Exquisit koelkast koelt niet meer, lijkt of er water in loopt

Gisteren begon het vriesvak van onze koelkast te ontdooien. We hebben de boel eruit gehaald en verder drooggemaakt.
Vandaag ontdekte ik echter dat de koelkast niet meer koelt. Het hoort alsof er water doorheen stroomt, dat was voorheen ook niet.

Heeft iemand enig idee wat dit is? Hij is pas 8 jaar oud, volgens mij is dat niet zo oud voor een koelkast.

Bij voorbaat mijn dank!

Gasbellen in de vloeistof. Dat houdt ook automatisch weer op, net zoals het koelen.

De oorzaak? Gas tekort, einde oefening

Oftewel, kapot, niet te repareren?

helaas ja, er zit een lek ergens in de leidingen. een klein lek kan nog heel lang blijven werken, maar op een bepaald punt is de hoeveelheid koelmiddel zo laag dat de kast niet meer wil koelen. als dit niet is opgevallen in de afgelopen maanden, zal het lek vrij groot zijn en miss wel een bult hebben veroorzaakt op de wand in de koelkast..

evengoed over en uit. als de motor gewoon draait verder is het systeem lek..

als je voor een nieuwe gaat kijken, zou ik wegblijven van een BSH group koelkast waar siemens en bosch onder vallen. door verkeerde keuze materialen rotten de leidingen weg en krijg je hetzelfde probleem.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Wat is eigenlijk de fabrikant van deze Exquisit koelkast?

Mocht je zin hebben, zou je dan eens foto's van de typesticker in de kast (meestal tegen de linkerwand onderin, soms verborgen naast de lade) en van de compressor en typesticker op de compressor kunnen plaatsen?

P.S. Helemaal met testman eens: wegblijven bij BSH (Bosch Siemens Hausgeraete = Bull Shit Hausgeraete) want die krijgen geheid hetzelfde probleem.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Compressoren zijn meestal wel OK, Danfoss of een ander bekend merk. Leidingen is meesal pisbakken ijzer of dunwandig alu. Het probleem word versterkt doordat molecuul grootte van R600A veel groter is dan R12 of R134A, dus veeel sneller ontsnapt. IDD in ieder geval GEEN Bosch Siemens. Je moet geluk hebben met een kast tegenwoordig....