Mosfet probleem

Lambiek

Special Member

De voeding voor de 3120 ligt tussen de 15 en 32VDC, waar heb je die op staan? Let op ga niet te hoog in verband met de gate spanning voor je fet.

En vergeet je voorschakelweerstand niet, zowel voor de ingang kant "led", en tussen de uitgang van je 3120 en je gate.

Ik verontschuldig me nogmaals voor het schema.

Ja, als je die niet plaatst kunnen we er ook niet veel over zeggen.

Op 5 oktober 2015 20:17:01 schreef olaf88:
Onze voedingsspanning is 12V, veranderen naar 24V dan ?

Dat zou ik niet doen, je VGS is max +/- 20V, dus met 24VDC sloop je hem.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

hoeveel ohm moet er tussen de uitgang driver en ingang fet ?

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Op 5 oktober 2015 20:17:01 schreef olaf88:
Onze voedingsspanning is 12V, veranderen naar 24V dan ?

Bij 12V werkt de driver niet, heb hem getest van 10V tot 15V en bij 13.5V werkte die nog heel slecht.
Je moet dus 15 tot 20V gebruiken.
Als je 24V gebruikt is er veel kans dat uw IGBTmosfet het begeeft door teveel spanning op de gate.

Lees ook eens een datasheet als je iets maakt.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

hoeveel ohm moet er tussen de uitgang driver en ingang fet ?

Zelf houd ik altijd een waarde aan tussen de 10 en 100E. Maar ik denk voor jou aan bijv. 47E.

EDIT:
De driver die je nu gebruikt is eigenlijk voor IGBT's en grotere fet's met een grotere VGS bijv. 30VDC.

Je kan beter bijv. de IR4427 gebruiken, die is beter geschikt voor jou.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 oktober 2015 20:29:14 schreef MGP:
[...]
Bij 12V werkt de driver niet, heb hem getest van 10V tot 15V en bij 13.5V werkte die nog heel slecht.
Je moet dus 15 tot 20V gebruiken.
Als je 24V gebruikt is er veel kans dat uw IGBT het begeeft door teveel spanning op de gate.

Lees ook eens een datasheet als je iets maakt.

Denk je dat ik de datasheets niet lees ofzo ?

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Ik denk van niet aangezien je die voedt met 12V en dat is het eerste wat je zou moeten lezen.

Iedereen kan het verkeerd voor hebben maar met een schema zouden al die woorden niet nodig zijn :p.

LDmicro user.

Ik heb momenteel geen schema. Ik moet het nog maken maar momenteel geen tijd.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Lambiek

Special Member

Lees mijn commentaar ook even, een paar posten terug. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 oktober 2015 20:40:26 schreef Lambiek:
Lees mijn commentaar ook even, een paar posten terug. :)

Yep helemaal mee eens. Gewoon een IR4427 gebruiken, die zijn daarvoor, kan bijna niet mis gaan. Gewoon op 12V zetten, de meeste mosfets lusten wel 12V op de gate.

Op 5 oktober 2015 20:42:47 schreef Erik Slagter:
[...]
Yep helemaal mee eens. Gewoon een IR4427 gebruiken, die zijn daarvoor, kan bijna niet mis gaan. Gewoon op 12V zetten, de meeste mosfets lusten wel 12V op de gate.

Ik kan momenteel niets meer op internet bestellen dusja...

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Lambiek

Special Member

Deze driver is helemaal in het begin al genoemd, dus je hebt tijd zat gehad om hem te bestellen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dat is allemaal goed en wel maar als je wilt experimenteren en je hebt zo'n drivers liggen, waarom zou je niet proberen.

Een IR4427 is geen meerwaarde als je weer moet bestellen en misschien maar 1 stuk nodig hebt..

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Nee, dat ding met 16V voeden dat is lekker makkelijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 5 oktober 2015 20:47:32 schreef Lambiek:
Deze driver is helemaal in het begin al genoemd, dus je hebt tijd zat gehad om hem te bestellen. :)

Tijd is niet het probleem

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.

Olaf daar ga ik niet op antwoorden, lees eens uw commentaar een paar berichten eerder.

Lambiek, en ze hoeft zelfs niet gestabiliseerd te zijn, direct na de gelijkrichting van de 5V voeding aftakken als de spanning <20Vdc :)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Op 5 oktober 2015 21:00:28 schreef MGP:
Lambiek, en ze hoeft zelfs niet gestabiliseerd te zijn, direct na de gelijkrichting van de 5V voeding aftakken als de spanning <20Vdc :)

Ja, JA, JA. :)

Op 5 oktober 2015 20:56:16 schreef olaf88:
Tijd is niet het probleem

Wat is dan wel je probleem?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De TS heeft blijkbaar een 24V voeding voor de motor; het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om daar 15-20V van te maken met een LM317 of een 7812 met een paar diodes in serie met de ground pin of zo.

@TS: de weerstand voor de LED veranderd natuurlijk niet, als je die direct uit de RasPi blijft voeden, of heb je die met een torretje of zo ook van de 12V gehaald? De weerstand tussen de driver en MOSFET is niet echt kritisch, die 47 ohm van Lambiek lijkt me een vrij redelijke waarde (misschien iets lager als je sneller gaat schakelen).

Zorg er ook voor dat de ground van de driver en de voeding van de driver zo dicht mogelijk bij de source van de MOSFET zit; een lange kabel naar de voeding, en daar de driver en hulpvoeding aan knopen, is NIET acceptabel, aangezien er over zo'n kabel flinke transients kunnen ontstaan!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Of nog beter een buck converter, die je voor "weinig" kunt krijgen tegenwoordig.

Kan natuurlijk ook, maar dat moet je dan maar net op voorraad hebben liggen, die kans is met een 7812 of LM317 toch wat groter denk ik. Daarbij zal het verschil minimaal zijn, aangezien zo'n driver gemiddeld nauwelijks stroom trekt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 oktober 2015 19:40:11 schreef SparkyGSX:
Kan natuurlijk ook, maar dat moet je dan maar net op voorraad hebben liggen, die kans is met een 7812 of LM317 toch wat groter denk ik. Daarbij zal het verschil minimaal zijn, aangezien zo'n driver gemiddeld nauwelijks stroom trekt.

Helemaal mee eens. Totale stroom verbruik stelt niks voor idd. De maximale stroom naar de gate kan wel heel hoog zijn. 10 Ampere voor grote igbt's, maar een ampere is gewoon. Dus wel veel ontkoppelings c'tjes rond de driver planten. 10uF elko en 100 nF keramisch of liefst PP polypropyleen zo kort mogelijk op het ic.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 5 oktober 2015 20:37:53 schreef olaf88:
Ik heb momenteel geen schema. Ik moet het nog maken maar momenteel geen tijd.

Op 5 oktober 2015 20:56:16 schreef olaf88:
[...]

Tijd is niet het probleem

Zelfs dit vraagt om een uitleg!

Op 6 oktober 2015 20:28:51 schreef hefid:
[...]

[...]

Zelfs dit vraagt om een uitleg!

Je kopieert stukken uit verschillende berichten.
Geen tijd voor schema, wel tijd om snel iets te bestellen maar daar is er ander probleem

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Lambiek

Special Member

En, ben je er al uit hoe je het nu gaat doen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 oktober 2015 08:53:40 schreef Lambiek:
En, ben je er al uit hoe je het nu gaat doen?

Het werkt nu.
Gate driver vo3120 met mosfet sup70040e

Voeding gate driver via 7818 en we schakelen 24V naar de moter.
Ingang gatedriver weerstand 200ohm en gate driver - mosfet 47 ohm.

Dit alles blijft het goed houden en werkt naar behoren via pwm.

Wanneer je praat, herhaal je alleen wat je al weet. Maar als je luistert, zou je iets nieuws kunnen leren.
Lambiek

Special Member

Nou dat is mooi, zo zie je maar weer wat een driver kan doen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.