DOLD temperatuurregelaar hysterese vergroten

Ik heb hier voor me een DOLD precisie temperatuurregelaar liggen, instelbaar van -30 tot +30°C met een instelbare hysterese tussen de 0,2 en 1°. Ik zou die willen gebruiken voor de koeling van een ruimte, de hysterese zou eerder van 1 tot 5° mogen zijn.

Inwendig zitten er 2 potentiometers. Eentje van 1K voor de temperatuursinstelling en eentje van 50K voor de hysterese. De 3 aders zijn aangesloten, eentje zit aan de voedingsspanning, eentje op het processorbord en de andere ook op dat bordje. Hoe de regelaar precies werkt is me niet duidelijk, wel is het zo dat er meer dan 50 weerstanden op zitten en enkele ic's op het processor bordje.

Mijn hoop was dat ik door het toevoegen van een extra (vaste) weerstand het bereik zou kunnen vergroten of door het monteren van een grotere potentiometer (vb 250K). Gezien de ingewikkelde bouw lijkt het me gokwerk.
De maximum instelling is de grootste weerstand tussen loper en voeding.

Heeft er iemand enig vermoeden over de werking van zulk een thermostaat?

De precisie is in dit gebruik niet van belang, de temperatuur zou moeten tussen de 2 en 6°C blijven. De voeler is een PT100 welke ingebouwd zit in het toestel.

Danku.

GJ_

Moderator

Waarom zou je die hysterese nog ruimer willen?

Omdat de koeling nogal sterk is en er minimum 6minuten tussen 2 koelacties zou moeten zijn voor de compressor. Er mag dus wel wat variatie op de temperatuur zitten.
Toepassing is voor een 'automatenshop' waar er meerdere producten in een gekoelde wand komen te zitten. De koeling is afkomstig uit een koelcel van 2x3 meter en moet nu een ruimte van 4x1 koelen. Theoretisch moet dat goed gaan, toch is wat grotere hysterese beter. Ik heb meerdere thermostaten en heb er intussen eentje omgebouwd naar een 500K ipv 50K potentiometer. Moet deze nog testen.
Geen idee hoe zo'n regelaar de hysterese bekomt. Inwendig is dit een flink stuk ingewikkelder dan een kamerthermostaat.

Arco

Special Member

Met 1 graad hysteresis moet er toch zeker wel 6 minuten tussen aanschakelen zitten. (of de isolatie van de ruimte moet zeer beroerd zijn... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Het koelen gaat vaak met een erg brede puls/pauze, is die cyclustijd niet instelbaar? Bij verwarmingen wil je bijvoorbeeld ook niet dat een magneetschakelaar iedere seconde staat te klapperen, met een solid state maakt het dan weer niks uit.

edit.
het is kennelijk geen PID regelaar dus dat precisie zal ook wel meevallen. En dan is er ook geen periodetijd die je in kunt stellen.

Die 6 minuten halen we bij de fruitkoeling niet als er warm fruit in zit. Dat is dan wel een koeling van 200KW waarmee er normaal 40.000kg per 24u wordt gekoeld. Maar als er bv 5000kg in zit met 20° vruchttemperatuur dan koelt de lucht zeer snel af bij een koelactie maar warmt ook snel weer op wanneer de koeling uit is. Dat wordt dan opgevangen door een minimum rusttijd in te stellen. Dat zou hier een optie zijn maar doe ik liever door een grotere hysterese dan door een tijdsrelais.
Een andere optie was het inzetten van een weerstand die je overbrugt bij inschakelen van de compressor waardoor je de 'gemeten' temperatuur wat zou beïnvloeden maar dan klopt je display bij een koelactie niet.
Bijkomend ga ik wel opletten om de voeler niet in de luchtstroom te plaatsen maar wel afgeschermd daarvan. Normaal plaatsen we die vlak naast/achter de ventilator van de verdamper.

[Bericht gewijzigd door Appel op zaterdag 5 september 2015 20:52:26 (29%)

Een pt100 voeler.

Ik heb de potentiometer voor de instelling van de delta T veranderd van 50K naar 500K.
In de middenstand haal ik ongeveer 1°. In de maximum schakelt de thermostaat tussen de 20,5°in en 16,5° uit. Dus 4° delta T. Ik had een nog groter instelbereik verwacht gezien de gekozen potentiometer. Toch is dit slechts maximaal 4°. Nu, dat is ruim voldoende. Ik kan ook nog een stukje kleiner, dus dat is prima zo.

De regelaars werden vroeger, 20j geleden, in fruitbewaring toegepast met een dT van 0,8. Het is verouderd spul maar het lag hier nog (heb er een drietal liggen geloof ik) en was een experiment waard. Een nieuwe regelaar kost gauw meer dan 150€...

Test geslaagd, ik vraag me enkel af hoe ze die dT eigenlijk regelen, de potentiometer zit aan 1 zijde aan de voedingsspanning, andere zijde kon ik niet zo snel terugvinden, die zit aan een andere (inwendige) trimmer.

Er zitten nog 2 uitwendig bereikbare potentiometers voor het instellen van de dode band (deze thermostaat kan ook een verwarming sturen) en het ijken van de voeler (weergave tot op 0,1°C en volgens de papieren erbij tot op +- 0,1 nauwkeurig)