samsung lcd tv negatief beeld

Mijn samsung lcd tv LE40M86BD geeft opeens negatief beeld.
Ik denk iets met de electronica.
Waar kan ik opletten en hoe is dit te repareren?

Plaats eens een foto van het beeld.
In eerste instantie zou ik zeggen as15 op tcon.

Johan

maartenbakker

Golden Member

Als het beeld "solarisation" vertoont en er een paneel van AUO inzit, lijkt de kans op een defecte AS15F chip op de TCON me inderdaad zeer groot. Als het paneel van SLCD is, zal de fout alsnog op de TCON zitten alleen niet in die chip.

Als je ernaar moet vragen zal solderen wel een probleem zijn, maar als je de betreffende printplaat voorzichtig kunt demonteren (bekabeling losklikken - de connectoren zijn vrij kwetsbaar - en print losschroeven) en opsturen ben je met wat geluk voor een paar tientjes klaar. Een nieuwe TCON-print kan iets duurder uitpakken, maar als dat nodig blijkt is ook dat de moeite nog wel waard lijkt me.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 4 oktober 2015 21:59:24 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 oktober 2015 21:58:20 schreef maartenbakker:
Als het paneel van SLCD is, zal de fout alsnog op de TCON zitten alleen niet in die chip.

"SLCD" is een benaming die alleen door Sony (en volgens mij ook LG) wordt gebezigd. In Samsung TV's heten die dingen gewoon "Samsung". ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Zat juist met een paar Sony's onder handen en in m'n hoofd dus dat zou zomaar kunnen ;)

Aan de andere kant, als ik schrijf "paneel van Samsung" is het misschien verwarrend voor de gemiddelde leek omdat het verschil tussen paneel (het zichtbare beeldscherm met directe aanhang) en toestel (alles wat om het paneel heengebouwd zit) niet altijd helder is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op de eerste foto mijn beeld.
IK dacht al dat het die chip was.
echter kan ik hem niet vinden.
Zit deze boven achter de bescherming bij de flatkabel of zit hij op de rechterpaneel en is hij anders genoemd?
Kan iemand mij dat verder wijzen?

Dat lijkt er sterk op dat het toestel is gebouwd met een T400HW01 panel van AU Optronics. Dat betekent dat er inderdaad een AS15-(H)F chip op het T-CON zit.
Dat T-CON board zit inderdaad onder dat metalen deksel, midden bovenin.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Hey Marjolein, je moet nog wat dieper...

Onder het metalen kapje ga je de chip kunnen vinden.
Misschien toch best er iemand laten naar kijken. Misschien zit er hier op co wel iemand uit de regio die voor een bakje koffie en stukje cake even wil helpen.

Succes.
Luk