AKO 546 473 - 06 Vaatwasser regelunit

Had problemen met verwarmingselement van een AEG/ATAG vaatwasser. Bekend probleem, want soldeercontact op de printplaat was los gegaan. Echter na het vast solderen, lijkt het alsof de regelunit in een soort programmeerstand staat. Als ik op een toetsdruk, licht een combinatie van LED's op. Wie weet of de module mij iets probeert te vertellen of dat het ding misschien gewoon ter ziele is. Dat laatste betwijfel ik, omdat ik de printplaat voorzichtig uit de behuizing heb gehaald en alle ESD-aspecten in acht heb genomen.
Het gaat om een AKO 546 473 - 06 module uit een ATAG vaatwasmachine (10 jaar oud).
Op de foto een voorbeeld van de oplichtende LED's.

Wie kan helpen?

betere foto's van de print zonder kappen zouden helpen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dag Testman.

Foto van de printplaat is geplaatst.
Ik ben benieuwd.

en de onderkant? je kunt een soldderspetter hebben gemaakt op een plek waardoor de print nu wat raar doet. of er zit een stekker verkeerd aangesloten.. of er blijft een drukknop constant ingedrukt, met aanzetten kan de machine dan in een andere modus gaan..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 6 oktober 2015 16:28:56 (26%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Lijkt IDD op een soldeer spettertje. Deze printen konden als goed betrouwbaar worden aangekaart. Ik vermoed een klein lulligheidje.

Ik hoop ook op een kleinigheidje, maar ik heb de print al een paar avonden minutieus gecontroleerd op breuk en kortsluiting. Ik heb zelfs de ribbon opnieuw moeten solderen, omdat deze bij de aanhechting brak. De ribbon soldeereilandjes ogen rommelig maar maken geen kortsluiting (doorgepiept).

Ik hoop op nog wat ideeën. Misschien weet iemand of deze print nog na te bestellen is (voor een normale prijs).

Ronald45

Golden Member

Op de laatste foto lijkt rechtsonder bij de hoek nog een slechte soldering te zitten, en rechts van het midden bij een relais ook.
Als dat inderdaad het geval is zou ik de hele print nalopen op slechte solderingen.

Beste Ronald,

Dank voor het meedenken! De slechte soldering is eigenlijk de reparatie waarmee de ellende is begonnen. Dit soldeercontact is de 'verbrande'soldering van het spanningsrelais voor het schakelen van het verwarmingselement. Deze heb ik vervolgens weer vastgesoldeerd. Ziet er niet zo fraai uit omdat een deel van het eilandje weggebrand is. Na het terugplaatsen van de print begon het gedoe met de bedienknoppen en LED-jes.
Ik ga dit weekend alle soldeerverbindingen en printbaantjes tussen de componenten één voor één doormeten. Misschien dat daar een onzichtbare breuk zit.

Shiptronic

Overleden

Even een loep uit de naaidoos van moeder lenen en goed zoeken ! Maar kan soms erg lastig zijn, zelfs voor een getraind oog, of zelfs onzichtbaar maar toch slecht/geen contact.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 9 oktober 2015 12:10:51 (87%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Ronald45

Golden Member

En toch zie ik rechtsonder, bij de hoek, een slechte soldering zitten.

Inmiddels alle soldeereilandjes met de bout aangetipt met wat nieuw soldeer; probleem is helaas niet verholpen. Laatste optie die ik nog kan bedenken is dat de EEPROM blijft 'hangen'. Weet iemand of deze is te resetten, bijvoorbeeld door pin #? aan de min of plus te hangen?

Dat kan niet. EEPROM resetten gaat niet. Heb wel een print die lijkt vergelijkbaar en kan de inhoud van de EEPROM over copieren eventueel..

10 jaar oud?
Elco's domweg vervangen voor kwaliteitsexemplaren.
Kost niet veel.

Soldeerverbindingen voor componenten met een draad of pin door de print heen:
Eerst oud soldeer wegzuigen, daarna nieuw soldeer aanbrengen.
Dat is de beste manier.
Eventueel soldeerflux gebruiken. Dit vreet het koper mooi schoon zodat het soldeer mooi vloeit.

Wat ik ook nog wel eens doe is op ebay/marktplaats een vergelijkbare machine zoeken voor sloop-onderdelen.
Mogelijk is de print wel nog goed in dat exemplaar.

Er ist wieder da...

smd: Alle componenten zitten gesoldeerd. Ook EPROM op basis van smd en niet in een houdertje. Dus overcopiëren lijkt mij haast onmogelijk. En volgens mij zit er ook niet zoiets als een servicesteker op de printplaat.

hobby-ist: Elco's vervangen is inderdaad een goedkope aangelegenheid, daar kan Conrad wel mee uit de voeten. Ik ga een poging wagen. Slooponderdelen is lastig. Deze machine heeft het label ATAG, maar komt uit de Zanussie/Whirlpool fabriek. Het is dus lastig zoeken naar het juiste typenummer. Maar met enig geduld, wie weet.

Bedankt voor de tips zover. Ik post evenetuele vorderingen.

Overcopieren van de Eprom doe ik met een speciale adapter, dus dat kan wel. Deze vaatwasser komt uit de Zanussi fabriek en niet uit Whirlpool/ Bauknecht. Ik vermoed geen elcos

Ik heb inmiddels de tip van hobby-ist ter harte genomen:
Voor 40 EURO op marktplaats een zelfde werkende vaatwasser gevonden. Machine was te vies om aan te pakken, maar de regelunit werkt nog prima. Onze eigen vaatwasser draait weer als een zonnetje.

Dank voor het meedenkwerk!