SMEG c9gmxnlb 90 cm

Hallo,
Gisteravond hield de elektrische oven er ineens mee op. Timer doet niets, lampjes in de oven niet, schakelknop doet niets, thermostaat knop klikt wel als ik er aan draai. Toen ik zojuist weer even de stroom aansloot en draaide aan de schakel knop flikkerde het bijbehorende lichtje heel even, elektrische ontstekingen van de branders doen ook niets.
Iemand een idee hoe deze puzzel op te lossen? Alvast bedankt voor je reactie
vriendelijke groet frank

Als je de achterzijde los schroeft, zie je een kleine thermostaat zitten met twee draden rechts bovenin.
Deze is waarschijnlijk onderbroken.
Je kunt ook de bedrading bij de 12 polige stekker die er boven zit ook meteen even nazien of er geen draden zijn verbrand.
Bestelnummer van de thermostaat is 818731475.

Beste CVT,
Bedankt voor uw reactie. Ik ben een beetje verwonderd dat het mogelijk de thermostaat is omdat het hele apparaat meteen geen stroom meer heeft. Het klokje is dood en ook de elektrische onstekers van de gaspitten.

Is de thermostaat rond, of is het het witte blokje daar rechtsboven van? Kan ik de thermostaat kortsluiten om te testen of het inderdaad kapot is?

De draden van de twaalf polige stekker zien er goed uit, niet verbrand. Andere onderdelen zie er ook goed uit.
Ik heb geprobeerd om bij de schakelknop te komen aan de binnenkant, om te kijken of er ergens een los contact zit. Helaas is me dat niet gelukt, er zijn zoveel schroeven en vast ook enkele die ik beter niet kan losdraaien.

kortom nog niet veel succes geboekt, heel graag uw reactie, vriendelijke groet,
Frank

Alle elementen, lampjes, ventilatoren en vonktransformator staan gekoppeld na de eindbeveiliging die bij dit model het vierkante blokje rechts boven in de foto zichtbaar is.

Je kan deze even doorverbinden om te zien of het systeem weer gaat werken, maar moet dan wel worden vervangen omdat je anders geen beveiliging meer hebt als de regelbare thermostaat niet meer werkt en het fornuis veel te heet kan worden.

Als het klokje defect zou zijn, moet de vonktrafo wel gewoon werken.
Misschien een domme vraag, maar heb je de zekering in de meterkast ook nog gecontroleerd?

Hallo CVT,
Bedankt voor uw reactie. De zekering in de meterkast is ok. Het stopcontact waar het fornuis in zit is ook ok. Het fornuis doet ook niks als het in een stopcontact van een andere groep zit. Helaas!

Het doorverbinden van de eindverbinding was geen succes. Een voltmeter tussen de witte draad (ingaande snoer stopcontact) en de rode geeft 230, aan beide kanten van de eindverbinding.

Een voltmeter over het nageschakelde ronde element geeft 230 aan de ene kant en 130 aan de andere kant.

Ik denk dat beide elementen goed werken. Ik heb geprobeerd de twaal polige stekker lost te maken maar dat lukte niet. De stekker ziet er wel aan beide kanten goed uit. Hoe zou ik verder kunnen gaan?

vriendelijke groet, Frank

Beste CVT,
Gelukt! ik heb nog een keer geprobeerd om de twaalfpolige stekker los te maken en dat lukte met wat meer kracht. Bleek dat de witte draad een beetje gesmolten was. Ik heb het vervangen en nu werkt alles weer! Aan de buitenkant van de twaalfpolige stekker was niets te zien.
Hartelijk dank voor de support! Vriendelijke groet, Frank

Hallo,
Nu is de twaalfpolige stekker weer een keer doorgebrand. Hoe zou dat toch kunnen? Gaat er teveel stroom door de draden? Wat zou ik eraan kunnen doen?

witte stekker eruit mieteren, amp verbinders zetten op de draden waar vermogen over loopt. pennen waar een temp sensor, lampjes en fans opzitten kun je laten zitten. de verbrande pen uitboren en daar de draad zo doorheen steken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank je wel testman, dat ga ik proberen, heb je een krimptang nodig om de draad aan de amp schuifstekker te bevestigen?

Vriendelijke groet, frank

daar heb je een tang voor nodig idd. rode of blauwe amp's gebruiken. wrs gaat het om maar een 1-3 tal rotte pennen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo testman, het is gelukt, de witte stekker was doorgebrand (2 pennen kapot), vervangen met amp's, de oven en het fornuis werken weer prima, bedankt voor je antwoorden.

Ik vroeg mij af, onstaat de warmte door het slechte contact dat de pennen hebben of gaat er teveel vermogen over de desbetreffende draad?

Vriendelijke groet, Frank

de stekkerpennen zijn slecht, hebben teveel weerstand en fikken daardoor uit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer