu ook die Zeoliet box vervangen worden? Of is drogen genoeg.
Vraag 2: is er een modificatie aan het "Behälterdeckel" ?

Het Verwarmingselement moet ik nog doormeten. Ik laat het weten zodra ik dit gedaan heb.

@ s.oldeerbout: Zeer interessant artikel van die machine in duitsland, komt overeen met mijn geval.

Meer info heb ik ook niet , maar het element kan je toch doormeten inclusief maximaal thermostaat?
Hoe dat onderdeel waterdicht moet zijn kan je zelf het beste beoordelen heb in ieder geval nog nooit zo'n onderdeel in mijn handen gehad.

Tot slot, ik heb het verwarmingselement vervangen en de vaatwasser doet het weer.

Tip,ik heb het onderdeel via Bosch at home besteld. Was de goedkoopste. Verschillende sites voor onderdelen waren tientjes duurder dan Bosch.

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

maartenbakker

Golden Member

Weer een item voor het lijstje "rare onnodige structurele mankementen aan Bull Shit Hausgeräte". Ik zou aan de hand van dat ene Duitse geval voorzichtig vermoeden dat de onderdelenvoorraad uitgeput was omdat het mankement zo vaak voorkomt (dat de monteur de diagnose stelt zonder verder te zoeken, is veelzeggend).

Erg ver uit garantie zal hij niet eens geweest zijn als ik het zo inschat.

Mooi dat je het in elk geval goed hebt kunnen verhelpen. Met een beetje geluk haal je nu wel een redelijke afschrijvingstermijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."