PCB vraag: wat is de functie van dit raster?

Ik heb sinds kort een nieuwe thermostaat gekocht en was benieuwd naar de elektronica aan de binnenkant. Zo valt het me op dat er een soort van schuim blokje tegen de temperatuur sensor aanziet voor waarschijnlijk een betere meting. Maar daarnaast zit een groot raster en twee contactpunten naar twee metalen plaatjes naar de voorkant. Ik dacht dat aan een dipool antenne naar de gateway maar die zit denk ik bovenaan op de pcb. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?

Hier links naar de foto's, je kan inzoomen door te scrollen voor als je de componenten beter wil zien.
voorkant
achterkant
behuizing

het lijkt wel een touch sensor, aan de traces op de achterkant te zien.

heb even geen tijd om datasheet IC op te zoeken achterop het massavlak, maar kan een capacative touch controler zijn.

antenne lijkt bovenop te zitten als ik die RC netwerkjes zie. (2 kwartronde cirkels, onder de buttons)

GMT+1
Sine

Moderator

Altijd leuk als je er ook bij vermeld wat voor een thermostaat het is, het lijkt te gaan op een honeywell-iets

De contactpunten zijn waarschijnlijk voor de bedieningselementen op het front van de thermostaat.

dat gehokte patroon is niet meer dan een andere manier van het uitvoeren van een massavlak, dat is op die plek wellicht gedaan zodat er geen te groot massief kopervlak rond de sensor aanwezig is.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 1 september 2015 11:35:16 (32%)

Kruimel

Golden Member

Lijkt er inderdaad op dat ze een elektrisch massavlak wilden bouwen zonder een thermische barrière op te zetten.

Groet,
Kruimel

Arco

Special Member

Raster als ground wordt veel gedaan, wij doen het ook meestal, het voorkomt kromtrekken van de printplaat.
Vooral bij grote printen met éénzijdige (massieve) massavlakken wil de pcb makkelijk kromtrekken bij de fabricage en solderen van het PCB...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Dat wist ik (of in elk geval, dat het gedaan werd, niet dat jij specifiek dat deed), maar ik had het persoonlijk nog nooit met zulke dunne banen gezien.

Groet,
Kruimel

edit: Op de rest van de print is het ook anders.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 1 september 2015 12:32:54 (39%)

Sine

Moderator

Precies, het doen zal hier ook wel niet zijn om kromtrekken te voorkomen maar puur om geen thermische massa te creëren.

Bedankt allemaal voor de reacties! Inderdaad vergeten te vermelden wat voor thermostaat het is, het is de Honeywell Round Modulation. Heb nog maar eens gekeken in handleidingen en daar staat inderdaad op 1 afbeelding dat er een touch plek is aan de voorkant, zie hier. Aan de voorkant zitten geen fysieke buttons dus het leek mij raar dat er daarom twee contactpunten zitten. Zijn die twee contactpunten die naar twee losse metalen plaatjes gaan dan voor de capacitieve functie?
Dat van het raster had ik nog niet eerder gezien, dat kan dus of tegen het kromtrekken zijn of in dit geval waarschijnlijk vooral voor het voorkomen van een thermische massa.

elmowww

Golden Member

Bij een capacitive touch wil je wel een afscherming naar de achterkant toe, maar je wilt geen grote capaciteit creeren naar je massa toe.

Dus waarschijnlijk is dit een vlak wat wel een potentiaal legt op een bekend vlak, maar zo min mogelijk parasiteire capaciteit heeft toegevoegd.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

het lijkt een CY8CMBR2044 te zijn.
staan 2 appnotes, interessant om te lezen:

CY8CMBR2044: Four Button CapSense® Controller
http://www.cypress.com/products/cy8cmbr2044

in de datasheet worden hatches aangeraden:
http://www.cypress.com/file/122496/download

GMT+1
Hensz

Golden Member

Op 1 september 2015 14:32:53 schreef kirbydirby:
Zijn die twee contactpunten die naar twee losse metalen plaatjes gaan dan voor de capacitieve functie?

Zijn ze niet voor de backlight van het display?

Don't Panic!
Kruimel

Golden Member

Op 1 september 2015 22:28:12 schreef Progger:
het lijkt een CY8CMBR2044 te zijn.
staan 2 appnotes, interessant om te lezen:
[...]

Goeie bak leesvoer zeg, dat je dat nog hebt uitgezocht. Maar dat maakt het dan wel duidelijk, het is dus om de touchbutton.

@TS: is het ook meteen duidelijk wat de relevantie is van het vermelden wat voor apparaat het betreft. ;-)

Groet,
Kruimel