Vermogen voeding bepalen

Hallo,

Ik wil werken met een siemens logo maar weet niet hoe ik het vermogen van de voeding moet bepalen. Ik heb een voorstel ontvangen met daarop een voeding van 60 W maar heb geen idee hoe hij er aan komt.

Ik neem telkens het vermogensverlies bij 24VDC.
Deze vind ik terug op: http://www.vandewater.be/nieuwsbrief/infodag%20nov2008/bestanden/Logob…

Ik zou de volgende componenten gebruiken (ik heb er telkens het vermogen naast geplaatst dat ik denk dat de component nodig heeft):
- 1x Basismodule LOGO! 12/24 RCEo : 2.4 W
- 2x uitbreidingsmodule LOGO! DM16 24 R: 2.5 W
- 1x analogo uitbreidingsmodule LOGO! AM2 RTD: 1.2 W
- 1x voeding LOGO!POWER 24 V/2,5 A: 1.8W

Dus in totaal 10.4 W (zonder reserve). Als je dit vergelijkt met de voorgestelde voeding 24V/2,5A die 60W kan leveren dan heb ik zo het gevoel dat ik mis ben.

Ik denk dat ik het vermogen neem in russtand en dat ik daarbij nog een vermogen van de schakelende uitgangen moet bij optellen. Maar dit is nergens te vinden.

Alvast bedankt,
Bart

benleentje

Golden Member

Dit zijn inderdaad de vermogens in rust stand. De signalen nodig om te schakelen zijn vrij klein. JE moet ook denken aan verbruikers die je in of uit schakelt zoals leds of lampen maar ook bv een relais of magneetklep.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Een bepaalde leverancier die wij gebruiken heeft voedingen van 1, 2.5, 5, 10, 20 en 40A.

Bijna alle ander leveranciers hebben zo een opbouw in beschikbare modellen.

Je kan dus in jou geval voor de kleinste voeding gaan, maar de ervaring leert dat je nooit te krap moet gaan zitten.

Zeker als je nog een paar relais wil sturen (1W meestal) is het goed om wat reserve te hebben.

GMT+1

Het zou me ook niets verbazen als het prijsverschil tussen een 12W en een 60W voeding zó klein is, dat het niet loont om voor de 12W te gaan, tenzij je ruimte te kort komt.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Aan de uitgangen komen nog 16 relais type finder 22.32 (nodig vermogen per stuk: 2.2 W, dus in totaal 35.2W)

Er komt ook nog een PT100 sensor op de AM2 RTD module. Moet ik hiervoor nog iets bijtellen?

En een windsensor bestuurd via een eltako LRW12D-UC. Deze heeft een vermogen nodig van 0.1W bij 24V.

Moet ik nog iets rekenen voor de windsensor?

Als ik nu alles op tel kom ik aan 10.4 + 35.2 +0.1 = 45.7 W, een voeding van 60W zou dus nog volstaan zelfs als ik maximale belasting 80% neem.

Het is dus voldoende dat ik voor de logo componenten enkel het vermogen in stand by neem.

Ik denk niet dat die vermogens "standby" zijn.

Enerzijds zal er weinig verschil zijn tussen "run" en "staat stil" (= is heel kleine rondjes aan het rennen!).

Anderzijds, wordt dit natuurlijk altijd opgegeven zonder dat de uitgangen belast worden. Je bent dus goed bezig om de rest er bij op te tellen.

Je voeding zal (denk ik) zelden voor die 45W belast worden: Het grootste deel is die 16*2.2W. Komt het voor dat alles tegelijk aanstaat? (Natuurlijk wel als je zeg maar getrapt van alles uit naar alles aan moet, maar niet als je steeds maar een paar "dingen" aan hoeft te sturen....).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Er zit inderdaad een alles op/alles neer bij.
Dus de 16x2.2 plus de sturende logo componenten zullen tezamen gestuurd worden.

Welke voeding stellen jullie voor dat ik gebruik? Ik heb hier nog geen ervaring mee.
Zou ik die nemen van logo zelf of zou ik voor een merk kiezen zoals Eaton, wago of zelfs meanwell.

De meanwell voedingen zijn +- aan een derde van de prijs dan de voedingen van logo zelf.
Afzetterij van logo of goedkoop van meanwell?