Toshiba satellite C850D-102 gaat niet meer aan.

Ik heb een Toshiba sattelite C850D-102 die na 2 weken niet gebruikt te zijn geweest (vakantie) niet meer wil opstarten.
De Laptop is net 3 jaar oud en is niet echt veel gebruikt.
Als ik de voeding aansluit gaat er een lampje aan.
Druk ik op de aan/uit knop dan hoor ik "tak-tak" een geluid dat komt van de dvd brander waar ook kort een ledje op knippert, ook gaat het power ledje een seconde aan en dan weer uit, that's all.
Heb de deksel aan de onderzijde eraf gehaald en de dvd brander even eruit gehaald, de laptop is dan stil.
Er zit totaal geen leven in, de ventilator draait niet (zelfs geen poging daar toe) en ook de harddisk start niet. Het scherm blijft zwart.
Heb de 2 werkgeheugen bankjes er een voor een uit gehaald en in beide slots gehad maar niets.
Harddisk eruit gehaald ook niets.
Andere harddisk en werkgeheugen geprobeerd maar ook daar geen verandering.(deze waren wel goed komen uit een andere laptop.
Op internet wel wat gezien over opstarten met verschillende F toetsen ingedrukt en de esc toets maar geen beweging meer in te krijgen.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Ik heb niet zo heel erg veel verstand van computers maar dit is in ieder geval wat ik geprobeerd heb tot dusver.

Mvg Tien.

ook geprobeerd zonder accu (maar met adapter) op te starten? Houdt de accu de boel wellicht "dood"?

My 2C

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
mel

Golden Member

MIjn laptop doet het iig NIET, als je da accu verwijderd..mischien ligt dat aan het merk..
maar ik denk eerder een paar overleden elco,s in de voeding.OF een kapote voedingsadapter.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zonder accu ook geprobeerd zonder resultaat, power lampje licht een seconde op.
Voeding werkt op een andere laptop wel.
Heb het moederbord warm gestookt met een haardroger zonder resultaat.
Elco's dacht ik ook omdat de laptop 2 weken stil had gestaan, maar hij is maar krap 3 jaar oud?
Wat opvalt is dat hij volgens mij de accu ook niet oplaad terwijl het ledje van de voeding wel brand als je de voeding eraan hangt.

Mvg Tien

Arco

Special Member

Sommige laptops werken niet zonder accu (of met een defecte accu). Weinig gebruiken is ook niet bevorderlijk voor de accu conditie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

maar hij is maar krap 3 jaar oud?

Mee terug gaan naar de winkel waar je 'm gekocht heb, van een laptop mag je verwachten dat deze langer dan 3 jaar meegaat bij normaal gebruik. De accu is wel een "slijtage" artikel, als die defect is zul je zelf een nieuwe moeten kopen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 2 september 2015 11:31:16 schreef Tien:
Druk ik op de aan/uit knop dan hoor ik "tak-tak" een geluid dat komt van de dvd brander waar ook kort een ledje op knippert
Mvg Tien.

Het lijkt erop dat hij geen "bootsector" of HD vindt, en omdat hij ook de DVD aftast naar een opstart mogenlijkheid hoor je de "tak tak" van het zoeken van de DVD speler... Even in het bios kijken of de HD gevonden wordt, en met een systeem DVD eventueel de bootsector repareren.

@ Supergeleider:
Kan niet in de BIOS komen want de laptop gaat gewoon niet aan, start helemaal niet op, doet helemaal niets.

Mvg Tien.

Nee dat TakTak heeft helemaal niks te maken met zoeken naar een OS om van te booten.

Dat is een normaal geluid dat meerdere laptops doen bij het starten.
Dat is gewoon een reset die het DVD station uitvoert, niks meer of minder.

Ook je laptop reset zichzelf bij het starten en doet dan normaal een snelle diagnose van het systeem voor je de BIOS melding ziet.

Jouw laptop schakelt zichzelf na de reset onmiddellijk uit.
Vermoedelijk kortsluiting ergens op het moederbord.
Hebben je usb poorten geen sluiting? Al eens gezien bij een laptop vroeger, zelfde verhaal en toen bleek 1 van de usb poorten in kortsluiting te liggen. Bekijk dus alle pinnen van alle aansluitingen met een lamp intern of je niks verdachts ziet. Bvb gebogen pinnen.

Als je zeker bent van niet dan is er weinig goed nieuws te melden, dan heb je grote kans dat het moederbord zelf defect is. Onmogelijk te repareren. Wel kan je soms op internet voor een prikje een nieuw moederbord verkrijgen voor je laptop. Dit heb ik gedaan voor mijn zusje haar Sony VAIO laptop, daar zit nu al zo een 2 jaar een nieuw moederbord in.

Als ik alles lees dan vrees ik dat het einde verhaal van je laptop is.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

@crossFireX:
Wel raar er was niets aan de hand met de laptop voor dat ik op vakantie ging.
Heb het ding gewoon netjes afgesloten en de stekker uit het stopcontact gehaald vanwege mogelijk onweer.
En naar mijn weten zat er ook geen netwerkkabel in.
Ik kan die USB contacten wel na kijken maar daar is in vakantie tijd niets mee gebeurd.

Mvg Tien.

laptop op 1 hoek op een potlood zetten en dan licht de laptop omlaag duwen op die hoek, terwijl je het ding aanzet. werkt 1 hoek niet probeer een andere hoek, soms zit er een los contact op het moederbord wat door torderen weer contact maakt. eenmaal opgestart werkt het ding wel gewoon.. heb dat al vaker meegemaakt..

heb je al geprobeerd om de accu eruit te halen, backup batterij en adapter voor 5 minuten eruit en dan aanzetten? dat is een full reset, zelfs met doorgebrande accucontroller ic's wil er dan nog weleens leven inkomen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: dat torderen van het moederbord wil ik morgen nog wel even proberen,dat van die backup batterij en de accu eruit heb ik al meerder malen geprobeerd zonder succes.

Mvg Tien.

Omdat het weer ook al niet mee werkt ben ik nog maar even met de laptop aan de gang geweest.
Met een potlood overal aan het drukken geweest op het moederbord en dan aan te zetten maar ook geen resultaat.
Heb toen het ding maar weer in elkaar gezet en nog maar eens op geprobeerd te starten maar nu deed zich weer een ander probleem voor.
Met de voeding eraan blijft hij nu aan de gang met te proberen op te starten, dus het power lampje gaat 1 seconde aan en dan een seconde uit enz.
Dit doet hij niet op de accu.
Ik denk dat ik toch maar eens een bezoekje ga brengen bij de winkel maar ik denk dat ik daar niets mee bereik behalve een grote rekening als ik hem daar ter reparatie aan biedt natuurlijk.
Toch heel erg raar dat een laptop gewoon perfect werkt tot op de laatste dag en 2 weken later zo dood als een pier is.

Mvg Tien.

Arco

Special Member

Als je nog een andere power supply hebt kun je die eens proberen. Rotte elco's geven ook zulke problemen.
(ik weet niet of die adapters zonder mechanisch geweld makkelijk open kunnen om er eens in te kijken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aan de netvoedings adapter ligt het niet, heb al een andere geprobeerd.

Mvg Tien.

Er is dus zoals ik eerder zei wel degelijk iets mis met het moederbord.

Op de adapter aangesloten reset het moederbord zichzelf, in een oneindige lus.

Een kortsluiting dus ergens in het circuit.

Wat je ook eens kan proberen is alles wat niet echt nodig voor het starten verwijderen.

DVD station eruit, harde schijven er uit, enkel de power adapter op de externe aansluitingen. Alsook de WiFi en Bluetooth module. Haal er ook 1 geheugen latje uit en probeer opnieuw of je de bios kan zien. Niks? Verwissel het ram even met het andere latje en probeer opnieuw.
Als je handig bent, verwijder dan even de koeling van de AMD chip, en licht die even uit zijn voetje. Installeer hem opnieuw met wat verse koelpasta. Dat zijn echt Worst Case scenario's.
Maar proberen kost niks.

Nog niks? Sorry dat is echt einde verhaal... Pas wel op als je hem binnen doet voor hoge kosten! Zelfs een nazicht waarbij ze je eerst bellen voor reparatie kost je mogelijks geld.

Tja het blijven zeer tere dingen computers, ikzelf had ook een acer laptop lang geleden die van de ene op andere dag het begeven had.
Niks aan te doen, moederbord stuk. Dit na 2 jaar, juist uit garantie.

Tja inderdaad het blijft vreemd, maar waarom gaat een TV of wasmachine plots stuk? Weet jij het antwoord? Er is altijd wel iets mis, maar waarom ging het mis?

Zo heb ik vroeger in een desktop PC eens van iemand een dvd drive vervangen, een klusje van niks. Na de werken bleek de pc het niet meer te doen, ander moederbord was de enige oplossing.

Dit zelfs met antistatische armbandje en werkvlak.

Sorry Tien, maar deze vlieger zal niet meer op gaan.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

op het werk had ik ook een pc die niks meer deed.
alles afgekoppeld, klavier eruit, ventilator losgekoppeld en de pc zo aangezet en paar uur laten staan.
boel werd loeiheet binnenin (was toch al kapot, dus niks te verliezen).

dan de pc afgezet, harde schijf erin, ventilator aangesloten en pc opgestart. en werkte weer gewoon.
ik had namelijk al een vermoeden dat de grafische chip de oorzaak ging zijn, daarom liet ik die eens goed heet komen. heeft waarschijnlijk een rotte soldering tenietgedaan door de hitte en starte erna weer op.
door het lange stilstaan, is het MB misschien eens goed afgekoeld (waarschijnlijk geen verwarming in huis toen je weg was), en door het krimpen van allerhande metalen is er een soldering gebroken.

als het MB bij opstarten geen grafische chip vind, stopt die er ook onmiddelijk mee

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

nVidia chipsets waren een tijd lang berucht om dit soort gedoe.

Al verwacht ik in deze laptop andere problemen. Mogelijk is de accu in de tussentijd ontladen geraakt en heeft de laadelectronica het bij aansluiten begeven. Die zit geïntegreerd met het een en ander aan spanningsregeling richting moederbord meestal.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Yep, als die probeert op te starten in een loop zit er iets fout in het powercircuit. Ik heb er een staan (Acer) die na 5 keer elke keer gewoon opstart. Deze doet dat niet, de bekende föhnblaastruck op het mobo even doen. Als die dan wel opstart is het een elco. Overgangsweerstand in de laadplug/chassisdeel komt ook voor, die pluggen moeten niet heet worden. Na een aantal jaren is dat soms het geval.

Ja, maar in zijn laptop zit geen aparte GPU...

Het is een APU van AMD met ingebouwde grafische kern.

Dus dan word het moeilijk, hij kan hem eens uit zijn voetje lichten.
Misschien slecht contact, als hij geluk heeft.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
RAAF12

Golden Member

Ff een externe monitor aansluiten en kijken of er iets te zien is. De föhn op het voedingcircuit op het mobo richten kan ook nuttig zijn. Been there, done that :-)

De Fohn truck had ik al geprobeerd. Zie mijn 2e post.
Die processor uit zijn voetje lichten zou ik nog kunnen proberen.
Hij doet toch niets meer dus......
Externe monitor ook aan gesloten maar ook daar blijft het beeld zwart.

Mvg Tien.

Heb je hem al eens een dag aan de lader laten staan?
Kan dat de accu te diep ontladen is het mobo ziet een te grote laadstroom
en schakelt dan af.
Of een andere accu zien te lenen om te testen.
Heb dit probleem ook met een oude laptop die ik voor hele oude software gebruik.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl