Stofzuiger Miele S291 plots stilgevallen

Hey vrienden van de elentriek!

Onze stofzuiger stopte bij het inschakelen plots met draaien, en wou nadien niet meer aan.

Ik veronderstelde dat er wel een zekering aanwezig zou zijn zoals bij meeste apparatuur, maar dat is dus niet het geval. Ik heb zelf Elektromechanica gestudeerd en haal graag apparaten uit elkaar dus zou ik echt graag het probleem opsporen en indien mogelijk vervangen/herstellen.

Maar dan heb ik wel hulp nodig, via Google vind ik niet meteen een schematic, dus zal het improviseren worden. Het rare is dat ik helemaal niks verbrand zie aan het IC/printplaatje

Het gaat om de Miele S291

Kan iemand helpen waar ik nog moet op letten? Hoe kan ik alweer zien of de IC stuk is?

Thanks
David

ondanks het niet vermelden van merk en type, zou ik zeggen dat het een miele stofzuiger is. deze heeft wrs de triac stuk op de print, op dat koperen koelblokje. miss nog de thermistor welke stuk is. zonder de triac trekt het ding zoveel aanloopstroom dat een 16A automaat makkelijk tript..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Merk en type ontbreken uiteraard weer eens...
(en de mistige foto's zijn ook niet erg handig om iets zinnigs te kunnen zien of zeggen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Breuk in het snoer van de stofzuiger, defecte schakelaar?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Jep sorry, type vergeten dom dom, Miele S291

Grappig, ik dacht eerst: een breuk? hoe kan dat nu zo ineens? en ja nu meet ik even de kabel uit, en blijkt dat de rode kabel niet doorgeeft langs de andere kant ... :/

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 5 september 2015 15:38:31 (31%)

dan begin maar bij de stekker, daar is vaak 1 ader gebroken. tenzij het normaal is dat het snoer altijd op maximaal wordt uitgetrokken met een zwevende stofzuiger tussen punt van zuigen en het dichtbijzijnste wcd, maar dan zou ik er 1 bijmaken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Of aan de kant van de haspel in de stofzuiger, ook daar breken de draden regelmatig af. Ik denk zelfs sneller als aan de stekker zijde.
Die is ook makkelijk te controleren, draad onder de klem verwijderen. Met een tangetje aan de binnendraden trekken of die er zo uit komt.

Bij de stekker is het een kwestie van de kabel proberen in te drukken in de stekker.

[Bericht gewijzigd door henri62 op vrijdag 4 september 2015 23:53:52 (14%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Thevel

Golden Member

Bij de stekker is het een kwestie van de kabel proberen in te drukken in de stekker.

Mijn broer heeft dat vroeger meegemaakt, hij kwam soms bij een ouder echtpaar waarvan de man zeer krenterig was.
Ook daar zat een breuk bij de steker, maar hij wilde geen geen geld uitgeven voor reparatie.
Dus daar werd altijd met z'n tweeën gezogen, zij zuigen, hij het snoer indrukken :)

Ik heb hier ook een oude stofzuiger die ik enkel gebruik voor als ik een tv afbreek de print te ontdoen van een laagje stof ;)
Hij valt soms ook gewoon uit en niet meer aan te krijgen tot na 1 uurke later dan stekker er in en ja hoor hij doet het terug.
komt omdat die dingen al eens warm komen en dan krijg je last van de thermische veiligheid.
Zeg niet dat het dit is maar zou dit zeker in acht nemen.

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken
evelo

Golden Member

Snoer kapot aan de kant van de stekker is een klassieker: toch nog persé dat laatste hoekje willen stofzuigen zonder de stekker in een ander stopcontact te moeten steken :)

ik denk dat de stofzuiger van Seb eerder last heeft van een thermische beveiliging op de koolborstel welke slecht contact maakt. de lopende stroom door de thermistor laat deze opwarmen en uitvallen. ding open halen en ontdoen van oxidatie kan al zat zijn om weer te laten werken. of de stofzak zit nogal dicht, maar dat zou het motorgeluid wel weergeven :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Thermostaten braken ook nog wel eens af. Ha naar motorgeluid luisteren en de zak vervangen?? Grappig, want meestal word er doorgegaan totdat er geen kruimel meer in de slang gaat....