is gewoon even om jullie menign te vragen.
dit ding zou 2*1000 w rms leveren in 4 ohm.
nu vraag ik mij af. hoe kunnen ze dat dan voor die prijs maken?
alleen de trafo al?
en ja het is met trafo is nogal zwaar ding :)
iemand trouwens opmerkingen over die amp?
naart schijnt zou die volgens de meeste vrij goed zijn en niet echt warm worden?
maar de meetse beginnen al direct over de "reputatie" van dap audio alhoewel ik er vrij content van ben.
iemand die toevallgi ook iets meer weet over het inwendige van dit ding :).

Tja, alles net iets te krap bemeten. En door chinese kinderhandjes laten maken :(

Zou hem zeker niet tot max belasten (als ie dat al haalt). Trafo is krap en elco's al helemaal. Kan alleen piekvermogenleveren, maar continu haalt ie zeker niet.

Plus dat zo'n versterker een heel stuk minder robuust is (minder reserves).

kheb naart schijnt toch al metingen gezien waar i dat haalt.
maar dan beginnen ze langst alle kanten het af te kraken maar de meeste hebben er dan ook nog nooit 1 open gegooit of 1 gebruikt maar hebben veel gehoord dat het slecht zou zijn.....
iemand die zo'n dingen al heeft open gegooit?

ahja en ik ging hem niet op de max belasten. ging twee subjes van 8 ohm/300wrms parrallel op elke kant zetten voor wat extra bas
dus hij zou maximum maar een 600 w rms mogen leveren dus ik denk dat dit moet lukken niet?

allé khoor zo vanalles de meeste zijn wel content maar dan is er iemand die hem heeft laten roken maarja wrsc 2 ohm der op denk ik
een p 1600 (of wast nu 1200) hadden ze getest met dummyload ergens anders en die kon redelijk goed mee op 2 ohm maar is idd niet aan te raden daarom enige mensen die al ervargn hebben met die amps?

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]

Een Lada is op zich een prima auto, haalt makkelijk 120 km/h, rijdt redelijk zuining en redelijk comfortabel, je krijgt er garantie op, maar onder de motorkap zit verouderde technologie, de auto is minder betrouwbaar dan anderen, hij is geassembleerd met hele goedkope arbeid, en hij heeft totaal geen status. Je zult er lang plezier van hebben, maar je zult vaak naar de garage moeten.

Een Audi is een geweldige auto, haalt nog makkelijker 120 km/h, rijdt heel zuinig en heel comfortabel, je krijgt er garantie op, en onder de motorkap zit de nieuwste technologie, de auto is betrouwbaar, hij is door gediplomeerde technici geassembleerd en hij heeft een hoge status. Je zult er lang plezier van hebben en regulier onderhoud is meestal voldoende.

Een DAP versterker zal redelijk klinken, redelijk betrouwbaar zijn en redelijk lang mee gaan.

Een QSC versterker zal heel goed klinken, heel betrouwbaar zijn en heel lang meegaan. Maar hij is een keer of 3 zo duur.

Het is maar net wat je wilt.

Op 12 augustus 2004 12:36:57 schreef Fuzzbass:
Een Audi is een geweldige auto, haalt nog makkelijker 120 km/h, rijdt heel zuinig en heel comfortabel, je krijgt er garantie op, en onder de motorkap zit de nieuwste technologie, de auto is betrouwbaar, hij is door gediplomeerde technici geassembleerd en hij heeft een hoge status. Je zult er lang plezier van hebben en regulier onderhoud is meestal voldoende.

Fuzzbass, hoe kom je er bij dat een Audi een geweldige auto is ?
Mooie praatjes en verhalen op de reclame en het meedoen met autorace's willen een betrouwbare beeld van de auto geven.
Ik heb een audi a3 gehad als leaseauto. Na zo'n 2 jaar (50.000 km) ging er van alles kapot.
Ik ben zeker 10 keer naar de garage geweest binnen een half jaar. Uitvallen linker raam, rechter dan weer achter. Uitvallen knipperlichten. ruitensproeier defect. Uitvallen van complete dashboard, los getrillende bodemplaat. etc. Op een dag starte de auto helemaal niet meer, ANWB kon ook niks vinden. Kon ie mooi naar de garage gesleept worden.
Allemaal kleine dingetjes, die je ook wel zult hebben met een andere auto.
Mijn mening alle extra snufjes die er op zitten gaan ook kapot.

Dus de vergelijking van auto's gaat niet helemaal op.
Over een dap versterker heb ik geen mening, omdat ik er geen ervaring mee heb. Maar meestal geldt goedkoop is niet bestkoop.
Ik zou niet snel een versterker kopen zonder te luisteren en vergelijken met andere versterkers, het liefst op je eigen boxen. En de betrouwbaarheid, tja dat merkt je later pas.

djmuis, heb je wel eens in een Lada gereden? Wees dan blij dat je een Audi had.

even een update.
ben vandaag naar lokale winkel geweest spijtig genoeg was mijn loon nog ni gestort grrrr :(
anders had ik hem gekocht.
wat blijkt nu. heb de verkoper dat gewoon gevraagt van hoe kan dat zo goedkoop zijn en hij snapt dat zelf niet. daarna liet hij wel iets op merkelijk zien
namelijk rodec maakt blijkbaar ook versterkers en heeft me een boekje laten zien er van. (staat wel niet op rodec site)
en ook de binnenkant kon ik zien. nu heb ik de binnenkant van de dap p1600 vergeleken met de rodec p1600 (zelfs typenummer is tzelfde)
daar zit dus hetzelfde in
zijn dan ook is gaan zien naar de dap p 2000 en ja dat is ook hetzelfde.
zou het dan nog zo'n miskoop kunnen zijn?

hoezoo miskoop? ik heb een Dap P700. en daar ben ik zeer tevreden mee (stel niet zoveel eisen, als het maar veel "boemt"). het ligt er dus heel aan wat je wil. Wel wil ik dan even kwijt dat als je boxen koopt van DAP, dat je zeker niet de MDJ serie moet pakken. begin dan met de MC serie

Die DAP versterkers zijn helemaal zo slecht niet. Tip: kijk eens naar het gewicht van die bakken, en probeer te achterhalen hoeveel vermogen aan ringkerntrafo's je daarin kan proppen :) Een 1000VA ringkern weegt ongeveer 7.5 kg.

Ik heb trouwens zelf eens een cheapo DAP eindversterker kunnen vergelijken met enkele hifi-eindtrappen. De DAP klonk iets scherper, maar het verschil was echt niet groot. Voor PA, waar de speakers tot hun einde geramd worden en tientallen procenten vervormen, is zo'n versterker dus ZEKER voldoende qua geluidskwaliteit :)

het hangt er idd vanaf wat je wilt, alles heeft een prijs kwaliteit verhouding, het is maybe cheap, maar dat wil idd niet altijd zeggen slecht, bose is bijv reteduur, maar ik vindt het reteberoerd, er zijn mensen die er warschijnlijk anders over denken :)

Op 13 augustus 2004 20:45:12 schreef subsonik:
Die DAP versterkers zijn helemaal zo slecht niet. Tip: kijk eens naar het gewicht van die bakken, en probeer te achterhalen hoeveel vermogen aan ringkerntrafo's je daarin kan proppen :) Een 1000VA ringkern weegt ongeveer 7.5 kg.

laat je niet beetnemen door het gewicht want ze steken tegenwoordig in veel een staaf lood of een ander goedkoop metaal in om het beter te laten lijken

Ik zelf vind DAP niet erg geweldig, ik ga eerder voor LEM en Lab Gruppe maar als je DAP op sub gebruikt zul je het niet zo horen dat het iets mindere kwaliteit is dat dat je het op top kasten zet.

is idd bedoelt voor subs.
heb nog andere dingen gemerkt een heleboel versterkers trekken nogal verdacht veel op elkaar :)
de t-amps, dap,....
hmmmmm weer zo'n leuk oem ding
t-amp en dap al is naast 1 gezien open dan
exact hetzelfde op een paar bevestigingen na dan.
de verkoper zij ook dat hij ze zelf veel gebruikt voor wat extra vermogen maarja dit is met korrel zout te nemen want verkoper wilt verkopen hé.
zou nu zo'n een dap versterker willen gebruiken om 4 300 w rms 8 ohm subs aan te sturen en uiteindelijk nog zo'n 4 + een p2000 amp extra.
en dan voor de toppen ga ik nu een zelfbouw amp gebruiken. en uiteindelijk dan ook nog eens 2 toppen extra met een iets andere amp denk ik dat ga ik nog zien.

kben hem dus gaan halen
hier even tot hiertoe mijn gedachtr erover.
na een half uur over de meir van antwerpen met 30 kg liggen zeulen hem kunnen aansluiten.
hij weegt dus 30 kg
er zitten per kanaal 8 transistoren in (4 voor positief 4 voor negatief).
nu testen die handel.
het eerste wat me opviel is dat het licht even dimt als je hem aanzet :p.
dan even wachten en dan hoor je mooi de relais inschakelen.
de koelers draaien constant en maken amper lawaai ze blazen door een koeltunnel.
nu eerst wat muziek opzetten. eerste mening klinkt wel leuk met veel overschot nog en de bas zit zeker niet mis.
moet nog wel wat opassen want ik heb men nieuwe luidsprekers nog niet dus echt pushen heb ik nog niet kunnen doen. hetgeen me wel opvalt is dat de signal leds rap oplichten maar al blijven die gewoon branden het geluid geeft geen krimp en de clip leds lichten ook niet op dus dat is wel ok denk ik.
nu het binnenwerk nog wat inspecteren
de trafo heeft 2*45 volt en 2*90 volt uitgang.
het enige dat ik wat raar vind is dat de voedings elco's miss wat krap zijn
er is 10000µF per kant maar slechts 80 volt
nu heb ik wel gezien dat het circuit precies zo gaat dat er tussen 0 en 45 volt een elco staat en ook tussen 45 en 90
en er 2 bruggen in zitten die dus de 45 volt gelijk richten en ook de 90 volt
moest dit nu niet zo zijn en ik verkeerd gezien hebben dan is idd de voeding nogal krap allé ja de elco's toch want 90 vlt op een elco van 80.......... maar dit is volgebns mij niet zo zoals ik hierboven heb proberen duidelijk te maken.
in tottal zitten er dus 8 elco's van 10000µF in en 4 bruggen.
al bij al ben ik zeer content van deze amp en zeker voor die prijs ik heb hem hier in belgië (kut btw) 450€ betaald en heb er nog 2 balanced xlr-xlr kabels bij gekregen.
het is miss tegen de goedkope kant maar prijs/kwaliteit verhouding heb ik nog geen enkel merk beter gezien.
een qsc zal idd wel wat beter zijn maar je betaald er wel minsten 3X zoveel voor.
ik vind het een aanrader.
volgende week ergens kan ik mijn nieuwe subs er op zetten en dan ga ik proberen wat foto's enzo te posten.
i'll keep you informed ;)

Ahah met 30kg over de meir ? Nu vreemd zal het niet echt zijn, lopen wel meer figuren rond

aha, nou ben ik zelf ook al een tijd bezig met dit soort spul en nou heb ik laatst een DAP Palladium P-900 getest.
Deze is dus 2x450watt RMS.

Nou heb (had) met nadruk op HAD ik ook een Stage Accompany eindtrap van 20jaar oud. (deze heeft nu een kapotte trafo) en verdomd die zijn duur man, 75 euro heb ik 1 nieuwe trafo wel een amplimo natuurlijk. Maargoed deze eindtrap levert continue 2x 225 watt.

Ik heb een setje speakers van ja wat zalk zeggen 2x 800watt rms.

Nou vond ik het ook raar zo'n DAP voor dat geld, en dat die SA nu nog meer waard is als de DAP nieuw.

Dus ik zo'n dap lenen en testen. Nou is het verschil goed te horen. Nou gaat de DAP eindtrap vrij snel in de clip terwijl de SA dat niet wil. deze geeft op den duur niet meer vermogen en of je nu boven de 0 DB instuurt ofniet er komt niet meer uit. maar de DAP die knalt direct in de clip.

Wat me ook opviel als ik wat meer laag in de subs gooi dan blijf je bij de SA nog echt DRUK achter zitten, ook achter het hele geluid en bij de DAP vind ik de totale muziek wat magertjes.

Maar om dan niet direct de hele dap in de grond te stampen, als je een overmaat dap koopt en je draait hem niet in de clip dan is het een leuke versterker, en ik snap ook niet hoe ze zon ding voor dat geld kunnen bouwen.

Maar ik weet wel ik koop niet zo'n ding.
Dan koop ik liever een Behringer want dat zijn regelrechte kopieen van QSC eindtrappen. En als je weet wat voor een spul dat is...........

Genoeg gelult. De groeten, Gait.

Zo te zien is je versterker een klasse-H eindtrap. Zo'n eindtrap maakt gebruik van 2 dubbele voedingsspanningen, in jouw geval dus vermoedelijk +/- 45V en +/- 90V. Bij lage vermogens wordt de lage voedingsspanning gebruikt, bij hogere vermogens gaat een extra stel transistoren in de eindtrap geleiden en wordt de +/- 90V benut. Op die manier kan de warmte-ontwikkeling flink teruggedrongen worden.

Over je 80V elco's staat dan vermoedelijk 45V, ruim binnen de specs dus :) Je hebt dus 4x 10000µF per kanaal als ik het goed begrijp. De hoogste voedingsspannning (90V) wordt dan gebufferd door 2 elco's van 10000µF in serie, wat een totale capaciteit van 5000µF oplevert.

Bij volledige uitsturing van 1 kanaal zal de voedingsspanning zo'n 10V inzakken schat ik, wat best meevalt: 10V op 90V is echt niks. Als je echter op lage frequenties ( < 50Hz) zeer hard uitstuurt, kan de spanning wel zo'n 30V zakken... op zich nog geen ramp, je verliest gewoon wat power.

de dap zal idd niet zo'n goede limiter als die sa van jou hebben denk ik.
maar goed tussen een p2000 en een p900 zit natuurlijk ook een verschil denk ik.
dap is nu ook geen pro materiaal natuurlijk maar je mag gerust toch zeggen dat het semi pro is en beter zoals andere (jbsystems ofzo)
en voor die prijs kun je niet sukkelen.