vaatwasser whirlpool

whirlpool vaatwasser type ADP 4108/1 HW. probleem:bij start groen controle lampje brand,
gaat afpompen ,komt water op,begint na een20 tal sec terug afpompen,en machiene valt volledig stil groen lampje uit.alles gekuist ,de pompen en labyrint zonder resultaat. na verdere meting,dat verwarming sproeierpomp niet werkt,.draden gemeten op breuk alles ok.
verdenk print relais ok maar geen 12v op relais! verdenk ic LNK305GN?
iemand die kan helpen, zie foto's

de verwarming komt pas in na een tijdje koud voorspoelen, iig niet in 30 seconden. ben pas ook eens met zo'n ding bezig geweest, daar was de pressostaat welke de waterhoogte meet stuk. er zat een scheur in het rubber membraan. daar kom je al achter bij erop blazen, de luchtdruk mag niet langzaam weglekken..

als de lnk stuk was, had je helemaal geen stuurspanning voor de print, en zou de machine dus ook niet in het begin nog werken, de groene led brand ook op die lnk voeding..

werkt de hoofdpomp ook niet? dat zou het afpompen ook kunnen verklaren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Rechtsbovenin op de print zie ik een trough-hole connector.
Er zit bijna geen tin meer in die verbindingen!
Misschien dat deze pinnen aan de onderzijde beter gesoldeerd zijn, maar doe er toch maar wat verse tin bij.

Is dit toevallig de connector van de hoofdpomp?

Er ist wieder da...

Hoofdpomp controleren is van het type magneetpomp :(

bedankt voor respons,maar het probleem is dat ik geen spanning krijg op het verwarmingselement van de spoeierpomp.ik heb sproeierspomp afzonderlijk onder spanning gezet,en dan loopt die perfect.de verwarmingsweerstand meet 25 ohm ,de ntc ongv 50 ohm.
de pressostaat is dat het magneet contact onderaan het labyrint (zie bijlage) dat staat gesloten.wat kan ik nog meer controleren?

Met de hoofdpomp bedoel ik de grote waterpomp. De naam weet ik even niet.

En dan heb je nog de afvoerpomp.
Dat is een magneetpomp, ook wel bekend als de trilpomp.

Deze "trilpomp" is een zeeeeeeer slecht design, en is vaak de oorzaak van de storing.

Eerst solderen, dan die afvoerpomp controleren.

Soms slaan die pompen vast bij het afpompen van heet water.
Het zijn echte K*T dingen.

Maar er een stekker aan!
Giet koud water in de machine, stekker in stopkontakt, en afpompen.
Zelfde procedure herhalen met HEET water.

Werkt de afvoerpomp???

Er ist wieder da...

ja ik heb beide pompen,zowel de kleine afvoerpomp,als de grote pomp met verwarming op,
afzonderlijk,gedemonteerd getest en dan draaien die prima! ik zal maandag eens proberen met warm water.Maar op de print krijg ik na afpompen geen spanning op de aansluiting naar de verwarming grote pomp.De kleine afvoerpomp doet het.

na het afpompen geen spanning op het element? dat is normaal, er komt pas spanning op dat doorstroom element als er EN water instaat EN stroming in het water zit. dus geen water en geen circulatie van de hoofdpomp ook geen verwarming..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

sorry maar dan heb ik mischien slecht uitgedrukt,bij het opstarten eerst afpompen,dan komt er water op enzo na een +-25 sec,zonder opwarmen gaat weer afpompen!

Ja omdat de circulatiepomp defect is , en deze kan je niet testen door hem even te demonteren en er spanning op te zetten dan draaien ze altijd wel.
Circulatiepomp is ook een MAGNEETPOMP in dit toestel.

ja soldeerbout hoe komt het dan dat het water niet verwarmt,het moet toch eerst verwarmen voor grote sproeier pomp kan pompen!

NEE, eerst moet het water rondpompen en dan gaat de verwarming pas aan. het is een doorstroom element!

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ok.bedankt voor de typ. kan ik dan de pomp zelf niet testen,op een veilige manier?

Ja terug inbouwen , water erin (door toestel zelf) of handmatig maar dan wel genoeg.
Dan toestel uitzetten op het juiste moment , circulatiepomp spanning geven , bv door 2 vlakstekers en een los 230 snoertje.
Je zou dan een goed draaiende pomp moeten hebben met draaiende sproeiarmen zonder stotteringen of bijgeluiden.
Tevens moet deze ook blijven draaien als je de spanning van de pomp haalt en er weer op zet ( meerder keren proberen)
Dit omdat dat dat een eigenschap van een magneetpomp is deze kan 2 kanten op afhankelijk van de stand van het anker van de rotor.

de machine ziet dat er geen druk wordt opgebouwd binnen een x tijd. pompt dan af. kan ofwel door een pressostaat gemeld worden, ofwel door een tacho sensor op de pomp zelf. meestal komt er een scheur in de magneet en heeft de pomp geen vermogen zat meer.

zo testen heeft geen nut, deze pomp draait op de druk die je hebt als de manden en sproeiers erop zitten. het kan zo zijn dat het ding nog net wel wil werken als je de onderste sproeier eruit laat. de druk is dan lager en kan net zat zijn om nog wel te lopen. zo ja weet je waar het zit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

een vraagje ,moest ik aan aansluiting van de deze pomp een testlamp aansluiten die zou dan moeten branden,of ben mis?

Hallo allemaal,
bedankt voor de hulp,en de zeer goede tips bij het oplossen van de vaatwasser!
het was dus we degelijk de circulatiepomp.ik had die weer gemonteerd en dan na het vullen met water,de machien uitgeschakeld en de pomp afzonderlijk onder spanning gezet,en na wat geklop draaide ze.om na afschakelen.en weerop terug teblokkeren!bij nader toezicht na demontage zat er veel speling op,er werd het anker tegen dekant aangetrokken,.Nu wachten op een nieuwe ?nogmaals allemaal bedankt
vgr