Printplaat met toner bedekken

Op internet vind je 2 methoden om een printplaat ontwerp over te zetten naar een blanko printplaat.

Ik heb in eerste instantie gekozen voor de goedkope methode: via een laserprinter op fotopapier afdrukken en dat op de printplaat strijken.

Ik heb een proefstukje meegekregen bij aanschaf van 3 blanko plaatjes. Dit ging erg goed met mat fotopapier van de hema. Zowaar in 1 poging had ik een prima teststuk.

Vervolgens ging ik voor het "echie" aan de slag en heb ik exact hetzelfde gedaan als bij het proefstukje. Ik ben nu 8 pogingen verder en heb zelfs een tweedehands printer op de kop getikt om glossy fotopapier doorheen te jagen, maar het wil absoluut niet lukken.

Ik heb diverse methode bekeken en geprobeerd, maar het lijkt helemaal nergens op..

Wie heeft er nog tips? Wellicht qua merk / uitvoering fotopapier of trucjes?

Ik heb nu een brother hl1230 printer welke ik op "extra dik papier" en "tonerdikte +6" heb gezet. 2x over elkaar afdrukken lukt niet qua uitleining. Ook de fuser kan ik niet (simpel) uitzetten (dit zou het meest ideaal zijn).

Kortom: HELP! :)
Alvast bedankt.

Kun je een foto van het eindresultaat plaatsen? Daaraan is misschien te zien wat je verkeerd doet.

En paar tips: koper goed schoonmaken en ontvetten, eventueel ook nog even met wat staalwol opschuren, daarna ontvetten.

De print op een warmte isolerende onderlaag leggen, ik gebruik zelf een strijkplank.

Zorgen dat de strijkbout op temperatuur is, afdruk op print leggen, zakdoek of zo er over, dan eerst vlak opwarmen, daarna harder drukken. Zorg dat de afdruk niet verschuift!

Na afloop in een bak warm water met wat zeep, niet te heet anders laat de toner los. Rustig uurtje laten weken en dan pas het papier verwijderen. Eventueel langer laten liggen. Laatste restjes papier kun je met een tandenborstel weghalen.

Ik heb niet van alle pogingen een foto.
In de meeste gevallen (6 uit 8) bleef er maar een klein gedeelte toner op de print achter. Bij 1 poging (laatste) bleef er niets achter.

In 1 poging bleef 90% zitten maar waren er duidelijk gaten en spikkels in de toner te zien waardoor het onbruikbaar was. Ik ben dus helemaal nog niet aan het etsen toegekomen.

De laatste poging liet niets anders dan een vage afdruk in het koper achter en er zit geen toner op de plaat.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Schuren met scothbrite, schuurpapier P600, P2000, JIF en schuurspons.
- Ontvetten met zeep en remmenreiniger, zeep en nagellakremover, alleen zeep.
- Glossy fotopapier van HP (200m/g) en met Hema mat fotopapier (235g/m)
- Bordje voorverwarmen en papier er op
- Bord 20 seconden verwarmen en daarna strijken met de punt
- Bord 1 minuut verwarmen en strijken met de punt (altijd plm. 5 min strijken)
- Papier afweken met koud, lauw en heet water, met en zonder zeep.

De laatste poging is niet eens de moeite waard om hier een foto van te plaatsen, je ziet de sporen alleen als verkleuring in het koper.

Enige wat ik niet heb is een isolerende ondergrond, dit doe ik gewoon op een houten werkblad (welke overigens ook goed heet is na afloop). Over de afdruk leg ik altijd nog een blanko vel papier voordat ik ga strijken.
Tegen het verschuiven heb ik de laatste keer het ontwerp vastgeplakt aan het bordje met schilderstape.

Ook heb ik het niet een uur laten weken maar plm. 10 minuten en daarna voorzichtig wrijven totdat het papier weg is.

Ik heb gisteren helaas geen pure aceton kunnen halen, dat hebben ze bij de Hornbach en die zit in Nieuwegein, ik woon in Almere. Gisteren moest ik werken en waren we helaas net te laat klaar om nog voor sluitingstijd langs te gaan. Ook heb ik geen ander fotopapier geprobeerd (heb ergens gelezen dat fotopapier mat voor de laserprinter ook goed werkt).

Hier wel een foto van het proefstukje waar niet het hele ontwerp in 1x op past. In het midden heb ik toen beter gestreken dan aan de randen, dit is niet te zien op deze foto maar die sporen zijn wel mislukt. Het midden wat je wel ziet, ziet er ook prima uit in mijn ogen. Zelfs te teksten P en S van maar 0,087mm dik zijn goed gelukt hier!

https://lh3.googleusercontent.com/-s-N-wwWFEXI/Vg5jmMD5GhI/AAAAAAAAE8c/uPdixzClE2g/s800-Ic42/20151001_185308.jpg

Zo doe ik het: Ik print het printje af met een HP Laserjet 4000 op papier van Xerox. (Dit papier heb ik jaren geleden eens gekozen als beste optie voor mijn printjes.) Het koper van het printje maak ik schoon met vloeibaar schuurmiddel en een sponsje. Als nabehandeling ontvetten met thinner op een stukje keukenpapier. Daarna op een blok hout, het strijkijzer erop op standje katoen. Eigenlijk net niet zo heet dat het papier bruin word. Na een minuut of vijf nog er overheen strijken met de punt, zonder al te hard te drukken. Daarna in het (koude) water plonsen. Na een paar minuten begint het papier op te zwellen en kan het er afgepulkt worden en is het printje klaar. Bijgaand wat foto's zoals ik vanmorgen nog even een printje gemaakt heb. Alles bij elkaar lukt het me nu in ongeveer een half uur tijd.

Het ziet er zo simpel uit :(

Er zijn te veel onbekende factoren, printer, toner, papier..

Ik ben nu weer een poging aan het doen, zal de strijkbout iets minder heet zetten, papier word lichtjes bruin.

Nu grondiger ontvet, paar keer remmenreiniger, schuren p600 in 2 kanten, ontvetten met remmenreiniger tot er niets meer op het doekje achterblijft, ontvetten met methanol. Nu maar weer een poging doen.

We zijn nu 20 minuten verder:

https://lh3.googleusercontent.com/-tVn3tEpwKPg/VhD4TMsugQI/AAAAAAAAE84/WuQ4SMhW7sw/s640-Ic42/20151004_115619.jpg

Daar waar het er nog niet vanaf is, zie je dat de banen wel goed plakken, maar hier begint het al.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 5 oktober 2015 19:51:46 (24%)

@sanscorp Het is ook simpel, mits je over de juiste middelen en parameters beschikt. Papier moet goed zijn: toner moet goed loslaten, het moet voldoende stevig zijn en ook water doorlatend zijn. Temperatuur van het strijkijzer moet ook goed zijn. Te laag, hecht de toner niet en bij te hoog, wordt de toner weer "vloeibaar" en lopen de sporen uit en plakt ook het papier te stevig op de print. Ook de print moet goed schoon zijn. Vroeger schuurde ik die ook stevig op met van alles en nog wat. Dat geeft weer krassen en groeven. Nu schuur ik met wat schuurmiddel en vooral niet te veel. Dan ziet het er mooi blinkend uit en moeten er alleen de vet resten nog af. Wat thinner op een stukje schoon keukenpapier, net zolang tot er geen zwart meer af komt. Dat is het eigenlijk wel, maar het heeft me ook veel experimenteren gekost.

Dat ontvetten gaat wel goed inderdaad.
Denk dat het papier niet goed is, is ook niet water doorlatend (de glossy fotopapier). De matte voor het proefstukje heb ik met mijn huisprinter afgedrukt. Daarna ben ik heel fanatiek allerlei dingen aan gaan schaffen en ging het fout. maar ik wil mijn fuser niet slopen van mijn dure kleurenprinter die ik net een half jaar heb...

De fuser uitschakelen bij die andere printer is niet zo makkelijk, heb in ieder geval niets kunnen vinden..

Er uit halen, alle draden intact laten en zo de printer voor de gek houden kan natuurlijk wel, maar dan heb je een hete fuser op je bureau liggen

Heeft iemand het eens met een lamineerapparaat geprobeerd? Misschien kan ik die lenen.

Het ziet er naar uit dat je niet heet genoeg strijkt, en of te kort druk uit oefent. Je papier waar de toner op zit ziet er nog te goed uit... Ik zou denken... hogere temperatuur en langer en meer druk uitoefenen.....

(Toen ik deze methode nog toepaste deed ik dat op gewone uitgescheurde vellen papier uit een magazine... die waren al bedrukt, maar daar merk je niets van... en bij het strijken begon dat papier zelfs al wat te verkleuren door de warmte..

[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op zondag 4 oktober 2015 12:29:16 (36%)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Werken met de juiste parameter is uiterst belangrijk om een goed resultaat te krijgen. Om het in de vingers te krijgen heb ik ook veel zwarte sneeuw gezien en heeft het me veel denkwerk gekost. Een printer aanpassen heb ik niet willen doen. Het moet bereikbaar zijn met gewone huis- tuin- en keukenmiddelen.

Als ik je foto van je resultaat zie, lijkt het me verkeerd papier (te dik), maar ook niet lang genoeg warm gemaakt. Laat het strijkijzer er gewoon 5 minuten op staan, zodat alles door en door heet is. Werk het daarna af door voorzichtig met de punt over het papier heen te wrijven om zeker te zijn dat alles contact gemaakt heeft met de print. Druk je te hard, dan lopen de baantje weer uit.

Wanneer ik vind dat het genoeg is, gaat het strijkijzer eraf en gaat de print dezelfde seconden nog in het koude water. Dit voorkomt, bij grotere printen, dat de baantjes nog wat schuiven door verschil in uitzetting tussen papier en print.

Strijkijzer stond op de hoogste stand en papier werd bruin, net een heel klein tikje lager gezet.

Grootste probleem nu is dat ik niet zo lang kracht kan uitoefenen i.v.m. RSI in beide polsen..
Dan zal dat het euvel zijn.

Ik ga sowieso eens kijken of ik het bovengenoemde Xerox papier kan bestellen. Word wel een dure methode op deze manier, moet oppassen dat een lichtbak straks niet alsnog goedkoper was geweest.

Ik meende mij te herinneren dat er iets was met de originele toner van Brother..

http://www.instructables.com/id/Toner-transfer-for-PCB-Flamethrower-St…

Kijk hier maar eens naar. Zelf heb ik een OUDE HP laserprinter gekocht of gerepareerd. Deze werken echt prima.

De reden van de Brother toner problemen was volgens mij de temperatuur van de toner waarbij het gaat smelten.

Je zou nog een electrisch kookplaatje kunnen gebruiken. Strijken blijft een probleem. Zelf had ik een aangepaste laminator. Daar kon ik ook prima twee zijdige prints mee maken.

Succes

Ik had geen problemen met de originele toner van de toen nieuw aangeschafte Brother printer ;)

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Er zitten aftermarket toners in de Brother.
De printer heeft mij, incl. 2 toners 30 euro gekost.

Ik wil toch echt eens kijken naar die fuser, als dat er tussenuit is, lijkt het mij makkelijker, of gaat het dan fout zodra je de afdruk op de printplaat legt omdat het alleen maar poeder is?

pff om nu weer een andere printer te kopen zie ik niet zo zitten eerlijk gezegd.

Kan eens vragen of ik een laminator kan lenen, er gebeurd niets geks mee denk ik zo.

EDIT: Papier is niet leverbaar meer.

Wanneer ik op internet zoek, is het papier nog gewoon te koop, met dezelfde barcode.

De fuser losmaken is het volgens mij ook niet. Poeder ligt dan los op het papier, maar zodra de stijkbout erop gaat plakt het toch weer aan het papier. Zoals ik het zie, met het papier wat ik gebruik, drogen de plaatsen waar het toner zit wit op. M.a.w. de toner blijft gewoon aan het papier zitten. De rest van het papier er omheen lost op in het water. Op de foto het printje van vanmorgen.

Arco

Special Member

Ik heb gisteren helaas geen pure aceton kunnen halen, dat hebben ze bij de Hornbach en die zit in Nieuwegein, ik woon in Almere.

Jullie hebben toch het Kruidvat? Die hebben gewoon aceton.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vaak is het een remover met nagel verzorgende additieven, geen idee of dat zo goed ontvet als pure aceton (welke ook te koop is, maar dinsdag weer.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oh, in dat geval ga ik morgen wel even langs :)

Maar vind het wel vreemd dat het met het proefstukje wel ging en nu gewoon helemaal niet meer. In totaal de hele dag bezig geweest en toen was het geduld op haha.

Hebben ze idd. Handig toen ik een tijdje terug PUR-schuim op de vloer knoeide... snel naar de kruitvat.

fred101

Golden Member

Bij mij het zelfde verhaal. Eerst een oude brother laser printer. Heel simpel ding. Helaas was ik een uur verder voor het papier er in 1 stuk uitkwam. (dat was een oude van het werk met feed probleem)
Maar als dat lukte ging de rest mbv een strijkbout en papier uit een conrad catalogus meestal goed.

Sinds vorig jaar heb ik hier een vrij luxe kleuren laser van HP. Ik had geen speciaal papier daarom wat getest. Glossy papier, overhead sheets, stickers, bakpapier. Helaas, de afdruk wordt ergens in het traject (soms zelfs volledig) uitgesmeerd)

Toen een fotopapier achtige omslag van een tijdschrift. De afdruk ging goed. Ik heb een laminator omgebouwd (temp regelaar en verlaagde snelheid)
Het papier zat goed vast, zo vast dat de omslag foto ook op mijn pcb stond :-(

Uiteindelijk is het gelukt 1 dubbelzijdig printje te maken wat er niet uitziet vanwege alle gerepareerde sporen.
Geen idee wat ik fout doe. Vast net het foute papier, of een foute toner, of beide. Instellingen van Eagle ? Ik druk in zwart af. Ik zie bij Angela volgens mij witte afdruk. Is kleur beter dan zwart ?

Laat ik mijn plotter weer eens proberen dacht ik laatst. Dat werkte altijd prima tot de CD marker niet meer te koop was. Daarom nu een aluminium penhouder gedraaid. Stift erin, plotter geinstalleerd op de huidige PC, en draaien maar. Na een hele ochtend het opgegeven.
Hij deed de vreemdste dingen. Ding open gemaakt. Alles nagekeken en gemeten, schoongemaakt etc. Dat was al beter maar verder... kortom, maar weer vierkantjes layout op pcb getekend, pcb onder de frees en klaar.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Die luxe heb ik dus niet ;) en de kennis al helemaal nog niet.

Neig steeds meer naar de uv lichtbak

Ik gebruik een gezichtsbruiner van het containerpark.
Transparante A4 inkjetfolie en 1 min. belichten, ontwikkelen en etsen met fijnetskristal dat is opgewarmd met een verfstripper op gas.

Voor 10 etssessies/jaar meer dan voldoende ;)

LDmicro user.

De eerste "ervaring" die ik had bij het zoeken naar specifieke lichtbakken, kwam ik op 250 euro :)

Zal eens kijken of ik bij de dumpzaken wat kan vinden, nog niet heel lang geleden een scanner weg gegooid :( was een mooie bak geweest.

Jaren geleden maakte ik mijn printjes met een lichtbak en fotogevoelige print. Toen ik bekend werd met de manier om printje met een laserprinter te maken ben ik daar mee begonnen. Dat is vallen en opstaan geworden, maar uiteindelijk toch goed gelukt. De grootste printen die ik op zo'n manier gemaakt heb, zijn dubbelzijdig en ongeveer 12 x 18 cm. Een goed resultaat is haalbaar zonder bijzondere dingen in huis te halen. Het aantal printjes wat ik maak in beperkt. Soms maanden niet en dan weer aantallen in korte periode.

Het resultaat is dat is mijn lichtbak en chemicaliën de deur uitgedaan.

Als ik kan helpen, b.v. met het papier wat ik gebruik of met andere dingen, laat maar weten.

Je kunt nog even hier kijken want vandaag of morgen is deze site verdwenen.

http://www.diyprintplaat.nl/?page_id=21

I love it when a plan comes together !