230V DC-blokker en gefilterde verdeeldoos

fred101

Golden Member

Op 11 december 2015 04:31:37 schreef evdweele:

Ik verbaas me wel over het parallelschakelen van alle uitgaande stekkerdozen.
Daar zou ik - nadat je zoveel moeite hebt gedaan om storingen van buitenaf te weren - toch minstens effectieve filtering bij elke aansluiting hebben verwacht om storing van ene naar het andere apparaat te onderdrukken.

Dat is inderdaad een goed punt. De rotzooi op het net wordt tenslotte door de apparatuur zelf gemaakt. Maar dat is hier nog te overzien. Als nodig, gewoon steeds 1 apparaat afkoppelen totdat je de schuldige vindt. In principe zou bij een goed ontworpen apparaat een extern filter niet nodig moeten zijn. Gelukkig maar, anders had ik in mijn lab toch een fors probleem met dingen als SA's en VNA's of voltmeters met nV resolutie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 11 december 2015 08:05:06 schreef High met Henk:
als je allemaal apparatuur hebt die ohms is (dus geen SMPS) valt het misschien nog wel mee....

Alleen ringkernen hier met lineaire voedingen.
Mantels van de aangesloten netsnoer aan aarde, ook de kast bij binnenkomst.
Daarnaast hebben mijn externe voedingen die aangesloten worden op dit verdeelblok al een filter aan boord (EIC inlet met filter).

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/Electronics/TPS7A4700%205V-1A%20netvoeding/Martin/1ns-inside_zpsbo1obhtr.jpg

[Bericht gewijzigd door Kingpin op vrijdag 11 december 2015 10:05:34 (14%)

Op 11 december 2015 07:22:57 schreef Kingpin:
Dan is het kosten plaatje helemaal niet meer te overzien,

En je hebt al zoveel geld uitgegeven om een niet bestaand probleem op te lossen.

High met Henk

Special Member

* High met Henk zal maar niets zeggen. heb al eerder betoogd dat een ringkern en brugcel en elcootje in de apparaten alles buitenhoud.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
evdweele

Overleden

Niet verder vertellen, maar hiermee bereik je hetzelfde resultaat.
Het is alleen wat minder indrukwekkend ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 11 december 2015 11:41:53 schreef evdweele:
Niet verder vertellen, maar hiermee bereik je hetzelfde resultaat.
Het is alleen wat minder indrukwekkend ;-)

Klopt, dan heb je de insteek niet gelezen waarom ik dit wil verwezenlijken.

De insteek is dat je een ding wil bouwen wat er mooi uitziet, maar functioneel voegt het niks toe. Maar goed, dat is al vaker gezegd.

evdweele

Overleden

Ontegenzeggelijk gaat er een niet te onderschatten placebo-effect van zo'n mooie kast uit :-)
Met een stopcontactenblok van de Blokker blijft dat achterwege.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Shiptronic

Overleden

Daar heeft TS helemaal geen last van, want die kan zelfs het verschil horen tussen een goedkope en dure netwerkkabel als hij muziek streamd. Dus dit zal ook gelijk een stuk beter klinken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Tja, jammer toch dat een leuk projectje zo moet eindigen, bedankt.

evdweele

Overleden

Hoezo eindigen? Je was toch nog niet klaar met het apparaat?
Dat niemand je serieus neemt moet je op de eerste dag van deze lange thread al zijn opgevallen...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

En dat neemt niet weg dat zelfs de sceptici nog wel benieuwd zijn naar de resultaten (een goeie scepticus staat bovendien altijd open voor zijn eigen ongelijk - kwestie van consequent zijn: sceptisch ten opzichte van je eigen kennis en inzicht), en dat ik bijvoorbeeld nog niet eerder de gelegenheid te baat heb genomen (vanwege de brakke fotosite, het is om meerdere redenen handig om foto's op het forum te uploaden) om je te complimenteren met de uitvoering en de doordachtheid van details. Bij deze dus mijn complimenten!

Verder sluit ik me bij evdweele aan; je kon al meteen weten dat er de nodige scepsis is over het functioneren van het geheel dus het verbaast ook mij dat je nu opeens zou afhaken vanwege een paar losse opmerkingen die nog eens niet zoveel toevoegen ook; ze zijn al eens geplaatst of ze zijn niet zo doordacht.

En tenslotte sluit ik me er zonder meer bij aan dat het geen kwaad kan om afzonderlijke apparaten van elkaars storing te vrijwaren, want die treedt geheid wel op. Dat staat naar mijn idee geheel los van de eerdere discussie over de werking van de DC blocker, waar overigens ook nog geen duidelijke uitkomst aan hangt maar die in simulaties kennelijk wel degelijk 'iets' doet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik vind de negatieve commentaren een beetje te negatief. Dat heeft de TS niet echt verdiend of uitgelokt vind ik.

Het is in ieder geval een erg mooi kastje geworden en vast een stuk steviger en veiliger dan dat Blokker geval.
De installatie zal er in ieder geval niet slechter van worden.

Er worden hier zoveel dingen gebouwd die niet echt "zinvol" zijn. Zolang de bouwer er maar plezier van heeft en het nuttig vindt is het doel toch bereikt.
Ik bouw ook wel eens dingen die niet echt zinvol zijn zoals een fF meter. Maar het was erg leerzaam en leuk om te doen. Doel bereikt ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
evdweele

Overleden

Met twee benen op de grond voel ik me over het algemeen het prettigst.
Dit topic begon met een foutieve meting en het ten onrechte geconstateerde probleem moest daarom worden opgelost.
Waarom de meting ooit is uitgevoerd is nooit duidelijk geworden; was er storing te horen op de geluidsinstallatie? Ik heb het niet kunnen vinden.

Zelf woon ik een 45 jaar oud flatgebouw met 96 woningen, allicht dat de oude elektrische installatie niet meer helemaal up to date is. Toch hoor ik nooit enige verstoring op mijn stereo-installatie, die ook al weer 19 jaar oud is en vele uren spelen achter de rug heeft.

Als iemand besluit om iets te bouwen omdat het er mooi moet uitzien en functioneel is vind ik dat een loffelijk streven.
Het bouwen van een schaalmodel van een 17e-eeuws zeilschip is ook niet 'nuttig', maar het vergt wel geduld en vakmanschap. En daar heb ik alle achting voor. Zo ook voor de kast die de TS heeft gemaakt.

Waar ik wel moeite mee heb zijn niet aangetoonde gebreken die moeten worden opgelost.
Bij het oplossen van een probleem moeten er naar mijn mening enkele stappen worden doorlopen:
- Er moet een klacht zijn.
- Er moet door middel van een correcte meting aangetoond worden wat de oorzaak van die klacht is.
- Pas dan ga je zoeken naar een adequate oplossing voor dit specifieke probleem.

Hier heeft het omgekeerde plaatsgevonden. Op internet is gelezen dat een DC blocker DE oplossing zou zijn. Maar voor wat?
Met mijn 'negatieve' uitlatingen probeer ik de TS weer met beide benen op de grond te laten belanden.
Maak een mooie kast met contactdozen om apparatuur aan te sluiten, maar dicht die kast geen onzichtbare toverkrachten toe.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Mijn opmerking over niet zo doordachte opmerkingen betrof als ik het zo nalees vooral die van Shiptronic - die was persoonlijk inplaats van feitelijk. Onverdiend zoals fred101 al zegt. De meeste feitelijke opmerkingen waren al gemaakt en het enige dat daar nog ontbreekt is het resultaat. Ik hoop dus dat de TS zich door de onzinnige noch door de zinnige kritieken laat weerhouden en gewoon doorgaaat, ook hier.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 11 december 2015 22:23:35 (35%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Thanks guys voor de goede opbeurende opmerkingen.
Uiteraard is er over deze kast met inhoud wat te zeggen en ik weet onderhand wel hoe men hier over bepaalde zaken denkt mbt audio(voodoo). Ik probeer deze discussies hier dan ook te vermijden en ga daar ook niet in mee, ieder z'n meuk denk ik dan maar.

Zoals ik al eerder heb geschreven kan men terugvinden waarom ik dit projectje heb gestart en vooral dat ik er plezier aan heb om iets leuks te maken wat voor mij functioneel is (en uiteraard smoelt het lekker).
Ik waardeer dan ook de opmerkingen/suggesties waarop men mij wijst en die men ook kan onderbouwen, vooral daarmee doorgaan, dat maakt het forum er alleen maar beter op, en mensen zoals ik steken daar veel van op.

Thanks!

joopv

Golden Member

Op 11 december 2015 17:55:29 schreef evdweele:
Ontegenzeggelijk gaat er een niet te onderschatten placebo-effect van zo'n mooie kast uit :-)
Met een stopcontactenblok van de Blokker blijft dat achterwege.

Op 11 december 2015 21:58:58 schreef evdweele:
Met twee benen op de grond voel ik me over het algemeen het prettigst.

Met mijn 'negatieve' uitlatingen probeer ik de TS weer met beide benen op de grond te laten belanden.
Maak een mooie kast met contactdozen om apparatuur aan te sluiten, maar dicht die kast geen onzichtbare toverkrachten toe.

Je spreek jezelf tegen, want het artikel waar je naar verwijst hierboven geeft aan dat het placebo effect wel degelijk werkt...

Overigens alle lof voor de TS. Ik denk dat menig CO lid (mezelf inbegrepen) stiekem jaloers is omdat van een nette afbouw van hun projectjes in een mooie behouzing - eenmaal gebouwd en functionerend als een printplaat - vaak weinig meer terecht komt.

evdweele

Overleden

@Kingpin
Leuke meter ! Het ziet er alles bij elkaar mooi uit.

@joopv
Ik beweer zeker niet dat een placebo onwerkzaam is; diverse medische studies hebben aangetoond dat het menselijk brein in staat is om medische klachten zelf te verhelpen zonder dat een echt medicijn wordt toegediend. Het lichaam maakt dan zelf een afweer tegen de aandoening aan.
Of dit bij technische mankementen ook opgaat waag ik te betwijfelen.
Er kan echter wel door autosuggestie de indruk ontstaan dat er technisch iets is verbeterd.
Ik ben zelf te nuchter om daarin te geloven. In de 45 jaar dat ik in de techniek werkzaam ben geweest heb ik nog nooit een technisch defect met suggestie kunnen verhelpen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
joopv

Golden Member

Het ging niet (alleen) om een technisch mankement, maar om het luisteren naar muziek. Dat is in de eerste plaats emotie.

evdweele

Overleden

Dat is in de eerste plaats emotie

Ik ben zo vrij het niet met je eens te zijn :-)
Bij het luisteren naar muziek is het heel hinderlijk als het genieten daarvan wordt verstoord door een technische onvolkomenheid.
Een brom, een ruis, te weinig kanaalscheiding, onvoldoende bas of een teveel aan hoge tonen... Kortom diverse technische oorzaken die het luisteren naar muziek minder aangenaam maken. Daar komt geen emotie aan te pas.

Een voorbeeld:
In de jaren '80 kocht ik een koptelefoon, een Philips N6325. In verschillende tests van audiotijdschriften (internet bestond nog niet) kwam deze koptelefoon als beste uit de bus.
Jarenlang heb ik met veel genoegen deze koptelefoon gebruikt om naar - voornamelijk klassieke - muziek te luisteren. Maar het hinderde me dat de koptelefoon nogal zwaar op de oren drukte. Na een uurtje luisteren deed ik de koptelefoon af omdat het pijnlijk begon te worden.
Een jaar geleden was ik bij een kennis die nog zo lang geleden een nieuwe koptelefoon had gekocht. Die probeerde ik en ik was direct óm! Die wilde ik ook hebben.
Geen heftige druk op de oren en een uitstekende geluidskwaliteit. Een hele opera uitzitten van 2½ uur is nu geen enkel probleem. Het is vooral genieten.

Om een lang verhaal kort te maken: de techniek speelt een veel belangrijker rol dan jij denkt of doet voorkomen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Gisteren de aanvoerkabel gemaakt.
Om de kabel een extra mantel gemonteerd en deze aan aarde gelegd, daaroverheen een carbon afwerkingsmantel.
Het geheel geplaatst in m'n nieuwe Audiorack. Vanavond alles verder aansluiten.

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/Electronics/230V%20DC%20Blocker/DSC_0670_zpsbdiefnlh.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/Electronics/230V%20DC%20Blocker/DSC_0673_zpsnpu5qbzb.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/Electronics/230V%20DC%20Blocker/DSC_0671_zpsu1ehwpkf.jpg

http://i193.photobucket.com/albums/z316/kingpin112_photo/Electronics/230V%20DC%20Blocker/DSC_0679_zpsv0emykml.jpg

joopv

Golden Member

Mooi setje hoor. Ga je nog demonstratie / luistersessies organiseren? ;)

Op 12 december 2015 01:27:36 schreef evdweele:
[...]Ik ben zo vrij het niet met je eens te zijn :-)
Bij het luisteren naar muziek is het heel hinderlijk als het genieten daarvan wordt verstoord door een technische onvolkomenheid.
Een brom, een ruis, te weinig kanaalscheiding, onvoldoende bas of een teveel aan hoge tonen... Kortom diverse technische oorzaken die het luisteren naar muziek minder aangenaam maken. Daar komt geen emotie aan te pas.

Oh, nou ik heb erg kunnen genieten van de middengolf zenders. Ondanks de beperkte bandbreedte en dynamiek, het geknetter en de fading.

In mijn herinnering was alleen bij Bridge over Troubled Water het middengolf-gekraak en ruis hinderlijk, maar de emotionele beleving van de muziek was er niet zo heel veel minder door.

evdweele

Overleden

Dan stel ik waarschijnlijk andere eisen aan muziek.
Gekraak en geruis roept bij mij zeker emoties op: die van ergernis. Bij muziek horen die storende geluiden zeker niet aanwezig te zijn.
En om on topic te blijven: met voodoo raak je die storende invloeden niet kwijt. Daar is altijd een verklaring in de natuurwetenschap voor te vinden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Wilde ik jullie niet onthouden, een videootje van m'n systeem.
Iedereen bedankt voor de bijdrage !

https://youtu.be/MAqjf8h7ak0