klokradio ombouwen naar 5-9V

Beste,

Ik heb een klokradio op 220 volt.
Nu wil ik deze switchen om een adaptor van 5-9 volt te gebruiken.
(Reden: ik wil het digitaal uurwerk inbouwen in een creatie van mij en zo de 220 volt vermijden - veiligheid dus en plaatsbesparend, de adaptor zit dan aan het stopcontact en niet aan het uurwerk).

Als je hem opent heb je het gedeelte electronica - met digitaal uurwerk en het geluidselement voor het alarm.
En daarvoor de spoel-weerstand-transformator (of hoe het ook noemt). En hierop staat 9 volt.

Nu wou ik dus „spoel-weerstand-transformator” vervangen door een gsm adaptor van 5-9 volt.

Maar dit lukt niet. Bij de ene verbinding komt er op het digitaal scherm 7L7 op te staan, als ik de draadjes omdraai staat er enkel het dubbele punt (niet knipperend).

Waar zit ik fout, waarom werkt dit niet en wat kan ik eraan doen?
Bedankt!!

Arco

Special Member

Als de klok de netspanning als tijdbasis heeft (zo niet te zeggen), gaat 'ie op gelijkspanning niet werken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor je antwoord. Ik vermoed dat het dit zal zijn maar ik begrijp dan volgende niet.
Door die 'spoel-weerstand-transformator ' wordt hij toch omgevormd naar gelijkstroom?
Wat ik las op wikipedia - "Gelijkstroom is essentieel voor de werking van vrijwel alle elektronica."

Dus als hij werkt op wisselstroom bestaan er dan adaptors, acculaders ... van 5-10 volt die wisselstroom doorlaten?

Bedankt!

Dit soort klokken is niet alleen afhankelijk van de netspannings frequentie als tijdbasis, maar ook de display(duplex display) wordt om en om geswitched ( gemuxed). Het kan dus zijn dat de helft van de display-elementen wordt aangestuurd door de positieve helft en de rest door de negatieve helft van de spanning.
Dit hebben ze ooit zo gedaan om het aantal uitgangen op de klok processor zo laag mogelijk te houden.
Ik weet niet welk type IC er in die klok zit maar ze zaten vroeger in de meeste verkochte digitale wekkers met rood display.

Edit:
Grabbel grabbel zoek zoek en nog sneller gevonden dan ik dacht,in de stapel pcb's
De LM8560 is zo'n chip..
Kom gelijk een ander topic tegen binnen CO:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1368914
of nog enkele leerzame links...
http://www.electroniq.net/other-projects/digital-clock-alarm-based-lm8…
http://www.eleccircuit.com/cheap-digital-time-clock-with-alarm-circuit…

Kortom wat is er mis met de bestaande trafo die er al in zit? te groot waarschijnlijk.. tja
Aan die 230Volt ontkom je niet door de netfrequentie die gebruikt wordt voor de klok.
En je ontkomt niet aan de wisselspanning (dubbel) voor de displays.

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
maartenbakker

Golden Member

Een traditionele klokradio of wekkerklok heeft een voedingstrafo met middenaftakking en soms ook nog een hulpwikkeling. Dat ga je nooit redden met een enkele gelijkspanningsvoeding. En dan nog het bijkomende probleem dat de wisselspanning als tijdbasis gebruikt wordt.

Maar er is hoop! De meeste Philips wekkerklokjes en klokradio's van de laatste paar jaar, zijn gemaakt om op gelijkspanning te lopen. Van andere merken mogelijk ook.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Omdat hij de netspanning(50hz) als tijdsbasis gebruikt, zou je wel uit kunnen met bijv. een 9VAC adapter.

Don't build anything you can't take apart

TheBasher,
Bedoel je daarmee 220vac in en 9vac out?
Hoe zie ik op een adaptor of het een ac-ac is dan wel ac-dc is?
Meestal is het ac-dc dacht ik. En staat er bij bv. Ingangsvoltage : 100 - 240V AC
Uitgangsvoltage : 3 V
En bij uitgangsvoltage geen specificatie?

Bedankt.

Hoi klok,

Ja dat bedoel ik. Er zit niet veel meer in dan een trafo. Het moet dan echt op de adapter staan.
bijv.:
input 110-220VAC
output 9VAC

Maar die 9V die je meet bij je wekker is dat DC of AC?

Don't build anything you can't take apart
Shiptronic

Overleden

Waarom zo moelijk? haal de orginele trafo eruit en verleng de draden. KISS ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

@TheBasher: daar zitten geen middenaftakkingen of hulpwikkelingen op, dus dan moet je geluk hebben met de klok. Laat de TS (dat ben jij, klok) eerst maar eens wat foto's plaatsen.

Ik hou het erop dat als je ernaar moet vragen, je beter zo'n moderne klok op gelijkspanning kunt kopen en die naar behoefte ombouwen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 8 oktober 2015 14:05:17 (76%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Allen bedankt voor jullie input.
Ik heb een AC/AC 6 Volt adaptor gevonden in de kringloopwinkel voor 2 euro.
En het werkt, ik weet wel nog niet of het goed werkt en blijft werken...

Een goed tweede idee is om de transfo die erin zit aan het stopcontact te zetten in een behuizing.
Dan was mijn uitgangsidee ook voldaan.
Dit is de meest logische oplossing, maar had wat tijd nodig om door te dringen.

dat heb ik ook zo gemaakt, de inbouw trafo in een stekkerbehuizing gezet en 8x0,22 kabeltje eraan gezet. de trafo had niet simpel 3 draden maar 8. van 3 verschillende gescheiden wikkelingen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer