Samsung UE46C6000RWXXN

maartenbakker

Golden Member

Omdat William (hij heeft daar flink wat ervaring mee) aangaf dat tweedehands problematisch kon zijn ben ik automatisch van nieuw uitgegaan.

Toen ik zelf niet zo lang geleden een soortgelijk model onder handen had bleek nieuw ook de enige optie, vandaar dat ik niet eens tweedehands gezocht heb.

Maar als de prijs goed is en er toevallig een bord beschikbaar is kun je dat natuurlijk ook proberen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je moet wel een NL board hebben of in staat zijn de EU_BENELUX optie aan te zetten, de boarden van Aswo staan standaard op Duitsland en daarmee kun je Ziggo/UPC niet fatsoenlijk installeren.

@ Evarist, ook Ben heeft dat board niet.

[Bericht gewijzigd door william1967 op dinsdag 13 oktober 2015 16:21:11 (10%)

maartenbakker

Golden Member

Voor het 32" toestel (zal ook een C6000 geweest zijn, kan de details desgewenst nog even in de administratie nazoeken) dat ik een tijdje terug onder handen had, was Ziggo DVB-C met het nieuwe mainboard zo uit de doos geen enkel probleem. Dat zal een bord voor een XXC-uitvoering geweest zijn. Misschien een gelukkig toeval? Ik maak me wel wat zorgen om de XRU-variant, vanuit de gedachte dat RU wel eens Rusland zou kunnen zijn (weet ik niet zeker).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hallo,

Bedankt voor al de info.

Wat houd het eigenlijk in om een bvb duits mainboard naar belgisch om te zetten, heb je daar apparatuur voor nodig of kan dit via een service menu?

maartenbakker

Golden Member

Die is out of stock, dus dat is een hypothetische kwestie. Gaat zo te zien om een bord voor de Engelse markt. Ik zou het er niet op wagen als hij wel voorradig zou zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

hij is niet meer voorradig want zit in mijn winkelmandje :-)

maartenbakker

Golden Member

Zou ik toch het mandje weer boven het schap omkeren. Je kunt het erop wagen als je de tuner niet gebruikt, maar anders heb je kans op een miskoop.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Da's inderdaad wel een punt: UK toestellen hebben de audio draaggolf op een andere frequentie. Al denk ik dat het bij Samsung allemaal wel zal meevallen, omdat Samsung TV's eigenlijk altijd al multi-standaard zijn.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Ik heb me er bij andere merken en/of iets oudere toestellen vaak over verbaasd hoe toestellen voor "Multi France" zo goed als alle systemen kunnen ontvangen, inclusief het Engelse en soms het Ierse, terwijl toestellen voor Engeland echt alleen maar het Engelse konden ontvangen. En dan ook alleen maar NICAM-stereo en niet het relatief simpele A2.

Ik weet eerlijk gezegd niet of zoiets tegenwoordig bij de DVB-geschiktheid ook nog om de hoek komt kijken of dat dat al beter lukt.

Maargoed, ik vertrouw qua kennis en praktijkervaring met moderne Samsungs op jou. Ook al krijg ik er binnenkort misschien ook weer 1 of 2 voor de kiezen, dat zijn promilles van de aantallen die jij in je leven hebt gezien denk ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

eigenlijk doet tuner er niet toe, ze wordt toch niet gebruikt, er wordt gekeken via hdmi naar telenet decoder...

maartenbakker

Golden Member

Dan zie ik niet direct beren op de weg, maar ik heb er relatief weinig ervaring mee. Van deze generatie tot nu toe precies 1 keer een mainboard vervangen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Van amerikaanse toestellen weet ik dat ze op HDMI in ieder geval de europese HDMI-signaal standaarden niet (niet goed) ondersteunen. Weet niet of dat ook geldt voor UK toestellen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

HDMI is een wereldwijde standaard en werkt ook niet met bepaalde systemen zoals NTSC of PAL. Het is een directe aansturing van beeld in RGB digitaal formaat. Het is exact hetzelfde als DVI, ook wereldwijd het zelfde. Tuners is een ander verhaal alsmede Composiet ( In europa Scart) ingangen, die werken met een systeem

maartenbakker

Golden Member

Het kan bij toestellen voor Amerika eventueel het verschil tussen 50Hz en 60Hz zijn dat problemen geeft, andere verschillen lijken me met HDMI uitgesloten te zijn. In dat geval geen probleem, want in Europa en Engeland moet 50Hz in elk geval ondersteund worden.

@hieronder: dan moet het haast wel zijn dat hij niet met 50Hz overweg kan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 19 oktober 2015 11:03:04 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@SMD: ik heb hier anders een Amerikaanse Samsung TV gehad die het dus echt vertikte om beeld te geven via HDMI: steevast de melding "mode not supported" op het scherm. Aanvankelijk dacht ik er hetzelfde over als jij: HDMI is HDMI en daar bestaan geen regiospecifieke varianten van (wel Apple varianten overigens, maar dat vind ik toch al een arrogant K#T-bedrijf).
Was -als ik het me goed herinner- een B-series toestel, maar bleek intern gewoon hetzelfde te zijn als een europees A-series toestel. (Ze lopen daar in Amerika dus ook nog eens een modelserie achter!). Het toestel had verder wel een mainboard dat specifiek voor de Amerikaanse markt is, dus geen SCART-aansluitingen en een heel andere (image)processor. Amerikaanse toestellen hoeven ook niet multi-standaard te zijn of te ondersteunen, iets wat in Europa wèl een pre is.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Is vreemd, want heb hier een amerikaanse GE TV voor testdoeleinden en die slikt alles. Op DVI en op de HDMI beide geen punt. Yep Apple, laten we het daar maar niet over hebben....50 Hz of 60 Hz blijkt door sommige TVs niet geslikt te worden en heeft te maken met regio binding las ik net 720p50/60 of 1080i50/60 is het verschil. Dus toch iets bijzonders MNM

vervolgverhaal:

eerst bord gekocht op ebay Duitsland( van ander type met zelfde aansluitingen)

Werkte perfect voor 5 min en dan terug strepen in beeld.
Bord was dus ook defect (had men hier ook voorspeld)

Dan maar eentje in UK gekocht, deze deed het wel goed.

Probleem bij deze borden is dat de bga's geen koeling hebben.
Er zit wel een koelvlak op maar dat zit volgens mij nergens tegen.

Ik heb boven de bga's een koelrubber(koud aanvoelende grijze massa) gestoken zoals dat er onder het bord zit.
Nu zit dit tegen de achterkant van de TV zodanig dat dit 1 groot koelvlak vormt.

Hopelijk gaat de TV nu langer mee...

BGA reflowen gaat trouwens wel. Heb t meerdere malen met succes gedaan. De eerst is zo'n beetje jaar geleden en speelt nog steeds.

Ik heb het geprobeerd maar na de reflow zat er kortsluiting in...

blownelko
ik heb een goed werkend board
deze kun je overnemen,stuur maar een mail
gr pieter

Sorry voor late antwoord maar ik had al bord gekocht
zoals hierboven geschreven.

toch super bedankt voor het aanbod

Maak eens een duidelijke foto van hoe de flatcable vanaf het mainboard naar het T-CON loopt?! Met name het gedeelte waar de flatcalbe over de stalen draagplaat (waar de voet aan wordt gemonteerd) loopt.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Hallo,
TV is terug naar eigenaar, kan geen foto meer maken

gr

Mocht je op zoek zijn naar Samsung onderdelen, contacteer me dan gewoon via onze site. Ik bestel rechtstreeks bij Samsung, geen tussenweg.