Positiebepaling solenoid

Arco

Special Member

Ik las een interessant stukje over positiebepaling van een (lineaire) solenoid.
Daar werd voorgesteld dit te doen door meten van de inductie van de spoel tijdens pauzes in het pwm signaal waarmee wordt aangestuurd.
Lijkt me goed mogelijk, omdat de inductie door het zich verplaatsende anker verandert.

Ik heb er alleen nog geen werkende schakeling mee gevonden. Zou zoiets wel praktisch te gebruiken zijn?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Of de verandering lineair is of niet, is niet zo interessant, is eventueel om te rekenen.
Het is bedoeld om te weten hoe snel de plunger zich beweegt om de (pwm) aansturing aan te kunnen passen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Waarschijnlijk wel, aangezien de magnetische reluctantie sterk afhankelijk is van de positie, en daarmee de inductie. Dit is ook de reden dat een AC solenoid direct verbrandt als je de kern eruit haalt, of deze mechanisch geblokkeerd is; de inductie blijft laag, waardoor de stroom veel te groot wordt.

Je zou de dI/dt tijdens de aan- of uit periodes van de PWM cyclus kunnen meten, maar die wordt bepaald door de inductie, weerstand, voedingsspanning en opgewekte tegen-EMK bepaald, en die factoren zul je onderling moeten onderscheiden. De voedingsspanning meten is natuurlijk eenvoudig, en de weerstand is wel temperatuursafhankelijk, maar veranderd slechts langzaam. De opgewekte tegen-EMK is afhankelijk van de snelheid en magnetisatie van de kern.

Je zou natuurlijk ook een klein AC signaal kunnen injecteren, op een hogere frequentie, en alle lagere frequentie componenten eruit filteren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Wat moet ik me trouwens voorstellen bij de grafieken van solenoids, waarin de kracht in kg/mm wordt afgebeeld?
Is dit de kracht om ..kg horizontaal te verplaatsen? (bij een bepaalde solenoid positie)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

kracht ten opzichte van positie.

Arco

Special Member

Ja,
Ik begreep wel dat bij positie 12 mm bijv 10kg hoort, maar niet exact wat de 10kg precies is. (kan dat gewicht vertikaal of horizontaal worden verplaatst)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

Met kg word hier een kracht bedoeld. Waarschijnlijk uit een ontwikkelingsland dat het SI nog niet officieel gebruikt, Myanmar, Liberia of de VS dus.

Arco

Special Member

Groter land: China... :)
Dus in de 12mm positie kan de solenoid nog een kracht van 10kg uitoefenen..

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
GJ_

Moderator

100N ja.

China is allang metrisch natuurlijk. Alleen is het in het Land met waarschijnlijk de meeste regels ter wereld gebruikelijk om je aan zo min mogelijk regels te houden. Dat lukt over het algemeen prima omdat het te groot is om te controleren en de controleurs er verder ook helemaal niks om geven. :-)

fatbeard

Honourable Member

Meten van de zelfinductie kan ook tijdens de actieve fase van het PWM-signaal: de stijgtijd van de stroom (die je toch al aan het meten was ;)) is een maat voor de zelfinductie.
Dat valt te doen door een sample te nemen na een bekende tijd in de ON-cyclus, de spanning verloopt volgens een e-macht (R-L kromme).
De weerstand is bekend (in elk geval goed te bepalen), de rest is rekenwerk.

EDIT
Ik zie net dat Sparky hetzelfde zei...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Inderdaad...

Toevallig ben ik niet iets soortgelijks aan het uitwerken, voor een hydraulisch ventiel, maar dan niet om de exacte positie vast te stellen, ik wil alleen weten of hij beweegt.

Om het goed te kunnen bepalen, moet je de stroom, spanning, en de totale weerstand redelijk nauwkeurig bepalen. Als de temperatuur constant is, is dat weerstand dat ook, maar als de temperatuur significant kan varieren, veranderd ook de weerstand van het koper. Hoe groter de stroom, des te meer spanningval je over de weerstand van de spoel en de de halfgeleiders valt, en zodoende blijft er minder over voor de zuivere inductie.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken