Zanussi lnk304 problemen

Beste mensen,
Via deze site heb al veel gelezen ivm de problematiek van de printplaten van diverse droogkasten, maar heb nu zelf nog een extra probleem/vraag.

De weerstand van 47ohm was defect en heb deze vervangen door 100ohm 3w alsook de lnk304. De weerstand was oneindig en dus defect, waardoor ik ook de Lnk304 mee heb vervangen.
Maar nu heb ik nog steeds geen lichtjes noch werking.
Kan iemand mij helpen om fout te zoeken op de print dmv spanningsmetingen op bepaalde plaatsen.

Er komt 230V aan op de print maar verder weet ik niet waar ik nog moet meten om het circuit te volgen om te weten welk onderdeel ook defect is.

Ook zou ik graag weten waar ik massa mag meten en of het op een bepaalde plaats AC of DC is.

Ik heb een true rms meter waarmee ik elco's en diodes ook kan uitmeten.
Het betreft deze printplaat

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Alvast bedankt op voorhand
Chris

Kortsluiting in een wikkeling van de transformator of een onderbroken 230 Volt in de draaischakelaar komt verder in 1% van de reparaties voor.

Wees voorzichtig met netspanning. Meet de spanning over de grote elko.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

De transfo heeft zo te zien 5 gesoldeerde voetjes, ik weet namelijk niet welke aan elkaar hangen met wikkelingen.
Deze transfo is op het eerste gezicht het enige met spoelen.
Morgen kan ik eens meten over de grote elco.

Graag had ik ook geweten hoeveel spanning er over de drain staat, over de source staat en over die andere 2 pootjes van de lnk304.
Ik heb over 1 van de pootjes -5v DC, maar weet niet meer welke.
Kunnen jullie mij nog raad geven of melden waar ik hoeveel moet meten in AC of DC, dan kan ik dat allemaal in 1 keer checken.

Hoeveel zou spanning zou ik moeten hebben op de secundaire wikkeling van de transfo?

De droogkast is nu al bijna anderhalve week dood wegens een week te moeten wachten op men componenten, hopelijk vind ik dmv jullie hulp vlug een oplossing.

Chris

jerome

Golden Member

Heeft de print ook een keerzijde? De gelijkricht diode heeft het zwaar gehad om een 47Ω weerstand te nekken. Bij dergelijke herstellingen moet die altijd mee vervangen worden. Begin maar met spanningsloos te meten. Meettoestel in diode stand en nagaan of er verbinding is tussen de vlakstekkers (230 ingang) naar de 400V condensator. Bij enkelzijdige gelijkrichting is 1 van de stekkers verbonden met + of - van de C. De andere stekkerlip zal als het goed is een spanningsval tonen van ong 0,7. Doe de meting wel dubbel en wissel daarbij de meetpennen. Als dit werd bevestigd kan de volgende stap.

OK, dat doe ik morgen en post dan het resultaat

Bedankt alvast

Beste,

Over de diode TSRB1 op de print heb ik en spanningsvol van 0,5V
De grote elco meet ik 20uF. Daar heb ik met netspanning 1,3V. Dat lijkt me weinig.

op de achterkant van de print zit een component die eruit ziet als een weerstand maar als ik deze ohms uitmeet dan loopt de waarde op. Heb geen idee welk component dit is. De 240 komt daarop toe (gemeten) maar aan de andere kant heb ik niets meer. Zal zien voor een foto van dat component.
Het betreft het kleine buisje met kleurringen zoals een weerstand.

Indien de draaischakelaar in orde is en niet op uit staat zal er ca 300 volt dc over de grote elko staan. Is dit niet dan kan de draaischakelaar, diode of de weerstand van 47 ohm defect zijn.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!

Als je wilt meten dan is de schakeling van die LNK304 tamelijk standaard in die machines.
Hier staat halverwege de pagina een soortgelijke schakeling.

Maar als de LNK niet "oscilleert" is die mogelijks terug defect door een andere oorzaak, tenzij de kring onderbroken is.

Daarom eerst alle componenten in de primaire kring doormeten.

LDmicro user.
jerome

Golden Member

Als ik dat soldeerwerk bekijk aan de LNK kan ik alleen maar zeggen "laat het doen door iemand die het kan". Dit kan niet zo!

Standaard bij deze printen is de LNK en de weerstand defect. Andere fouten ontstaan mogelijk door kortsluiting er in gesoldeerd of niet ontladen van condensator 300V. Is er wel echt 300 V te meten als droger aanstaat over C15??

Op 27 september 2015 19:29:21 schreef jerome:
Als ik dat soldeerwerk bekijk aan de LNK kan ik alleen maar zeggen "laat het doen door iemand die het kan". Dit kan niet zo!

Wel ik heb die lnk laten uitsolderen met als resultaat dat de banen van de source colledig weg waren, dus kon ik niet anders dan de pootjes van deze 4 met een draadje aan elkaar hangen, tevens waren er nog baantjes los en heb deze proberen te herstellen.

Ik meet geen kortsluiting over de verschillende pootjes, behalve deze die aan elkaar moeten.
Toch bedankt voor uw uitlating, maar weet ook wel dat dit beter kon!

Op 27 september 2015 21:19:02 schreef Kasteelke:
Ik meet geen kortsluiting over de verschillende pootjes

Dan heb je geluk want hij is nog ok.

LDmicro user.

Ik vermoed dat er toch nog een spoortje onderbroken is dus. evt een ervaren reparateur naar laten kijken.