Siemens wasmachine gestopt

Hallo,

Heb een Siemens wasmachine type WM14S44 die tijdens het wassen is gestopt. Wasmiddel was opgenomen en water wat in machine stond was warm. Deurvergrendeling handmatig moeten openen en water via aftapslang verwijderd. Er zat ook geen vuil in pompdeksel.
Bij inschakelen geeft machine geen sjoege, niets gaat er branden. Wat kan het probleem zijn? In ieder geval krijgt hij geen stroom meer.... Er staat wel spanning op stopcontact. Gaarne mogelijkheden??
Alvast dank voor uw reactie,
René Kant

check de hulpvoeding van de printplaat. deze gaan tegenwoordig vaker stuk.. begin met meten of er wel 230V op de print aankomt, kan ook het deurslot zijn of een verbrande stekker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo Testman,

Waar kan ik die printplaat vinden? M.a.w. wat en waar moet er iets los geschroefd worden? Een meter heb ik wel om door te meten. En als ik de printplaat gevonden heb, hoe kan ik herkennen op de plaat waar ik moet meten?
Alvast dank!

De printplaat zit achter de voorfront. Hierop zit/zat een LNK 364 die vermoedelijk in rook is opgegaan

Hallo,

Met enige vertraging.... de wasmachine geopend. Heb 2 foto`s meegestuurd. Eentje waar de stroom binnenkomt (kan dit "ding" niet de boosdoener zijn, en zoja, hoe kan ik die doormeten?). De andere foto laat m.i. de plek zien waar SMD vermoed dat een LNK364 aan gort is. Als dat zo is, hoe kan ik dat zien. M.a.w. moet ik dit gedeelte eruit zien te krijgen om iets "aangebrands" waar te kunnen nemen?
Gaarne advies
Alvast dank!

Ben al verder aan het sleutelen om bij de printplaat te komen. Er zit nog een derde stekkertje aan de voorkant vast die belet om de printplaat te verwijderen. Het zijn 3 kleine bruine draadjes bij elkaar. Kan ik deze ook eraf trekken zoals bij de andere 2? Zie foto.
Alvast dank.

Weer wat verder...
Heb stroom gemeten, en die komt aan op de printplaat, 235V (zie blauw connector op foto). De roze komt eruit, en daar meet ik niets (0,13 tot 0,15V). Vandaar wordt m.i. de rest van de machine aangestuurd, dus, zoals SMD al veronderstelde, zit iets niet goed.... Hoe krijg ik de printplaat los. Zit nog steeds met die 3 kleine, dunne bruine draadjes die vast zitten. Durf er niet hard aan te trekken omdat ik niet weet of ze ook los kunnen...

Dus de print plaat/ voedinkje. De ontgrendeling van het plugje ombuigen ( al gedaan zie ik) en stekertje trekken en heen/weer wrikken wil helpen. klein schroeven draaiertje er tussen

Bedankt voor de reactie, stekkertje ging los :-) Heb weer 2 foto`s bijgevoegd van een stuk van de printplaat. Ik kan niets zien wat op doorgebrand o.i.d. lijkt. Wat zijn de volgende stappen? Is dat blauwe ding de voeding en moet die eraf? Hoe pak ik (een leek) dat aan?

op de print zit meestal een lnk of tny ic wat stuk is gegaan. maak anders een foto van de gehele print.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Haal de hele print uit het bakje en dan goede foto`s van heel de print maken.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Heb een aantal foto`s van de print gemaakt. Wellicht kunnen jullie helpen aan te geven welk gedeelte van de print stuk zou kunnen zijn. Kan ik daar wat macro`s van maken zodat ze beter te beoordelen zijn.

ik zie niet de 7 of 8 pootse lnk zitten. er zit niet nog een print in die de voeding bevat? duidelijke foto van de hele print helpt ook wel, inzoomen kan later..

meet voor de zekerheid eens de blauwe schakelaar door. de stekker achterop met de stekker die eronder op de print zit doormeten. schakelaar dan wel van de 0 stand zetten. je zou dan 2 contacten door moeten meten.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 27 november 2015 10:33:51 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De beide kanten van de print op foto gezet. Heb ook het blauwe "dekseltje" verwijderd om te kijken wat er achter zit. Hier zit dus ook de draaiknop van de wasmachine in. Op het blauwe omhulseltje staat:
RC serie 1-1A/2-2A 16(6)A 250 VAC
3-8 10mA 5VDC 1E4 T125
Op het witte gedeelte, waar het blauwe op vast geklikt zit staat:
RCE 16A124
9000196715
00064,8
23503
Heb de stroom gevolgd en komt direct aan op het blauwe blokje. Daar komt 230 Volt aan. Als ik het stekkertje in het blauwe ding steek, en dan het witte blokje meet, is dat bijna 0 V (0,15V). Vandaar wordt m.i de rest van de machine van voeding voorzien.
Hoop dat u met deze info wat kan concluderen.

Sorry, had de schakelaar op nul laten staan. Als ik hem draai naar een wasstand, meet ik wel 230V op de uitgang. Deze 2 rode draadjes gaan naar een andere gedeelte wat achter de printplaat zit. Zit ook in plastic doos verpakt. Zie foto. Zou daar het probleem zitten?

wrs zit de voeding in die plastic doos. deze open klikken en je kunt het zien..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat een "pielwerk", maar wel voor elkaar gekregen.. :-) Hierbij de foto`s van de andere printplaat. Zo op het eerste gezicht niet veel aan te zien. Maak wel macro`s op verzoek...

De tny gevonden.. Kan ik hier nog iets aan meten als alles weer aangesloten is? M.a.w. hoe weet ik dat ie kapot is?

Als je over de enkele poot naar de dubbele pootjes er tegenover meet, mag je niet beneden de 1000 Ohm meten, alles daar beneden is defect. In deze machine zit nog meer verstopt dat met een datalijn constructie werkt en koppel dat eerst af. Onbalans sensor rechts achterin in een rood smal doosje gaat nogal eens stuk, of motor module onderin. Sluit alleen de 230V aan van en naar schakelaar en de 3 aderige datalijn tussen voorfront en power module ( witte bakje met LNK IC er op) Machine moet dan aangaan. Als het niet zo is, is het voedings IC defect, indien wel dan alle draden 1 voor 1 aansluiten en elke keer testen totdat machine niet meer aangaat.

Beste SMD,
Je hebt met een leek te maken hè.. :-) Even een paar vragen:
Moet de stroom erop om de tny te meten? Verder schrijft u: "In deze machine zit nog meer verstopt dat met een datalijn constructie werkt en koppel dat eerst af" Hoe moet ik dat doen?
Onbalans sensor en motor module heb ik gezien, maar dat is voor later uit te zoeken neem ik aan.
Even resumeren over vervolg: 230 aansluiten naar schakelaar ("is blauwe opzet") Vandaar gaan er nog 2 stekers naar de andere plaat. Eéntje met 3 bruine, is dat diegene die u bedoelt?) en nog een met 2 rode draden die 230V doorgeeft naar de andere print als je mbv de knop de machine aanzet. Deze laatste moet ik dus niet aansluiten..
Sorry dat ik zoveel vraag, maar is allemaal abacadabra voor mij....

Heb de tny gemeten (zonder stroom erop) en dit zijn de resultaten:
Gemeten vanaf punt A (dichtst bij cijfer 8 op tnr (zie foto eerdere reactie) naar resp. de punten B t/m E. Waar B tegenover A staat en dan zo naar beneden.
Resultaat van waarden op multimeter, deze op scan gezet:
A->B 0,696V
A->C 7,7 ohm
A->D 7,6 ohm
A->E 20,5 ohm
Hoop dat u kunt vertellen of ie stuk is of niet of dat ik nog aanvullende metingen moet verrichten.
Alvast dank!

laten we even uit gaan van dat het bolletje op dat ic pootje 1 is. dan is dat enkele pootje nummer 5, die je meet tegen pootje 3 en 4. zo te lezen is het ding dood, want je meting tussen 5 en 3 is al te laag.

dat ic neemt normaal bij defect gaan een weerstand mee. een dikke weerstand als die 39 ohm die eronder zit..

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 27 november 2015 22:08:01 (21%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer