Wat te doen met overgebleven harddisks?

Ik heb inmiddels als een lade volhiervan en wil hiervan eigenlijk iets maken tbv opslag. Soort NAS dus. Zonder een NAS kast te willen kopen natuurlijk.Heb me rot gezocht, maar kan nergens hierover een tutorial vinden.
Enige waar ik tot nu toe opgekomen ben is voor iedere harddisk een usb behuizing kopen maardie kosten 10 tot 15€ stuk. En dan de (meerdere) hubjes erbij om uiteindelijk 1 usb stekkertje over te houden?
Ik heb wel een raspberry over, maar daar kan ik ze niet allemaal op aansluiten?
Iemand een idee om dit op een redelijk goedkope wijze te kunnen doen?
Ikben ook in het bezit van een aantal oude pc's,misschien dat ik daar de houders van kan gebruiken om in ieder geval de bay's te kunnen gebruiken?
Iemand een leuk idee hiervoor?

joopv

Golden Member

Welke capaciteiten hebben die discs?

Welke interfaces?

Waarom liggen ze in die lade?

usb behuizingen in china kopen? of enkel de usb kabels, die kosten een pak minder.
2,34€/stuk en gratis verzending
http://www.aliexpress.com/item/High-quality-2015-New-USB-2-0-to-IDE-SA…
de vraag is of het de moeite waard is. ik heb hier ook HOPEN harddisks en het enige nuttige eraan zijn de magneten.
om 10harde schijven van 10GB aan te sluiten, gaat je dat zoveel energie en usb poorten kosten en dan heb je nog maar 100GB. dan kan je beter een 1TB disk aankopen.
alles lager dan 200GB wordt niet meer gebruikt bij mij. enkel laptopschijven gebruik ik nog door die in externe behuizingen te steken (laagste is 40GB). ideaal als backup die je dan veilig weglegt (fotos van de camera, emails, ...)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Het zijn nog een paar IDE, en de rest is SATA. De kleinste is 80G en de grootste 320G. Een paar heb ik in een losse usb behuizing zitten. Die gebruik ik voor mijn raspberry xbmc,(films/muziek)
De schrootprijs voor oude harddisks zijn €1.00/kg.

De link naar dat kabeltje lijkt me wel wat, maar dan kom ik eigenlijk uit op een volgende vraag: een usb hub met heel veel aansluitingen. Ik kan natuurlijk hubs koppelen, dat is ook het enige wat ik ben tegengekomen, zelf iets maken met bv 50 usb poortjes zijn altijd kunstig gekoppelde hubjes. Las hier ergens op het forum dat zelfbouw hubs eigenlijk geen optie is.

Die kabeltjes ga ik in ieder geval bestellen, Frames voor de HD's en kasten daarvoor heb ik genoeg. bedankt!

die kabeltjes heb ik ook veel gebruikt.

ik had vroeger het probleem dat mijn game/multimedia pc enkel IDE had, en nadat mijn 500GB vol zat, moest ik grotere schijven kopen. enkel waren die allemaal SATA.
bij gebrek aan IDE aansluitingen, had ik toen al 2 externe schijven permanent aan de pc hangen.
ik heb dan een heleboel van die USB kabeltjes besteld (inclusief voedingen) en heb ALLE schijven aan men pc gehangen via USB (had al een extra PCI kaart met 6usb poorten steken).
na een tijdje lagen er zo een 6-7 tal schijven op tafel permanent aan de pc (ik had toen iets van 40-60-80-120-200-500-500GB en 1TB disk, daarbij nog een DVDrom drive en DVD writer).
zonder die behuizing hebben de hd's ook een betere koeling. en je kan die rechtstreeks aan een pc voeding hangen ipv allemaal die losse adapters
http://srv-live-01.lazada.co.id/p/c-tech-usb-2-0-to-ide-sata-1661-244473-1-product.jpg

mijn favorieten zijn nu laptop schijven, omdat die geen externe voeding nodig hebben. allemaal gevoed door USB wat ook handig bij RPI's is.
mijn RPI server boot enkel vanop zijn SD kaart en gaat dan het OS laden vanop een 100GB usb schijf. denk dat hier nu al een 10-12tal usb 2,5" hdd's rondslingeren gaande van 30 tot 750GB. telkens de laptop een upgrade krijgt, gaat de oude in zo een behuizing.
kost in china ook maar een 2-3euro ;-)
http://76.my/Malaysia/screwless-2-5-sata-usb-external-hard-drive-portable-enclosure-case-loveu-1402-25-Loveu@1.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

je kunt er met een oude pc ook een server of nas van maken, daar heb je gratis (freebsd meen ik) , software voor.

maar net wat fcapri al zegt, oude disks onder de 500GB doen hier ook al niet veel meer. ik bewaar er nog een stel voor evt hdd recorder reparatie, want daar daar zit dermate goedkoop spul in dat een oude schijf al veel beter presteert.

je kunt er ook een spiegel van maken, heb 65 platters in de hal hangen als spiegel :) gemaakt van 40Mb schijven uit 1989 tot 750GB uit 2012 met gare track 0..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 oktober 2015 11:23:32 schreef testman:

je kunt er ook een spiegel van maken, heb 65 platters in de hal hangen als spiegel :) gemaakt van 40Mb schijven uit 1989 tot 750GB uit 2012 met gare track 0..

daar wil ik wel eens een foto van zien, heb hier namelijk ook nog een heleboel HDD's liggen, meeste nog werkende, maar met 1.2GB capaciteit doe ik er nog weinig mee.
men kleinste werkende is 252MB groot en is heel snel (merk conner), zulke heb ik nog nodig bij men oude 386 omdat die geen schijven groter dan 512 aanvaarden in de bios.
maar al die 1.2-3-4-6-10-... GB schijven gaan ooit afgevoerd worden, kan misschien ook een spiegelhal maken. maar zijn die nog makkelijk te reinigen als iemand er zijn vingers heeft tegen gezet (heb namelijk een 2jarige hier rondlopen die graag overal plakkerige vingers tegenzet)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

een 386 kon meer aan hdd meen ik, als je in de bios custom hdd parameters instelde..

de platters hangen aan een spijkertje per disk. dit zijn er geen 65, maar ik heb 3 spiegels met platters gemaakt. voorheen hing alles bijelkaar maar dat begon wat groot te worden.

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/20151004_113401_zpsolxlxmed.jpg

wat vieze vingers zitten er hier ook op, maar uit bereik van een 2 jarige hangen scheelt al veel :) met een schone vaatdoek zijn ze zo schoon..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 oktober 2015 11:38:34 schreef testman:
een 386 kon meer aan hdd meen ik, als je in de bios custom hdd parameters instelde..

helaas krijg ik die 252MB er pas in als ik alles custom zette. ik zat ergens vast met het aantal cylinders. het max in de bios was maar iets van 50MB. die herkende niks, je had gewoon een aantal 'ingegeven' waardes waar je uit kon kiezen van 1-48. 49 en 50 waren 2 custom settings die je kon kiezen en daarbij kon je maximaal 255koppen zetten, max iets van 16000 cyl,....
ik weet er ook het fijne niet meer van. ik weet dat ik 2HDD's er ooit in gebruikt heb, een 90MB WD en een 252MB conner.
mijn seagate 550MB (was zoiets, t was allesinds meer dan 512) krijg ik absoluut niet aan het werken erin

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Op 4 oktober 2015 11:38:34 schreef testman:
een 386 kon meer aan hdd meen ik, als je in de bios custom hdd parameters instelde..

Nope, not gonna happen, 512 was zelfs bij veel controllers in een 486 het max.

IDE harddisks hebben eigenlijk geen waarde meer, dus ze aan de muur plakken is economisch de beste oplossing.
Alles wat je moet gaan verzinnen kost meer geld dan het oplevert. Een stapel van die oude schijven draaiende houden is ook niet interessant, vier van die kregen gebruiken al meer stroom dan een hele server tegenwoordig.

nou, ik had er hier een kratje van staan, welke wat zwaar werd. op een gegeven moment maar gekeken wat nog bleef, en wat weg kon. een aantal schijven deden het niet eens meer, een 250GB en een 320Gb disk startten niet meer op. bij 1 was track 0 beschadigd, ook de pc herkende het ding niet meer (disk info staat vaak op de platter). de andere bleef maar opstarten en uitvallen. tijdens formatteren was er ook 1 disk die op een bepaald punt ging klikken en dan uitviel.

dat waren allen prima werkende schijven een aantal jaar eerder. schijven van 1,6GB uit 1996 of nog ouder geef ik nog veel meer uitval kans als je ze gaat proberen na jaren stilstand.

zeker omdat die oude disks geen parkeerstand voor de koppen hadden langs de platters. soms zat de kop dan vastgeplakt op de platter na vele jaren stilstand, ze konden dan ook veel minder G krachten hebben als moderne schijven in stilstand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Leuk voor degenen die de elektriciteitsrekening moet betalen. Een moderne 3 GB TB schijf van 100 euro trekt nog geen 10 Watt. Jouw opstelling verwarmt een ruime kamer, en je komt misschien net aan 3 GB TB. Om nog maar te zwijgen over de betrouwbaarheid van oudere schijven en de kabelwirwar die je nodig hebt op ze aan te sturen.

200 Watt een jaar lang kost je zo'n 400 euro.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Magneten er uit halen, en op een houten balkje schroeven. Je hebt dan iets heel handigs om krokodillensnoertjes, schroevendraaiers en dergelijke aan te hangen.
Ik bewaar alleen HDD's voor als er iets kapot gaat in een heel oude pc die ik draaiende wil houden uit nostalgische overwegingen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zondag 4 oktober 2015 13:23:57 (29%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ik hab al een Linksys NAS (raid1) staan. En daar zit ook een usb poort op. Bij ali een 10port usb hub gezien. Samen met de goedkope sata/usb kabeltjes maak ik er iets leuks van.

iedereen hardstikke bedankt voor de reacties!

Harddisks met voldoende opslagcapaciteit zijn nog bruikbaar voor bestanden die je niet vaak nodig hebt. B.v. een extra backup van foto's die je niet graag kwijt wilt raken.
Met een usb docking station zoals dit sluit je alleen de disk aan die je nodig hebt: http://gistron.nl/info/50579/info.html

Ik heb nog harddisks uit de jaren 80 liggen, MFM, RLL, SCSI allemaal niet meer bruikbaar, behalve om eens en magneet of een stappenmotor uit te slopen.

reading can seriously damage your ignorance

en de winchester bus, niet te vergeten in de lijst met antieke benamingen.. tegenwoordig wel weer vaker voorkomende voornamen, ken er 2 die genaamd zijn als oude pc onderdelen..

scsi 3 wordt nog gebruikt, tja als we zo rekenen dan weet ik nog wel scsi 1 en 2 in gebruik op 90's pc's. nog steeds in productie voor het hogere segment servers is iets anders als her en der nog in gebruik zijnde..

parallel scsi eidigde met U640 rond 2005, opvolger werd SAS,. nu is scsi ook serieel tegenwoordig. 13 jaar terug had ik al scsi raid controllers uit de schrotbak met scsi3, het is al oud..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Gisteren nog een bak met PS/2 ST506 controllers gevonden, gloednieuw nog in de ESD zakken (old stock). De ST506 is weer de voorloper van IDE. Dus MFM (misschien dat die ook RLL kon weet ik niet).
By the way: SCSI(3) wordt nog steeds gebruikt.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 5 oktober 2015 20:59:17 (11%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Het is de controller die bepaald of er RLL of MFM gebruikt wordt. Een 20MB MFM schijf kan zonder problemen 30MB worden met een RLL controller. Ik heb dec '86 een computer met 20Mb harde schijf gekocht. HCC 87 of 88 heb ik daar een RLL controller en een 30Mb RLL schijf bijgekocht. Toen had ik ineens een whopping 60MB!
4 heads, MFM: 17 sectors/track, RLL:27 sectors/track, 605 cylinders.
P.S. een snelle google leert dat RLL kwam NA de '506. 506 controllers zijn dus MFM.
P.S. Re: merken, hieronder: Die 30Mb was een Kalok. Prima ding. Maar ze zijn failliet gegaan aan de kwaliteit van de 100Mb IDE disk. Die gaf een interrupt: "data klaar", nog voordat dit het geval was. De '386 waar ze op hadden getest deed er dan nog XXX µs over voordat ie zo ver was dat ie dan ook daadwerkelijk de data wilde hebben.... Mijn '486 was echter veel sneller. En dan was er nog geen data. Dan konden er diverse dingen gebeuren: "Hmm toch geen data, return from interrupt". Dan hing de boel, want je kreeg niet nog een interrupt. "Hmmm geen data, dan wachten we toch?" dan werkte het, maar zat je dus onnodig IN DE INTERRUPT te wachten. Of: "er is een interrupt dat de data er is, dus dan hoeven we dat niet meer te checken.... " corruptie. Als gebruiker had je weinig keuze in deze. Hing van OS en versie af wat er gebeurde.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 6 oktober 2015 12:46:50 (47%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Op 4 oktober 2015 12:57:47 schreef Fuzzbass:
.... Een moderne 3 GB schijf van 100 euro ....

Ik denk dat je 3 TB wilde schrijven :)

RLL was met sommige HD's echt niet betrouwbaar. Zeker op de binnenste tracks (cylinders) was er een risico op onleesbare secoren na een tijdje.

Mijn eerste HD was overigens een orginele ST506, een Shugart Technology 506, 5 hele Megabytes. En de eerste floppy drives die ik aan m'n TRS80 knoopte waren 8" drives van b.v. Memorex of andere merken die allemaal in de vergetelheid zijn verdwenen.

Yep. Terabyte natuurlijk. Verbeterd.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Er waren ook ST506 lookalikes, met 3 card edge pluggen, die RLL deden op de normale schijven. En inderdaad zoals joopv zegt was het een beetje afhankelijk van de schijf of die er mee om kon gaan.
De encoding is anders waardoor je 1.5x zo veel bits weg kon schrijven met dezelfde theoretische bandbreedte/frequentie op het medium. De kwaliteit van het medium (flanksteilheid kop lees-logic en jitter) had ook invloed of het wel of niet werkte.
De kleinste harddisk waar ik mee gewerkt heb was trouwens ook een 5MB 5.25" 1/2 hoogte schijf. (Dat was dan weer een SASI interface)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.