USB stekker aan Garmin Nuvi autolader maken?

Voor mijn Garmin Nuvi 2595LM navigatiesysteem heb ik een autolader met stekker voor in de aansteker. Met dat ding in de aansteker laadt hij de batterij en kan ik tegelijkertijd de navigatiefunctie bedrijven.

Nou kwam ik op de gedachte om in plaats van die lompe stekker voor in de aansteker er een USB connector aan te zetten en die in een inbouw USB stopcontact te steken. Zoiets:
http://www.autostyle.nl/media/catalog/product/cache/image/4c0979177f086bc2cb6773576b66583e/u/s/usb_adapter_met_2_poorten_voor_inbouw_zwart_eu_e1093_22_1.jpg

Mijn lader ziet er zo uit:

Overzicht met dun antennekabeltje voor verkeersinfo ontvangst.

Micro USB voor achter in de Garmin

Ronde kabel vanuit de micro USB connector

Zwart blokje, waarvan ik de functie niet ken, maar waar de antennekabel voor verkeersinfo in gaat.

Kabel van het zwarte blokje naar de aansteker-stekker. Lijkt een beetje op twee-aderige kabel, maar een helft heeft een ronde doorsnede en de andere helft heeft een rechthoekige doorsnede. Er staat niks op.

Verder in de volgende post, want ik heb het maximum aan plaatjes bereikt.

En hier de stekker voor in de aansteker:

Nou had ik eerste instantie het idee om domweg die aansteker stekker eraf te knippen en de plus en min aan de juiste pinnen van een USB connector te zetten, maar nu ik me wat meer in het ding verdiept heb, ben ik er niet zo zeker van of het wel zo simpel is.

Ik weet dat de Garmin herkent of ie aan de autolader of aan een PC hangt, naar ik begrijp door een weerstand tussen pin 4 en 5 van de micro USB. Waar die weerstand fysiek zit, weet ik niet. Als de Garmin denkt dat ie aan de PC hangt, wil hij updaten e.d., maar niet navigeren.

De functie van het zwarte blokje waar de antennekabel voor het RDS signaal ingaat is me ook niet duidelijk. Is dat een soort van connector die het antennesignaal in de ronde kabel naar de micro USB stekker stopt. Of zit daar ook nog iets van functionaliteit in?

De kabel tussen het zwarte blokje en de aansteker-stekker ken ik niet en omdat er niks opstaat weet ik ook niet waar ik naar moet zoeken om te weten hoeveel aders er in zitten. Is dat twee-aderige kabel, of zitten er meerdere aders in, verdeeld over twee "groepen".

Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een antwoord op de vraag of er uit deze aansteker stekker alleen een plus en min draad komt, of dat er meer in zit.

Ik kan niks open maken om te kijken zonder het te slopen en bij de pennen van de micro USB connector kom ik met mijn multimeter niet bij.

Iemand een idee hoe dit in elkaar zit?

mvg Kilian

in die plug zit een converter naar 5v. tevens is die dikke stugge kabel een antenne voor TMC ontvangst..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

en waarom koop je zo geen sigaretteplug met 2draden aan, steek je daar die stekker in en monteer je alles achter je dashboard. dan zie je die lompe stekker ook niet meer

http://g02.a.alicdn.com/kf/UT80k5DXepXXXagOFbXV/109241680/UT80k5DXepXXXagOFbXV.jpg

ik had er zo ene aan men zekeringkast gehangen in de auto zodat de originele sigaretteplug vrij blijft voor bv de GSM te laden

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 1 september 2015 14:20:19 (20%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Op 1 september 2015 14:14:01 schreef testman:
in die plug zit een converter naar 5v. tevens is die dikke stugge kabel een antenne voor TMC ontvangst..

Die dunne kabel met dat plugje is de antenne volgens mij.

Op 1 september 2015 14:14:01 schreef testman:
in die plug zit een converter naar 5v. tevens is die dikke stugge kabel een antenne voor TMC ontvangst..

De antenne voor TMC ontvangst is dat aparte dunne kabeltje met die haakse plug, die je in dat zwarte blokje steekt. Doe je dan niet dan heb je geen verkeersinfo. Bedoel je dat er nog een tweede antenne in de dikke kabel zit?

Op 1 september 2015 14:19:05 schreef fcapri:
en waarom koop je zo geen sigaretteplug met 2draden aan, steek je daar die stekker in en monteer je alles achter je dashboard. dan zie je die lompe stekker ook niet meer

[afbeelding]

ik had er zo ene aan men zekeringkast gehangen in de auto zodat de originele sigaretteplug vrij blijft voor bv de GSM te laden

Ik wil zo'n ding met twee USB uitgangen in de middenconsole knutselen. Dan kan er ook de iPad in. Ik moet wel een USB contactdoos voor het juiste amperage nemen, want die Garmin trekt nogal wat stroom, als het mevrouwtje de weg voor me zoekt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 1 september 2015 20:20:02 (47%)

Arco

Special Member

Je kunt toch zo'n ding simpel in je 12v plug steken?: http://www.action.nl/dymond-duo-usb-autolader-mini

Ik moet wel een USB contactdoos voor het juiste amperage nemen, want die Garmin trekt nogal wat stroom

Hoeft niet perse alle stroom te leveren, bij pieken springt de interne accu wel even bij...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank voor de reactie. Leuk dingetje. Mijn probleem is echter niet hoe ik een USB "contactdoos" in mijn auto krijg, maar hoe ik een USB connector op de plek van die aansteker stekker aan die rare Garmin kabel krijg, en of dat ueberhaupt kan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 1 september 2015 20:20:19 (39%)

RAAF12

Golden Member

Op 1 september 2015 14:12:39 schreef Kilian:
De functie van het zwarte blokje waar de antennekabel voor het RDS signaal ingaat is me ook niet duidelijk. Is dat een soort van connector die het antennesignaal in de ronde kabel naar de micro USB stekker stopt. Of zit daar ook nog iets van functionaliteit in?

Yep, daarin zit een IC met FM band ontvanger om de RDS/TMC info naar de navigatie te sturen. Stemt zelf af op de sterkste FM zender in de buurt met verkeersdata. Als de antennekabel gestrekt ligt (als een dipool) vangt ie het snelst in op een kanaal.
Die dikke kabel die eruit ziet of ie 2 aderig is, heeft afschermmantels, daarom zowel de 5V voeding als een simpele FM dipool.

Arco

Special Member

USB kabels kun je toch in alle geuren en kleuren (en lengtes) krijgen? Dus lijkt me geen probleem, alleen even netjes wegwerken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Dat USB ding op de foto heb ik 2 weken in de auto gehad, en weer buiten gesmeten. Het ding stoort als de ziekte op de radio :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@RAAF12: Bedankt voor de info. Klinkt als logisch. Wat is de functie van de dipool in de dikke "twee aderige" kabel? Heb je een idee welke kabel dat is, fabrikant of datasheet?

@Arco: met een commercial off the shelf USB - Micro USB kabel denkt de Garmin dat ie aan een PC hangt, dus doet ie niet navigeren en heb ik geen file informatie..

@Shiptronic: Heb je geprobeerd een RF afscherming om dat USB ding te maken, voor je dat ding weer buiten zwiepte?

Mvg Kilian

Op 1 september 2015 19:30:39 schreef Shiptronic:
Dat USB ding op de foto heb ik 2 weken in de auto gehad, en weer buiten gesmeten. Het ding stoort als de ziekte op de radio :(

Vanmiddag dat ding van de foto ingebouwd. Vooralsnog geen enkele storing op mijn autoradio....

RAAF12

Golden Member

Welk type kabel het is weet ik niet. Het werkt als antenne ongeveer gepiekt in het midden van de FM omroepband.Ik heb iets soortgelijks van Tomtom ooit eens open gehad. Van ouwe 300 Ohm lintkabel kan je ook simpele antenne's maken. Daarom is de kabel breder dan bijvoorbeeld plat netsnoer.

http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDYwMA==/z/bvEAAOSweW5VNQ3s/$_12.JPG

je kan met zo'n adapter die lader achter het dashboard verwerken.

die kan je dan met zo'n plug naar voren brengen:

http://i.ebayimg.com/00/s/NjAwWDYwMA==/z/fCwAAOSwEeFU~lXK/$_12.JPG

nadeel is dat je aparaten altijd in dezelfde usb-plug moeten, dus veel voordeel heeft een socket dan niet.

GMT+1
Hensz

Golden Member

Overigens heeft jou Garmin een mini-USB-aansluiting, geen micro.
http://briansweet.me/blog/wp-content/uploads/2012/07/mini-micro.jpg

Don't Panic!
RAAF12

Golden Member

Yup maar de Ts heeft een aangespoten 12 naar 5v stekker. Ga je die kappen dan moet je ook aan de antennekabel gaan lopen deddelen. Met risico dat de FM ontvangst terugloopt. Tis erg marginaal de ontvangst met die dingen..

Bedankt voor de reacties. Ik vrees dat er weinig anders opzit dan die sigarettenaansteker-stekker open te maken om te zien wat er nou precies inzit, behalve de dc converter.

RAAF12

Golden Member

Kon ook geen teardown of rontgenbeeld van de kabel op het net vinden. Ik weet uit ervaring dat bij het Tomtom kastje een platte kabel zit +5V met massa en dubbele screening voor de antenne. Lijkt op een 300Ω lintlijn. Maar die Garmin is heel anders van opbouw, helaas.

Het TMC kastje kan trouwens makkelijk open als dat ooit nodig mocht zijn. Beetje rondom verwarmen dan laat de lijm los en trek je gelijktijdig de helften van elkaar. Eerst de fuse verwijderen.

edit

Wellicht zit de adapter stekker ook rondom gelijmd kan ik zo niet zien op je foto, als die ultrasone gesealed is wordt het snijden :-(

fripster

Golden Member

of rammen met een hamer... naar aanleiding van een tip op CO eens gedaan met (een Garmin Nuvi) voedingsunit (zelfde als in dit topic): 1 droge klap en het ding splijt perfect op de naad open. Mijn broer kon zijn ogen niet geloven..

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Ik ben ook gek op klappen met een hamer, maar ga het toch maar met mijn vriendje Dremel en een slijpschijfje doen. Zodra ik tijd heb en het ding even kan missen. Ik moet hem niet de vernieling inhelpen, want het is een duur kabeltje: http://www.amazon.com/Garmin-Receiver-Lifetime-Subscription-010-00896-…

Weet jij @Fripster nog wat er in zit?

Ik heb nog steeds moeite met het verhaal van die antenne in de kabel. Best kans dat die er inzit, maar zou die dan ook gebruikt worden? Waarom dan een apart kabeltje, zonder welk ik geen TMC ontvangst heb?

Ik vond dit op een Russische site: https://www.drive2.ru/b/1279916/
Het zou een GTM35 zijn, maar mijn Russisch is niet meer wat het geweest is.

En hier een GTM25: http://www.ebay.com/itm/Bare-Cable-GARMIN-US-CAN-GTM-25-FM-Traffic-Rec…

Je zou toch haast gaan denken dat er gewoon twee draadjes in die rare kabel zitten.

Ik heb nog nooit een 12-5V DC converter open gehad, maar ziet dat printje er als zoiets uit?

In een filmpje op YouTube zag ik dat er achter de plus pin in de stekker ook nog een glaszekering zit.

[Bericht gewijzigd door Kilian op maandag 14 september 2015 22:30:02 (33%)

fripster

Golden Member

Wij hebben destijds de voeding opengemaakt, en niet het TMC ontvangkastje. De voeding bevat idd alleen maar de voeding en verder niets. De TMC zit in het kastje halverwege, maar die hebben we niet opengemaakt...

De TMC ontvanger zit volgens mij in het kastje halverwege, en de insteekantenne heb je nodig om het ding te laten werken. Hoe de Nuvi ziet dat de voeding er aan zit en niet zomaar een USB kabel weet ik niet.

hope this helps!

fripster

[Bericht gewijzigd door fripster op maandag 14 september 2015 22:33:05 (30%)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Jazeker helps this. Hoe de Nuvi ziet dat ie aan de lader hangt is door een weerstand tussen pin 4 en 5 van de mini USB stekker. Waar die weerstand zit weet ik niet, maar is ook niet van belang, zolang die maar niet in de sigarettenaansteker-stekker zit. En daar lijkt het niet op.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 15 september 2015 23:30:05 (50%)

OK, stekker open. Er zit een zekering en een 12-5v dc converter in.Verder niks. Ik ga nu een USB stekker regelen en er aan frommelen. Zal laten weten hoe het verder gaat.

Vanavond weer even tijd om te prutsen en wat feedback te geven over wat ik geleerd heb.

De ogenschijnlijk twee-aderige kabel heeft een deel met een ronde en een deel met een platte doorsnede.

In het deel met de ronde doorsnede zit een koperdraad met rode kunststof mantel en daaromheen een geweven koperen RF afscherming, zeg maar a la coaxkabel. De rode draad is de plus van de DC converter naar het navigatiesysteem en tot mijn verrassing is de koperen afschermingsmantel gebruikt als de mindraad.

In het deel met de platte doorsnede is plaats voor twee draden, maar eentje is leeg en in de andere zit een koperen draad met witte kunststof mantel. Die draad is in de aanstekerstekker niet aangesloten en ik vraag me af wat de functie van die enkele draad is, zo die al een functie heeft. Toch iets van een antennefunctie, in combinatie met de externe TMC RDS antenne in de vorm van dat zwarte draadje? Of had het in het ontwerp de antenne moeten zijn, werkte dit niet en is men overgegaan tot het toevoegen van een externe antenne.

Voor mijn uitvoering is het niet relevant, want ik laat dat ding lekker zitten, maar ik ben van nature nieuwsgierig en vind het leuk te snappen hoe dingen werken.