supertrage modeltrein motor

Lambiek

Special Member

Ja dat valt inderdaad mee, ik dacht dat het erger zou zijn. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Shiptronic

Overleden

Op 7 oktober 2015 08:02:10 schreef High met Henk:
wormwieltje???

lijkt mij ook minder speling geven.

Maarem.. Probleem waar nog niemand aan heeft gedacht: ik heb vroeger wel wat modeltreintjes gehad en die werkten op DC (je had ook marklin op AC, geen ervaring daarmee)

En daar zit nu net de crux... De rails oxideren, waardoor ze slecht contact maken en het treintje geen kant meer opgaat!

Verder zul je iets moeten maken wat van de aangevoerde spanning de stappenmotor aanstuurt. Als je nog IETS wilt regelen, zul je de stappenmotor op de varienrende spanningen moeten laten versnellen of vertragen. Het kan allemaal wel, maar is niet heel eenvoudig...

Op de rail mag de volle spanning staan, en met een finke elco of supercap kan je wel iets bufferen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

En zeker de nieuwere nieuwzilver (alpeca) rails zijn bijzonder bedrijfszeker en oxideren heel weinig. Bijna elke fabrikant heeft dat spul tegenwoordig in z'n assortiment.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Over welke schaal van modeltrein gaat het eigenlijk?
(of heb ik er ergens overheen gekeken..?)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shock6805

Golden Member

Je hebt nergens overheen gekeken. De schaal weet alleen de TS.
Maar ik ben eigenlijk wel curieus waar dat treintje zo traag voor moet rijden. :)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Op zich is het wel leuk idee om bijvoorbeeld in een model treinenwinkel een klok te maken met een trein. Leg een track rond het perceel en rijd met de trein 2x per dag een rondje. Dan maak je op de trein een pijl en onder die pijl dus vaste markeringen als 12:00 en "sluitingstijd". :-)
(voor bonuspunten: een tweede track waar de trein ieder uur een rondje rijdt....)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew: Nee, geen tweede track maar een enkele track met 11 passeerplaatsen.

Thevel

Golden Member

en rijd met de trein 2x per dag een rondje

En dan nog een kerk in het midden en de trein rijd een rondje om de kerk :) :)

Shock6805

Golden Member

Op 8 oktober 2015 17:42:33 schreef Thevel:
[...]En dan nog een kerk in het midden en de trein rijd een rondje om de kerk :) :)

Je zou natuurlijk ook een totaal onafhankelijke pendeltrack kunnen maken, waarbij de minuten dan lineair worden aangeduid. Maarja, dan ben je natuurlijk wel je dienstregeling kwijt. :D
(ik vind trouwens dat treinen nooit op tijd rijden. Ze rijden op rails.) ;)

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.

Ik heb niet heel het topic gelezen maar ik dacht meteen aan een klok. Als je de motor en overbrenging uit een behoorlijk grote klok gebruikt is dat misschien wel sterk genoeg om een treintje heeeeeeel langzaam te laten rijden. 2 omwentelingen per dag...

Shock6805

Golden Member

Als het inderdaad een klok is, zou dat zomaar eens kunnen werken. Je treintje hangt dan wel aan een stokje. Hopelijk vormt dat geen probleem.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Lambiek

Special Member

Op 6 oktober 2015 19:56:09 schreef Gromke:
Ik wil graag een modeltreintje supertraag door een ruimte laten rijden. Zeg 10 meter per dag. Het mag met onderbrekingen, maar het moet wel geleidelijk gaan en niet te schokkerig. Hij zou bijvoorbeeld elke 10 minuten een paar millimeter kunnen afleggen. En het treintje moet een halve kilo kunnen meetrekken

Denk niet dat dit iets met een klok te maken heeft, maar kan het mis hebben natuurlijk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

TS is gevlucht denk ik...

TIK TOK ik ben een klok
ben getik, ik hoor getok

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shock6805

Golden Member

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shock6805

Golden Member

Das bijna 5 jaar geleden dat ik nog Latijn heb gehad. Zo goed is het niet meer... :D

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
High met Henk

Special Member

ik nog nooit, maar beetje autodidact, beetje taalgevoel en beetje veel google translate. hoewel ik meen dat onderwerp toch ook een betere vertaling had, maar ik kwam er niet op

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Excuus ik had even een hele hectische week. had nog wel geprobeerd via de telefoon de reageren, maar dat lukte niet.

Heel erg bedankt voor al de reacties!

Ik ben aanvankelijk van plan de voeding niet door de rails te laten lopen om dat ik er zeker van wil zijn dat hij door rijdt. Aangezien hij zo langzaam gaat is het best te doen om kabeltje kabeltje af en toe te verleggen. Of met een accupack, maar dat is wel nog meer gewicht.

Schaal, ik geloof 1:87/1:85, kan ik niet zo goed terug vinden.

Dat idee van dat klok motortje vind ik ook wel erg leuk.

Ik geloof dat ik nog niet teveel prijs mag geven over waarom dit allemaal nodig is :)

Ik denk dat ik een vertragingsmotor, een start/stop timer en een stappen motor ga bestellen om er maar wat mee te gaan experimenteren.

Ik laat nog wel weten wat het is geworden. Maar ik zal dit lijntje ook nog wel in de gaten blijven houden.