380 Motor helpen met condensator

Een kennis van mij heeft een garagebrug. Deze brug wordt aangedreven door een 3 fase 380V motor. Het hefvermogen is zon 6 Ton.
Wanneer de brug echter over de 4,5 Ton wordt belast kan de motor vanuit de laagste positie de brug wel omhoog krijgen.
Echter, wanneer de brug vanuit stilstand dan weer een stukje hoger moet, zakt de spanning (380V) zo ver in dat de motor de brug niet meer omhoog krijgt. Sowiezo is de aanwezige 380V spanning wat lager door een lange verbinding naar de meterkast. Nu zou er een andere vertanding op de motor gezet kunnen worden, maar dan zou de brug (nog) trager bewegen dan hij nu doet.

Ik dacht, is het niet mogelijk om de (kortstondige) spanningsval die wordt veroorzaakt door de aanloopstroom op te vangen met een of meerdere grote condensatoren?

Een paar van deze bijvoorbeeld;
http://nl.farnell.com/epcos/b32362a3307j030/cap-film-pp-300uf-330v-scr…

Ik ben alleen meer thuis in DC spanningen, en heb geen idee hoe ik deze condensators met 2 polen over de 3 fasige motor zou moeten aansluiten.

Dus mijn vraag luid, als de motor in sterschakeling staat, waar moet dan de condensator worden geplaatst?

Alvast bedankt ;)

Aanloopcondensatoren worden gebruikt om 3 fazige motoren te laten draaien op 2 fazen.

Als je een te grote spanningsval hebt door de afstand moet je je kabel verzwaren. Hoewel om zon grote spanningsval te krijgen moet je al een heeeeeel lange kabel hebben.

Ik zou het eens proberen met een softstarter of een servosturing.

Prioritair zou ik wel de spanningsval aanpakken.

Misschien heb je de mogelijkheid de stuurkast om te bouwen naar een ster/driehoek shakeling.

Misschien is het al een ster/driehoek shakeling aangezien je zegt dat de brug zo traag is..... misschien blijft de sturing in driehoek draaien en schakelt hij niet over naar ster.

Een condensator kan voor DC inderdaad gebruikt worden als buffer, om pieken in het verbruik op te kunnen vangen. De spanning blijft dan ook stabieler en zakt minder in.

Voor AC is dit helaas niet mogelijk! Een van de eigenschappen van AC is namelijk juist, dat de spanning voortdurend varieert. Als je probeert om de spanning stabiel te houden met een condensator, ga je dus de spanningsbron (=de elektriciteitscentrale) tegenwerken!

Je kunt dus beter op zoek naar manieren om a) het verbruik te verminderen, bijvoorbeeld met een ster-driehoekschakeling, een softstarter of een frequentieregelaar, zoals Gunther74 voorstelt, of b) de aanvoer te verbeteren, bijvoorbeeld door kabel met grotere koperdiameter toe te passen.

DE OLDE

Overleden

Op 4 september 2015 16:14:19 schreef Gunther74:

Misschien is het al een ster/driehoek shakeling aangezien je zegt dat de brug zo traag is..... misschien blijft de sturing in driehoek draaien en schakelt hij niet over naar ster.

Ik neem aan dat het andersom bedoeld is . Van ster naar driehoek :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Bovendien, Die 300uF condensator van 115 euro zou je motor naar schatting zo'n 0.3 miliseconde kunnen helpen. je moet er 1000 kopen om hem 0.3 seconde te laten helpen.

Of een ster-driehoek in dit geval gaat helpen betwijfel ik: Het idee met een ster-driehoek is dat je alvast wat vaart maakt met de motor in "minder sterke" configuratie. Maar nu komt ie in de "sterke" configuratie al niet op gang. Dan zal ie dat ook niet doen in de zwakkere configuratie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 september 2015 16:39:37 schreef DE OLDE:
[...]

Ik neem aan dat het andersom bedoeld is . Van ster naar driehoek :)

Uiteraard foutje :)

Hmm ik lees nu beter....

- Je motor staat in ster
- Je spanning is 380V

Dan kan je de motor niet in ster/driehoek plaatsen.
Tenzij je motor foutief is aangesloten.
Staat op het plaatje 220v/380v dan kan je enkel in ster.

jerome

Golden Member

De spanning mag nog 20V in stuiken, dan nog zou die motor dat moeten kunnen als deze in goede staat is. Is de spanningsval meer dan 20V dan moet de bedrading aangepast worden. Het ziet er dus naar uit dat de zekeringen niet in verhouding zijn met de draad doorsnede wat oververhitting en brandgevaar kan betekenen.
Toch is het wel mogelijk een hydraulisch systeem met een ventiel aan te passen dat de motor onbelast kan aanlopen waarna het ventiel gaat schakelen naar de load. Zal echter geen goedkope optie zijn.

Misschien krijgt de motor 2 fazen en de nul in plaats van 3 fazen? Een motor kan zo ook (schijnbaar normaal) opstarten, maar onder vollast gaat het mis.

Op 4 september 2015 16:00:54 schreef Chagay:
... zakt de spanning (380V) zo ver in dat de motor de brug niet meer omhoog krijgt. Sowiezo is de aanwezige 380V spanning wat lager door een lange verbinding naar de meterkast...

Dus iemand heeft de spanningen op de motor al eens gemeten? Hoeveel bedraagt de spanningsval dan? Of is het maar een vermoeden?

Tradities en regels zijn er om te breken. Orde niet.
Shiptronic

Overleden

@Jerome, dat werkt niet bij een spindelbrug ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zal binnenkort even het schema uitpluizen, want degene die het heeft bedraad heeft er nogal een bende van gemaakt.

Zie onderstaande fotos;

https://www.dropbox.com/s/1ydxhh4tny7r768/2015-09-04%2009.25.39.jpg?dl…

https://www.dropbox.com/s/1ydxhh4tny7r768/2015-09-04%2009.25.39.jpg?dl…

evelo

Golden Member

Heeft het vroeger wel goed gewerkt?

Raar dat van de laagste positie vertrekken wel werkt? Mogelijk een mechanisch probleem? Misschien moeten er geleidingen opnieuw gesmeerd worden?

Heb even naar de foto's zitten kijken.

Kan enkel van de witte kabel zien dat dit een 3 fase kabel is.
Kan er niet uit afleiden of dit nu de voeding is of de motorkabel.

Dan zit er nog een zwarte kabel waarvan het lijkt dat de zwarte ader aan een aarddraad zit ?
En een aarddraad hiervan wordt als schakeldraad gebruikt ?

Kan van de opschuifcontacten de nummering niet goed zien.
Zeker checken of de relais onderling elektrisch vergrendeld zijn.

Kan je een foto van de motor(en)plaatsen ?

Als ik zoiets tegenkom en de werking is niet duidelijk dan begin ik met alle kabels los te halen.
Dan eerst motorkabel aan sluiten en daarna de voeding.
Noodstop/eindschakelaars uitzoeken en aansluiten.

Wat dan nog overblijft is verlichting en of stopcontacten.

@HD13,

ik ga binnenkort even langs om alles uit te pluizen.
Ik heb nog wel een foto van de motor, het lijkt alsof de witte kabel naar de motor toegaat;

https://www.dropbox.com/s/fi3kafmt9nmkqkk/2015-09-04%2009.24.14.jpg?dl…

bedankt voor de moeite ;)

Motor ziet er oud uit, probeer of je ergens een megger (isolatietester) kunt lenen.
En dan de wikkelingen t.o.v. van aarde en onderling testen.

Let ook op de spanningen op het motorplaatje.
Kan zo maar wezen dat het nog een 110/220Vac motor is.

Zwarte kabeltje is dus van de drukknoppen.
Gezien de kabels lijkt het er haast op dat dit op 1 fase is aangesloten.

ik zou in eerste instantie zeggen dat het probleem mechanisch is, gezien het ding wel werkt op de laagste stand. gezien de leeftijd van dit ding, kan er best een smeerpunt hoger op de geleiders al jaren nodig aan vet toe zijn.

ook kan er ( maar dat heeft geen toepassing op de hoogte van de brug) een probleem met een relais van de motor zijn. af en toe schakelt 1 fase niet mee ( of er zit een rot contact ergens ) en dan wil de motor natuurlijk niet. dat zou je kunnen testen door over de contacten te meten van de magneetrelais, en meten vanuit de fase naar aarde onder last, want tussen 2 fasen meten werkt niet als er een rot contact is in 1 fase.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

hoeft niets mechanisch te zijn , het zelfde als een koel compressor die onder druk moet optarten. als je de brug lat zakken laat je de ole druk weglopen. Eens je weer gaat stijgen begin je bij nul, eens de auto omhoog gaat loopt de druk op. eens in bewegin niets aa de hand maar als de boel stil staat moet de moter tegen de hoge druk aanlopen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

is het wel een brug met hydrauliek? want dan zou ik daar ook eerder aan denken, of een ventiel wat tegen langzaam terugzakken beschermt wat niet al te soepel loopt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

is moelijk te zien, kan ook met kabels zijn, maar dan geld hetzelfde als de kabels slap hangen en je begint te tillen kan de motor even op 0 aan lopen. soms helpt het om hem op de vergrendeling te laten zakken , maar dat is natuurlijk geen oplosing.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.