Siemens wasautomaat, na koolborstels vervangen, kortsluiting bij centrifugeren

http://1drv.ms/1KQ1DFm
Ik heb de koolborstels van de Siemens wasautomaat vervangen, de koolborstels sluiten netjes aan op de kolektor. Alles werkt prima tot bij het centrifugeren op 1600 r/min. Ik denk dat de vonkvorming overslaat op het frame want de differentieel automaat slaat uit. in het filmpje kan je de laatste 20 seconden zien wat er gebeurt.
Het zou de collector zijn die beschadigd zou zijn. Kan ik dit alsnog verhelpen?

Als eerste de collector schoongemaakt met bv een polijst schuurpapiertje? de lamellen er tussen in uitgekrabt om evt parels/sluitingen te verwijderen??Dan als tweede: de wasmachine minstens 2x laten draaien zonder was en op een laag centrifuge toerental <800?? Indien dat allemaal gedaan is, is collector definitief ten einde als de automaat er uit blijft springen...

gezien de motor pas op max toeren opvallend gaat vonken denk ik aan een wikkelsluiting die er pas uitkomt bij hoge centrifugaalkrachten.

dat is feitelijk einde verhaal. als je probeert wat smd al zei over het schoonmaken van de collecor lamellen dan weet je het iig zeker. ook het koolstof eruit blazen met perslucht helpt bij aardsluiting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor de snelle reactie. Zal morgen jullie raad uitproberen, ik laat nog verder iets weten.

Zijn de borstels er goed ingezet? Het behoort zo te gaan, borstelhouder los nemen, nieuwe borstel er in en dan de houder weer monteren. Dat is om te voorkomen dat de koperdraad dubbel klapt en dan klem komt te zitten tussen het veertje en niet goed veren kan.
Dan moet ook de borstel passend gemaakt worden voor de collector en dat doe je met een reep fijn schuurlinnen die met de rug om de collector wordt gelegd en dan met de uiteinden heen en weer wordt gehaald tot de vorm is bereikt.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Zoef,
Had ik gedaan. Op dit ogenblik heb ik de motor uiteen gehaald, uitgeblazen en de collector lichtjes opgeschuurd. Mocht dit niet helpen, dan kan ik alleen nog de collector iets afdraaien op de draaibank (had ik ergens gelezen)

.

pamwikkeling

Special Member

Hier ga je toch eerste de collector moeten afdraaien en blinkend schuren met zeer fijn schuurpapier, anders gaat dit niet goed komen....

Aha, probleem blijkt opgelost zonder af te draaien. Eerst onbelast 2 keer op 800 r/min dan 1000 en tot slot 1600 was ook geen probleem meer. Op het ogenblik draait ze belast en zal op 1200 centrifugeren. Hopelijk blijft het nu ok. Ik laat later nog iets weten. Alvast bedankt iedereen, hopelijk kan het filmpje en anderen ook verder helpen.

maartenbakker

Golden Member

Samengevat: borstels die niet voorgevormd zijn (of waar een onzuiverheid inzit, rare streep trokken ze) altijd op laag toerental indraaien. Liefst eerste stuk nog met de hand.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Probleem is van de baan zonder afdraaien dus, machine haalt terug volle snelheid en de uitbundige vonken die de kortsluiting veroorzaakten zijn er niet meer.
Topic mag afgesloten worden, bedankt iedereen voor de tips.

ik denk dat dit probleem niet door de nieuwe borstels is veroorzaakt, maar de oude nog.. precies op die plek zit het koperlitze in de borstels. als deze op raken wil dat weleens uitsteken en sterker gaan vonken. de nieuwe borstels maakten door die oneffenheid van de lamellen van slag.

de nieuwe borstels hebben geen extra vonkvorming in het midden, alleen over de hele borstel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer