Betekenis rechthoeken over lijnen in schema

Goedemorgen,

Ik had een klein vraagje over een schema dat ik probeer te ontcijferen. Ik ben heel ver gekomen, maar een symbool begrijp ik niet, en voor twee symbolen zou ik graag bevestiging hebben :)

http://static.tweakers.net/ext/f/rGPoc4oVajgOnPG3ybV83Lli/full.png

Allereerst, zoals de titel van dit draadje zegt: wat zijn eigenlijk die twee rechthoeken over de lijnen, aangegeven met oranje cijfer 3? Zijn het wat de engelstaligen 'ferrite beads' noemen, of iets heel anders?

Dan, volgens mij is 2 een (thermische) motorbeveiliging en 1 ook, maar wat is het verschil precies? Of is 1 een noodstop?

Alvast bedankt :)

1 is een beveiligingsautomaat voor de hulpspanning.
2 is een motorbeveiligingsschakelaar
3 zijn smeltveiligheden. Wel vreemd dat die er zitten, zijn overbodig omdat 2 er al voor zit. Ook vreemd dat ze maar in twee fasen zitten.

Met dien verstande dat 1 en 2 bij elkaar horen.
Contact 1 zit IN de motorbeveiliging (2) gebouwd.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 1 september 2015 08:58:19 schreef MGP:
Met dien verstande dat 1 en 2 bij elkaar horen.
Contact 1 zit IN de motorbeveiliging (2) gebouwd.

In dit geval niet MGP, 1 is gewoon een automaat voor de stuurstroom. Bij 2 zitten inderdaad nog hulpcontacten, maar die zijn hier niet getekend.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rbeckers

Overleden

Moet er niet een waarde/type staan bij die smeltveiligheden?

GJ_

Moderator

Op 1 september 2015 09:40:58 schreef Lambiek:
[...]
In dit geval niet MGP, 1 is gewoon een automaat voor de stuurstroom. Bij 2 zitten inderdaad nog hulpcontacten, maar die zijn hier niet getekend.

Daar kunnen we niks van zeggen omdat het schema niet volledig is. Het kan best het hulpcontact van de MBS zijn.
Er staat geen componentnummer bij en ook geen contactnummer. We tasten dus in het duister.

Op 1 september 2015 11:08:10 schreef rbeckers:
Moet er niet een waarde/type staan bij die smeltveiligheden?

Zoals ik al zei: het schema is niet af. Als het bij een machine zat: waardeloos.

mvdk

Golden Member

Zou het schema misschien iets met de oplossing van dit probleem te maken kunnen hebben: http://www.circuitsonline.net/forum/view/95311 ?
Dan is het gewoon de bijsluiter, en die hoeft toch niet compleet te zijn met de installatiebijzonderheden ?

Kruimel

Golden Member

Op 1 september 2015 08:54:03 schreef KlaasZ:
[...] Ook vreemd dat ze maar in twee fasen zitten.

Dat maakt toch niet uit als er geen neutraalfasedraad is?

Groet,
Kruimel

edit: Aangepast ivm commentaar van KlaasZ.

Wat is een neutrale fase?

Misschien handig als de topicstarter aangeeft waar hij dit schema vandaan heeft.

Sine

Moderator

Dit lijkt inderdaad verdacht veel op een bijsluiter.

En ook verdacht veel op het vervolg van http://www.circuitsonline.net/forum/view/95311

Als de TS niet weet wat een smeltzekering in een schema is, dan is het zwaar de vraag of het verstandig is om zelf verder te klooien.

GJ_

Moderator

Op 1 september 2015 08:54:03 schreef KlaasZ: Ook vreemd dat ze maar in twee fasen zitten.

De middelste fase is gewoon een doorverbinding, daar zit geen elektronica achter. Het is gewoon een goedkope softstarter.

Op 1 september 2015 13:07:13 schreef mvdk:
Dan is het gewoon de bijsluiter, en die hoeft toch niet compleet te zijn met de installatiebijzonderheden ?

Het is wel handig als duidelijk is wat er bedoeld word, anders is het nog steeds een waardeloze bijsluiter.

Ik heb een aanwijzing gevonden:http://www.kimo.de/index.php?file=produkte/sa/softcompact/PSC-05-10-06…
In het aansluitschema van de SM2 is te zien dat in de eerste en derde fase een triac zit, en in de middelste niet. Die smeltveiligheden zijn dan zeer waarschijnlijk supersnelle patronen om de triacs te beschermen.

GJ_

Moderator

Op 1 september 2015 13:19:59 schreef Sine:
En ook verdacht veel op het vervolg van http://www.circuitsonline.net/forum/view/95311

Dat topic ging over een regelaar, dat is dit niet. Of TS is ergens het spoor bijster geraakt en probeert nu met een goedkope softstarter een motor te regelen, of het is een ander probleem.

Nee, het is niet gerelateerd aan dat (stokoude) topic dat hier en daar gelinkt wordt ;) Voor mensen die benieuwd zijn naar de uitkomst: uiteindelijk bleek de motor gewoon veel te zwaar te lopen door overmatige slijtage, en is de complete constructie (motor, frees, ophanging) vervangen.

Het plaatje komt uit een datasheet van de afgebeelde DC injectie rem: http://www.rtw-antriebstechnik.com/Deutsch/InfoZone/Download/Lektromik… pagina 18, maar dat leek me in eerste instantie niet relevant.

Op 1 september 2015 13:19:59 schreef Sine:
Als de TS niet weet wat een smeltzekering in een schema is, dan is het zwaar de vraag of het verstandig is om zelf verder te klooien.

Nounou, ik kan geen schema's lezen, is dat een reden om dan te denken dat ik verder niks kan? :P Ik hen een opleiding gehad in werktuigbouwkunde, en daar leer je inderdaad niet dit soort schema's lezen, dat klopt. Meestal wordt ik uit de begeleidende tekst wel wijs, maar nu stond er inderdaad helemaal niets bij (had er een type zekering gestaan, dan had ik dat wel herkend). Daarom doe ik nu mijn best het wél te leren.

mvdk

Golden Member

Nou ja, sorry hoor. Ik heb er de tijd voor om even verder te kijken, doe ik bij meer topics. En soms trek je met zo'n opmerking en zo'n linkje de discussie wat verder. De heel behulpzame forumleden hier hebben altijd wat graag wat meer info, dan krijg je ook betere antwoorden terug.
En ook bedankt voor de uitleg hoe het met dat andere topic is afgelopen.